سریع ترین كوسه جهان در آستانه انقراض

سریع ترین كوسه جهان در آستانه انقراض

پرسی بلاگ: فعالان زیست محیطی آگهی داده اند كه سریع ترین كوسه جهان سپس شكست طرح پیشگیری از صید بی رویه ی گونه های بلا پذیر در آستانه انقراض قرار گرفته است.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، كوسه "ماكو باله كوتاه" كه می تواند با سرعت بیشتر از ۷۰ كیلومتر بر ساعت شنا كند در حالی در سراسر جهان صید میگردد كه هیچ نوع از سهمیه ماهیگیری بین المللی شكار آنرا محدود نمی كند.
این گونه كوسه در اقیانوس اطلس شمالی كه دانشمندان نسبت به كاهش حداقل دو سومی ماهیگیری در آنجا برای پیشگیری از صید بیش از اندازه سفارش كرده اند به شدت بلا پذیر اعلام شده است.
كشورهای عضو كمیسیون بین المللی حفاظت از ماهی های تُن دریای اقیانوس اطلس (ICCAT) كه شامل اتحادیه اروپا باز میگردد در پارسال میلادی برای محدود كردن شرایط صید و گزارش و بررسی تمام صیدهای صورت گرفته كوسه های "ماكو" در سال ۲۰۱۸ میلادی به توافق رسیدند. اما بررسی صیدهای ماه ژانویه تا ژوئن نشان داد هم اكنون میزان صیدهای صورت گرفته ۵۰ درصد بیشتر از آستانه سفارش شده سالانه بوده است. این امر از آن حكایت می كند كه كمیسیون بین المللی حفاظت از ماهی های تن دریای اقیانوس اطلس (ICCAT) به شكل گسترده ای از كوشش برای كاهش مرگ و میر كوسه ها و توقف صید بیش از اندازه دست كشیده است.
برخی كارشناسان بیشتر این تقصیر را بر گردن اتحادیه اروپایی می دانند كه با وجود بر عهده داشتن بیشتر بار صید كوسه های ماكو، هیچ گونه توضیح یا برنامه ای جهت بهبود این معضل نمایش نداده است.
برمبنای بررسی های صورت گرفته اتحادیه اروپا ۶۵ درصد از صیدهای صورت گرفته كوسه های ماكو را بین ماه های ژانویه تا ژوئن در اقیانوس اطلس شمالی برعهده داشته و بیشتر بار كشتی های این صیدها در مقصدهای اسپانیا و پرتغال تخلیه شده است. از همین رو تمركز بر كاهش صید این دو كشور می تواند نقشی كلیدی در حفظ كوسه های در معرض انقراض ماكو داشته باشد.
۵۲ كشور عضو (ICCAT) برای حفاظت از ماهی های تن و گونه های شبیه به تن در اقیانوس اطلس و دریاهای اطراف آن تلاش می كنند. این كمیسیون ممنوعیت هایی برای حفظ انواع دیگر كوسه های بلا پذیر همچون كوسه دم دراز چشم درشت و كوسه سفیدلكه ای اقیانوسی اتخاذ نموده است اما در حفظ كوسه های ماكو شكست خورده است.
كوسه های ماكو صیدی بسیار باارزش در ماهیگیری های تجاری و هم چنین تفریحی به حساب می آیند. بااینكه كوسه ها به صورت كلی بعنوان صیدی تصادفی در كنار صید ماهی های تن و شمشیرماهی ها به شمار می روند. اما در بیشتر ماهیگیریها عمده محصولات صیدی را می سازند. به صورت مثال در صیدهای عمیق مجمع الجزایر "آزور" كوسه ها ۸۰ درصد از محصولات صیدی را می سازند.
به قول كارشناسان كوسه ها موجب دوام اقتصادی ماهیگیری ها می شوند. كوسه های ماكو برای گوشت و باله هایشان صید می شوند. گوشت این كوسه ها بسیار قیمتی بوده و بازار خوبی در اروپا و خصوصاً ایتالیا دارد و باله های آنها باز محصولی صادراتی تلقی می شوند.
كارشناسان از تمامی كشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته اند تا كمیسیون اروپا طبق خواسته دانشمندان بلافاصله ممنوعیتی برای صید كوسه های ماكو برای ناوگان دریایی اتحادیه اروپا اتخاذ كند.
به گزارش روزنامه گاردین، كوسه های ماكو نسبت به انواع دیگر كوسه ها دیرتر بالغ شده و باروری كمتری باز دارند كه همین خصوصیات آنها را در مقابل صید بی رویه بسیار بلا پذیر می كند.
یك مطالعه در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داد حتی در صورتیكه صید كوسه های ماكو به صفر برسد و اقدامات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد، این كوسه ها شانس ۵۰ درصدی برای احیا در مقابل صید بیش از اندازه داشته حتی در همین صورت باز احیای آنها دو دهه به طول می انجامد.



1397/09/06
19:02:41
5.0 / 5
4643
تگهای خبر: بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ