چاپ دوم كتاب كمیل هنوز زنده است رونمایی شد؛

خاطرات گردان كمیل را نقل مجالس كنید

خاطرات گردان كمیل را نقل مجالس كنید

پرسی بلاگ: گل علی بابایی در مراسم رونمایی از دومین چاپ كتاب كمیل هنوز زنده است از مسئولان این گردان خواست تا خاطرات آنرا نُقل محافل و مجالسشان كنند.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر؛ مراسم رونمایی از چاپ دوم و نقد و بررسی كتاب «كمیل هنوز زنده است» به همت نشر مجنون در محل ترنجستان بهشت برگزارشد.
در این مراسم كه تعدادی از رزمندگان گردان كمیل، نویسندگان، خبرنگاران، ناشران و فعالان حوزه كتاب حضور داشتند، ابتدا حمید بناء توضیحاتی را درباره روند تهیه مطالب این كتاب عرضه كرد.
بناء اظهار داشت: یكی از سخت ترین كارهای این كتاب، تكمیل تاریخچه گردان كمیل بود. رزمندگان گردان درباره هر عملیات، نظرات مختلف و متفاوتی دارند و به همین خاطر با مشكلات زیادی روبرو بودیم. ما به منابع زیادی رجوع كردیم و هر كتابی كه در آرشیوها بود را مطالعه كردیم تا تاریخچه گردان كمیل را كامل نماییم.
وی اضافه كرد: به نظر می آید این كتاب، دقیق ترین تاریخچه را به نظر پیشكسوتان گردان كمیل دارا باشد به واقعیت های گردان نزدیك است. ما خیلی سعی كردیم كه به یك روایت معتبر برسیم.
نویسنده كتاب «كمیل هنوز زنده است» افزود: گردان كمیل گردان مهجور اما مشهوری است. فیلم «پرواز در شب» این گردان را معروف كرد اما در عین حال مهجور ماند. خیلی ها از من سئوال می كنند كه «مهدی نریمان» چرا در كتاب نیست؟ در حالیكه اصلا چنین كسی وجود خارجی نداشته است. یا از من می پرسیدند كه چرا نامی از «شهید ابراهیم هادی» در كتاب نیست؟ مگر ایشان فرمانده گردان كمیل نبوده؟ این مشهوریت در عین مهجوریتِ گردان كمیل، كار را برای ما سخت می كرد و ما همچنان كار سختی را پیش رو داریم و امیدواریم كه بتوانیم یكی از معتبرترین تاریخچه های گردانی را بنویسیم.
بناء خاطرنشان كرد: سختی دیگر كار این بود كه یك نفر غیر از رزمندگان گردان می خواست این تاریخچه را بنویسد. شكر خدا این كار با حمایت جاب آقای درویش انجام شد. این كتاب، یك نذر فرهنگی بود و فرد بزرگواری هزینه تولید كتاب را متقبل شد تا وجوه حاصل از این كتاب هم خرج اقدامات فرهنگی گردان كمیل شود. من قبلا هم روی چنین نذرهایی تاكید كرده بودم و شكر خدا این اقدام در زمینه كتاب «كمیل هنوز زنده است» به واقعیت پیوست.
نویسنده كتاب «كمیل هنوز زنده است» اضافه كرد: ان شا الله مقرر است این حركت ادامه پیدا كند و گردان كمیل بیشتر از پیش شناسانده شود. خاطرات این كتاب، پست های تلگرامی بوده و من با قلم خودم آنها را یك دست كرده ام. طبیعی است كه باید لحن ها فرق داشته باشد اما برای روان شدن كار و راحتی در خوانش، تلاش كردم خاطرات را یك دست كنم.
در ادامه مراسم، سردار گلعلی بابایی نقد خویش را درباره كتاب «كمیل هنوز زنده است» عرضه داد.
این نویسنده دفاع مقدس اظهار داشت: به همه دوستانی كه زحمت تهیه كتاب «كمیل هنوز زنده است» را كشیده اند، خسته نباشید می گویم؛ به واقع همین طور است كه كمیل هنوز زنده است؛ زنده است كه همه می خواهند به نحوی خودشان را به این گردان وصل كنند. به تازگی فیلمنامه ای به من داده اند كه آن هم درباره گردان كمیل است و امیدواریم اثر خوبی برجا بماند.
بابایی اضافه كرد: هر اقدامی كه درباره ثبت تاریخ و خاطرات جنگ باشد فی نفسه قابل ارزش و احترام است و از این نظر، كار آقای بناء قابل تقدیر است. به نظر من خاطرات تلگرامی مشكلات و ضعف هایی دارد كه شاید در خاطرات رو در رو نباشد. نمی گردد ایراد گرفت كه چرا گویا نیست چون رو در رو نبوده.
نویسنده كتاب «شاهین برآفتاب» افزود: به دوستان گردان كمیل سفارش می كنم كه این خاطرات را بعنوان نُقل مجالس گردان داشته باشد اما اصل كار شما تاریخ نویسی جنگ و گردان است و باید آن چیزی كه بوده را ثبت و ضبط كنید تا جلوی تحریف ها گرفته شود. متاسفانه پشت تریبون نمی گردد خیلی چیزها را گفت اما برخی قهرمان سازی ها، واقعیت ندارد و خیلی ها كه در گردان و كانال كمیل بودند هم می گویند این وقایع كجا بود كه ما ندیده و نشنیده ایم. بنابراین در كنار جمع آوری خاطرات باید به تاریخچه گردان هم بیشتر اهتمام كرد.
بابایی خاطرنشان كرد: در این كتاب نام كسانی از بزرگان گردان آمده بود كه نام شان تاكنون در جای دیگری برده نشده بود و این، خیلی پرارزش است.
وی به بیان خاطره ای از گردان كمیل پرداخت و اظهار داشت: ما در گردان حبیب بودیم كه عملیات خیبر به اتمام رسید و ضربه كاری خوردیم چون اغلب مسئولان گردان شهید شده بودند. حاج همت هم اواخر این عملیات شهید شد. پس از عملیات دیدیم این بلا سرگردان كمیل هم آمده و فرماندهانش شهید شده اند. گفتند بچه های كمیل در حبیب ادغام بشوند. روحیات رزمندگان این دو گردان به هم نمی خورد. كمیلی ها روحیات شاد و شلوغی داشتند و بچه های حبیب مثل حسن منصوری و مسعود سخایی طور دیگری بود. یك روز احمد شاهسوند از دوستان گردان كمیل اظهار داشت: ما نمی توانیم قبول كنم كه نام گردانمان حبیب باشد! گفتم: شما آمده اید پیش ما. اظهار داشت: بچه ها اعتراض دارند و می گویند نام گردان ما باید كمیل باشد. حتی ساختمان هم نامش حبیب بود. خلاصه نام گردان تركیبی مان كمیل شد و نخستین ماموریت را سال ۶۳ به خط پدافدی شلمچه رفتیم. یك گروهان در خط بود و یك گروهان هم در خرمشهر مستقر شد. بچه های گردان كمیل اینجا هم از دست از شلوغ كاری برنمی داشتند. ما در كتری های بزرگ برای صبحانه چایی درست می كردیم و می دیدیم كه چایی شور است. طیف بچه های كمیل می رفتند و برای شوخی و خنده در چایی صبحانه، نمك می ریختند.
با همان بچه ها به خط سخت و طاقت فرسای شاخ شمیران رفتیم كه چند نفر هم آنجا شهید شدند و پس از آن در عملیات بدر هم خیلی هاشان شهید شدند. نخستین عكسی كه در كتاب هست مربوط به حضور ما در شاخ شمیران است اما از این مقطع هیچ خاطره ای گفته نشده.
گلعلی بابایی در انتها چند سفارش كرد: كار اصلی به عهده دوستان رزمنده گردان است كه اسناد را جمع آوری كنند و تاریخچه گردان نوشته شود. اگر كار بر مبنای یك نمونه حرفه ای باشد برای خوانندگان هم جذابیت خواهد داشت. نكته بعد این است كه خاطرات و عكس ها گویا و تلاش كنید كه خاطرات سیر تاریخی داشته باشد. پیشنهاد می كنم كه درباره هر مقطع از تاریخ گردان هم خاطره ای دریافت و منعكس شود.
سخنران بعدی مراسم، محمد جواد شادانلو، فعال حوزه كتاب و دفاع مقدس بود.
وی در نقد كتاب «كمیل هنوز زنده است» اظهار داشت: من از لحاظ فرمی، ایراداتی به كار دارم كه از طرح جلد كتاب شروع می گردد. عنوان كتاب هم مشخص نمی كند كه با چه نوع كتابی روبرو می باشیم. طرح جلد كتاب، اجرای ضعیفی دارد و شبیه كارهای دهه شصت است.
این فعال كتاب اضافه كرد: صفحه آرایی كتاب و چاپ آن هم با مشكلاتی روبرو بوده كه امیدواریم در چاپ های بعدی مرتفع شود. زیرنویس نداشتن عكس ها و عدم ارتباط آنها به مطالب هم همچون ایرادات كتاب است.
شادانلو خاطرنشان كرد: سیر تاریخی هم در این كتاب ها مهم می باشد كه باید رعایت می شد. در این كتاب با ۱۹ نفر از دوستان گردان كمیل مصاحبه شده و من توقع داشتم كه با كتاب بهتری روبرو باشم. انتظارات جامعه برای این مبحث بالاست. این شكل از خاطرات سبكی است كه زیاد كار شده و كتاب های زیادی در این سبك چاپ شده است و به نظر من ابتدایی ترین نوع تدوین برای این كتاب انتخاب شده است.
وی اضافه كرد: با عنایت به تجربه هایی كه اندوخته شده، انتظارات بالارفته و كتاب های درخشانی در این زمینه وجوددارد كه باید از آن تجربه ها استفاده نمود. لازم است كه كتاب بازنویسی شود تا قدر زحمات گردان كمیل بهتر شناخته شود.
در بخش انتهایی برنامه هم سردار حاج علی درویش از فرماندهان گردان كمیل ضمن تشكر از تهیه كنندگان كتاب «كمیل هنوز زنده است» به بیان خاطراتی از گردان پرداخت.
در آخر مراسم هم از چاپ دوم كتاب «كمیل هنوز زنده است» با حضور آیت الله صدرالدین شریعتی، رییس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی، فرماندهان و رزمندگان گردان كمیل و تعدادی از نویسندگان و ناشران دفاع مقدس، رونمایی گردید.

1397/09/13
14:50:18
5.0 / 5
5174
تگهای خبر: تولید , كتاب , مراسم , مصاحبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ