درخواست بهزیستی برای نظارت بر فشافویه

درخواست بهزیستی برای نظارت بر فشافویه

به گزارش پرسی بلاگ معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور با تاكید بر اینكه وظیفه نظارت بر مراكز ماده ۱۶ در نگهداری از معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی است، نسبت به عدم نظارت سازمان بهزیستی در مركز فشافویه انتقاد نمود و اظهار داشت: بارها برای نظارت بر این زندان درخواست دادیم اما با وجود داشتن مسئولیت تابحال موفق نشدیم تا بر این مركز نظارت داشته باشیم.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، فرید براتی سده در پنجمین جلسه كمیته كشوری هماهنگی مراكز ماده ۱۶ با اشاره به اینكه بهزیستی به دنبال قبول مسئولیت مراكز ماده ۱۶ نبوده و الان هم نیست، اظهار داشت: ۴۰ هزار نفر از معتادان در مراكزی هستند كه میانگین یارانه اختصاص داده شده به آنها روزانه تنها ۱۵ هزار تومان است، این در حالیست كه هزینه عبور و مرور از یك سمت تهران به سمت دیگر آن چند برابر این میزان هزینه دارد.

وی با اشاره به آخرین آمار معتادان حاضر در مراكز ماده ۱۶ اضافه كرد: هم اكنون ۹۵۰۲ نفر در مراكز ماده ۱۶ بهزیستی به سر می برند. همینطور بیشتر از ۴۰ هزار نفر هم در مراكز تبصره ۲ ماده ۱۶ هستند و در مجموع تعداد معتادان حاضر در مراكز ماده ۱۶ و مراكز تبصره ۲ به بیشتر از ۵۰ هزار نفر می رسد.

وی با اشاره به اینكه در مورد مراكز ماده ۱۶ در قانون آئین نامه ای به تصویب رئیس جمهور رسیده و به همه دستگاه ها هم ابلاغ گردیده است اظهار نمود: بر مبنای بند ۳ این آئین نامه هر گونه تصمیم گیری در مورد مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر و بی خانمان در سطح كشور و اجرای طرح های ضربتی باید در كمیته كشوری و هماهنگی مراكز نگهداری درمان و كاهش صدمه معتادان مبحث ماده ۱۶ مطرح و بعد از تصویب به اجرا در بیاید.

براتی سده با اشاره به اینكه با این وجود در جلسه ای با حضور آقای لاریجانی گفته و خواسته شده است كه بند ۳ ماده ۸ در خصوص مسئولیت سازمان بهزیستی در این مورد حذف شود تصریح كرد: سازمان بهزیستی آمادگی ۱۰۰ درصدی دارد كه این مسئولیت را زمین بگذارد و من به نمایندگی از ۳۱ مدیركل سازمان بهزیستی اعلام می كنم كه آمادگی داریم این زنگوله را از گردن مان باز نماییم.

وی با اشاره به اینكه پس از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۹ در مورد معتادان متجاهر و ساماندهی آنها جلساتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار می شود اظهار نمود: در نهایت بر طبق این جلسات ابتدا ساماندهی معتادان متجاهر به نیروی انتظامی واگذار شد. در ادامه جلسات مكرری با حضور مسئولان وزارت بهداشت در مورد عرضه خدمات به معتادان متجاهر و فرآیند درمان آنها برگزار و تصمیمات خوبی برای عرضه خدمات به آنها گرفته شد.

براتی سده با اشاره به اینكه در ادامه هم ساماندهی معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفت اضافه كرد: پروتكل مربوطه هم در مرداد ماه سال ۹۶ و بر مبنای تصویب قانون برنامه ششم توسعه تصویب گردید و آئین نامه مربوط به آن هم به دستور رئیس جمهور ابلاغ گردید.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور با اشاره به ماده ۴ این قانون اظهار داشت: بر مبنای ماده ۴ هر فرد حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط بعد از دریافت موافقت و مجوز بهره برداری نسبت به عرضه خدمات در مراكز ماده ۱۶ قانون می تواند اقدام نماید. ازاین رو انتظار داریم هر كس و از هر نهادی كه قصد راه اندازی مراكز ماده ۱۶ را دارد این قانون را رعایت كند. ازاین رو هر سازمانی از عزیزان ناجا، بسیج و... باید در چهارچوب قانون عمل كند.

براتی سده با تاكید بر اینكه در ماده ۱۱ قانون هم گفته شده كه نظارت بر مراكز ماده ۱۶ بر عهده سازمان بهزیستی است، اظهار داشت: در مركز فشافویه برای نگهداری از ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ معتاد متجاهر مجوز گرفته شده است. این در حالیست كه بارها برای نظارت بر این مركز درخواست دادیم اما با وجود داشتن مسئولیت نظارت بر سازمان بهزیستی تا كنون موفق نشدیم تا بر آن نظارت داشته باشیم.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه پس از جمع آوری معتادان متجاهر متوجه می شویم كه همه این افراد در زمره معتادان قرار ندارند خاطرنشان كرد: طی بررسی انجام شده متوجه شدیم كه ۳۴۰ نفر از افراد جمع آوری شده اتباع بیگانه بودند. همینطور تست اعتیاد ۴۰۰ نفر از این افراد منفی بوده است. باآنكه ظاهر متكدی داشتند اما معتاد نبودند. ۳۰۰ نفر از این افراد هم جزء سالمندان بالای ۶۵ سال قرار داشتند، به عبارت دیگر این مسئله نشان داده است كه همه معتادان جمع آوری شده باید از كانال سازمان بهزیستی غربالگری شوند.

براتی سده در مورد یارانه اختصاص یافته برای درمان و نگهداری این معتادان هم تصریح كرد: با عنایت به افزایش قیمت ها، پیشنهاد سازمان بهزیستی برای تامین هزینه های این گروه ۳۰ هزار تومان به شكل روزانه و برای هر نفر است.




1397/09/19
14:38:24
5.0 / 5
4536
تگهای خبر: خدمات , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ