گزارش اجمالی مهر؛

مرور كوتاه مبارزه با قاچاق كتاب از ابتدا تاكنون، چند مركز پلمب شد؟

مرور كوتاه مبارزه با قاچاق كتاب از ابتدا تاكنون، چند مركز پلمب شد؟

پرسی بلاگ: از شروع مبارزه جدی با قاچاق كتاب، تا حالا ۱۹ مركز و انبار غیرمجاز عرضه كتاب قاچاق پلمب و تعطیل شده است.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: طی مدت كوتاهی كه از مبارزه جدی با قاچاق كتاب و رویكرد ضربتی با پلمب انبارهای غیرمجاز می گذرد، حرف و حدیث های زیادی به صورت رسمی و غیررسمی مطرح شده و میگردد. پیگیری های خبرنگار مهر از آن حكایت می كند كه بعضی از اعضای قدیمی اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران، و كارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان این اتحادیه به صورت مستقیم درگیر این پرونده هستند و همراه با پلیس به انبارهای غیرمجاز كتاب رفت و آمد می كنند.
یكی از سوالاتی كه با شروع این مبارزه مطرح كرده ایم، این است كه ناشران و صاحبان آثار مدت هاست از قاچاق كتاب گلایه می كردند اما چرا این مبارزه به صورت ناگهانی شروع شد. پاسخی كه تاكنون به این پرسش داده شده این است كه دغدغه شكل گیری این مبارزه و وارد شدن به فاز عملی آن چند سالی است كه وجود داشته اما همگرایی نیروهای عمل كننده اخیرا صورت گرفته است. به هر حال، مقرر است تا چندی دیگر، شرایطی فراهم گردد كه خبرنگاران و اصحاب رسانه به پاسخ پرسش های خود در این باره و دیگر موارد مرتبط برسند.
تا این جای كار، ۱۹ مركز توزیع كتاب غیرمجاز تعطیل یا پلمب شده است. نكته مهم این است كه همه این ۱۹ محل یا مركز، انبار نیستند بلكه تركیبی از انبار و كتابفروشی هستند. البته عمده این مراكز، انبار هستند تا كتابفروشی.
روال كلی كار در مبارزه جدی و ضربتی اخیر بدین سان است كه ابتدا ناشران، توزیع كنندگان یا سایر مولفان و مترجمان، محل انبارهای قاچاق را به اطلاع اتحادیه ناشران می رسانند. سپس اتحادیه موردنظر با پلیس امنیت هماهنگی به عمل آورده تا حكم قضایی گرفته شود. سپس كارشناسان اتحادیه ناشران با پلیس امنیت، برای كشف و ضبط انبار یا مركز مورد نظر همكاری می كنند و سپس پلمب مكان مورد نظر، كتاب های قاچاق به یك انبار منتقل می شوند. مرحله بعدی هم لیست و آماربرداری از كتاب های قاچاق است.
پس از انجام این مراحل، از مترجمان، مولفان و ناشران برای ثبت شكایت و دادن وكالت به وكیل اتحادیه ناشران دعوت میگردد. بدین سان وكیل مورد نظر در دادسرای فرهنگ و رسانه پیگیری پرونده را آغاز می كند. متهمان هم سپس ورود به چرخه بررسی های دادگاه، تفهیم بهتان می شوند و تا زمان برگزاری جلسه رسمی دادگاه با قید وثیقه آزاد می شوند.
در حال حاضر، متهمانی كه سپس پلمب ۱۹ مركز غیرمجاز توزیع كتاب معرفی گشتند، با قید وثیقه آزادند و در انتظار برگزاری جلسه دادگاه هستند و نكته مهمی كه اعضای اتحادیه ناشران در گفتگو با خبرنگار مهر به آن انتقاد دارند، این است كه هنوز دستفروش ها در سطح شهرها فعالیت دارند و كتاب قاچاق می فروشند.
یكی از اعضای اتحادیه ناشران و كتابفروشان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اتفاقات اخیری كه در مبارزه با قاچاق كتاب افتاده، اظهار داشت: ما ۳ سازمان و ارگان مهم فرهنگی در كشور داریم كه در این باره دخیل هستند؛ سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
وی اضافه كرد: یكی از مهم ترین وظایف این ارگان ها اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. این ۳ ارگان می توانند هماهنگ با هم و با همكاری اتحادیه ناشران در زمینه كتاب های غیرمجاز و قاچاق، فرهنگ سازی كنند تا مردم كتاب های غیرقانونی را نخرند و اطلاع رسانی هم بكنند كه دستفروش ها و مراكز غیرمعتبر كدام هستند تا مردم از آنها خرید نكنند. این ارگان ها می توانند مردم را به سمت كتابفروشی های معتبر سراسر كشور راهنمایی كنند.
این ناشر افزود: كتابفروشی هایی كه از اتحادیه مجوز دارند، یك سری مراحل قانونی را طی كرده و قانونمند كار می كنند. آنها جواز كسب و گواهی عدم سوءپیشینه گرفته اند و خلاصه مراحلی را طی كرده اند تا فعالیت قانونی داشته باشند. طبیعتا كتابفروشی كه قانونمند كار می كند، كتاب قاچاق نمی فروشد. نتیجه گیری حرف این است كه این ۳ ارگان می توانند مردم را آگاه كنند. چون یكی از اشكالات خریداری كتاب های قاچاق این است كه مردم فریب دستفروش ها را می خورند كه فلان كتاب، سانسورنشده و نسخه كامل است. در حالیكه اصلا چنین چیزی نیست و كتاب سانسورشده و نشده نداریم چون قاچاق چیان كتاب، همان كتاب هایی را كه وزارت ارشاد مجوز داده، به صورت غیرمجاز كپی كرده و می فروشند.

1397/09/25
14:06:34
5.0 / 5
4554
تگهای خبر: آثار , اطلاع رسانی , پلیس , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ