در گفت و گو با ایسنا تشریح شد؛

شروط بازنشستگی بیمه شدگان تامین اجتماعی

شروط بازنشستگی بیمه شدگان تامین اجتماعی

به گزارش پرسی بلاگ مدیركل تامین اجتماعی استان فارس، شرایط قانونی برای طرح تقاضای بازنشستگی با 20 سال خدمت یا بیشتر را شرح داد.


عبدالكریم نباتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: بیمه شدگانی كه ۳۵ سال تمام كاركرده و دارای سابقه پرداخت حق بیمه باشند، می توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی كنند.
وی افزود: بیمه شدگانی كه حداقل ۲۰ سال حق بیمه مقرر را پیش از تاریخ تقاضای بازنشستگی پرداخته باشند با عنایت به شرایط سنی لحاظ شده در قانون یعنی 60 سال تمام برای مردان و 50 سال تمام برای زنان می توانند تقاضای بازنشستگی كنند.
نباتی تصریح كرد: بیمه شدگانی كه 30 سال تمام كار كرده و دارای سابقه پرداخت حق بیمه باشند، به شرط داشتن ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان می توانند تقاضای بازنشستگی كنند.
مدیركل تامین اجتماعی فارس همینطور به برخی شرایط استثنایی برای بازنشسته شدن افراد اشاره و بیان كرد: افرادی كه حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در كارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته باشند؛ می توانند بدون در نظر گرفتن شرایط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی كنند.
نباتی افزود: كارفرما می تواند بازنشستگی بیمه شدگانی را كه حداقل ۵ سال بعد از رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در قانون ( ۶۵ سال تمام برای مردان و 60 سال تمام برای زنان) به كار خود ادامه داده اند، از سازمان تقاضا كند.
وی با اشاره به اینكه اشخاصی كه ۱۰ سال یا كمتر حق بیمه پرداخت كرده اند، می توانند با داشتن ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان به نسبت به سنوات پرداخت حق بیمه از مزایای مستمری بازنشستگی بهره مند شوند، اظهار نمود: چنانچه میزان سابقه پرداخت حق بیمه افراد مورد اشاره كمتر از ۱۰ سال باشد، متقاضیان می توانند با پرداخت حق بیمه سنوات كمتر از 10 سال (سهم بیمه شده و كارفرما) از مزایای بازنشستگی مبحث این قانون بهره مند شوند.
مدیركل تامین اجتماعی استان فارس تصریح كرد: زنان كارگر در صورت داشتن ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه كار می توانند با بیست روز حقوق بازنشست شوند.
وی با اشاره به اینكه میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یك سی ام متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه، مشروط به آنكه از ۳۵ سی ام متوسط مزد یا حقوق تجاوز نكند، اظهار داشت: متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارت است از مجموع مزد یا حقوق بیمه شده كه بر مبنای آن حق بیمه پرداخت شده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر ۲۴.
نباتی اضافه كرد: چنانچه واحد اجرایی سازمان در بررسی مدارك متقاضی بازنشستگی متوجه افزایش غیرمعقول و نامتعارف دستمزد وی در دو سال آخر اشتغال شود و این افزایش به علت عدم ارتقاء شغلی باشد محاسبه مستمری وی بر مبنای ۵ سال آخر بیمه پردازی صورت خواهد گرفت.
وی با تاكید بر اینكه بیمه شدگان باید سوابق بیمه ای خویش را در یكی از شعب تامین اجتماعی متمركز كنند، تصریح كرد: اگر در شعبه دیگری هم سابقه پرداخت حق بیمه دارند، مبحث را به شعبه ای كه هم اكنون حق بیمه خویش را به آن می پردازند، اعلام كنند.
مدیركل تامین اجتماعی استان فارس بیان كرد: فرزندان پسر بازنشستگان تا سن ۲۲ سالگی و در صورت اشتغال به تحصیل و فرزندان دختر تا زمانی كه شوهر اختیار نكرده و شاغل نباشند و تحت تكفل والدین قرار داشته باشند، می توانند به تبع والدین خود از خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده كنند.
به قول نباتی، چنانچه بیمه شده ای بیشتر از ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، سوابق بیشتر از ۳۰ سال وی حداكثر تا ۳۵ سال در محاسبه مستمری وی منظور خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه در پرداخت مستمری به بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی، محدودیت و سقفی وجود ندارد، عنوان كرد: متوسط مزد یا حقوق مبنای كسر حق بیمه در آخرین 2 سال پایانی اشتغال بیمه شده، مبنای اصلی محاسبه مستمری بازنشستگی وی است.
مدیركل تامین اجتماعی استان فارس با اشاره به اینكه برای درخواست مستمری بازنشستگی عرضه اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه و كد ملی و تكمیل تقاضانامه بازنشستگی لازم است، اظهار داشت: بیمه شدگان می توانند با رجوع به سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی به نشانی WWW.TAMIN.IR لینك سوابق بیمه ای مراجعه نموده و از ریز كاركرد و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود اطمینان حاصل كنند.




1397/09/14
14:27:09
5.0 / 5
4599
تگهای خبر: اجتماعی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ