یادداشتی از دكتر اكبر نصرالهی

اخبارجعلی و متعارض درباره كرونا و تكلیف مردم

اخبارجعلی و متعارض درباره كرونا و تكلیف مردم

پرسی بلاگ: انتشار مطالب جعلی و متعارض در شرایط بحران های فراگیر در فضای مجازی بااینكه بی سابقه و دور از انتظار نیست اما حتی تولید و انتشار كم آن در بخش های رسمی خطرناك تر از كروناست.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، دكتر اكبر نصراللهی رئیس دانشكده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مركز در یادداشتی كه در اختیار مهر قرار داده است درباره تعارض در پخش اخبار مربوط به شیوع ویروس كرونا در رسانه ملی و واكنش مخاطبان این رسانه این اخبار مواردی را متذكر شده است. این یادداشت را در ادامه می خوانیم:
اطلاع رسانی صحیح به مخاطبان، از مهم ترین كاركردهای خبری رسانه هاست؛ «قالب و ظرفیت های مختلف ارائه پیام» باید مكمل هم باشند و در محتوای آنها نباید تناقض و تعارضی مشاهده شود. تناقض و تعارض در خبرها، انواع مختلفی دارد (تعارض با واقعیت، تعارض با سیاست های كلی رسانه، قانون اساسی و نظام سیاسی، تعارض محتوا با ماهیت رسانه یا بخش خبری، تعارض با و بین رسانه ها، شماره ها و بخش های خبری، تعارض با مؤلفه های تصویری و زیرنویس و كرال و…).
بدیهی است انطباق كامل اجزای مختلف خبر، انتقال پیام را تسهیل و اثرگذاری آن را بیشتر می كند و برعكس وجود تعارض، مخاطبان را سردرگم می كند، به اطلاع رسانی صحیح لطمه می رساند و به بی اعتمادی مخاطب، مخاطب گریزی و كاهش اثرات پیام می انجامد.
باوجود اهمیت این موضوع، بخش های مختلف به این مهم توجه ناكافی دارند كه نمونه اخیر آن، پخش اخبار جعلی در اخبار شبكه سه سیما است؛ در این بخش از قول سازمان بهداشت جهانی گفته شد «ویروس كرونا در هوا هم منتشر می شود و حدود ۸ ساعت ماندگاری دارد»
مراجعه و بررسی وبگاه و صفحات سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد این سازمان بر ماندگاری ناچیز ویروس كرونا در هوا تاكید دارد و سفارش می كند فقط برای بیماران و كسانی كه علایم عطسه و سرفه دارند و مراقبان بیماران از ماسك استفاده كنند؛ علاوه بر این، منابع مختلف از دكتر یونسیان معاون علوم پزشكی تهران و دكتر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت این خبر را تكذیب اما هنوزبخش های خبری كه این خبر را پخش كردند، آنرا تكذیب نكرده اند.
انتشار مطالب جعلی و متعارض در شرایط بحران های فراگیر در فضای مجازی بااینكه بی سابقه و دور از انتظار نیست اما حتی تولید و انتشار كم آن در بخش های رسمی و در شرایط فعلی (بعد از رفتار غیرصادقانه و تعارض در حرف و عمل مسئولان و رسانه های رسمی در بحران های گذشته)، خطرناك تر از كرونا است و به فراگیر شدن ابربحران ویروس بی اعتمادی می انجامد.
شواهد مختلف از رفتار و تعامل مردم و دولت، مشاهده تعارض در حرف و عمل و شنیدن اخبار متعارض در موضوعات مربوط به سلامت مردم همچون راست و دروغ ماندگاری ویروس كرونا در هوا، لزوم و یا لازم نبودن قرنطینه و استفاده كردن یا نكردن از ماسك نشان میدهد مردم فقط با ویروس كرونا مواجه نمی باشند بلكه با ویروس های مختلف و خطرناك بی تدبیری، تعارض، تعلل در اقدامات پیشگیرانه، شایعات و اخبار جعلی مواجهه هستند كه با فعال كردن «ویروس قدیمی اعتماد ناكافی یا بی اعتمادی مردم»، هرگونه كارهای خوب و ایثارگرانه جاری را عقیم، به امنیت روحی مردم خدشه وارد و بحران های موجود را تشدید می كند.


منبع:

1399/01/10
13:44:44
5.0 / 5
3490
تگهای خبر: اطلاع رسانی , تولید , فضای مجازی , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ