كارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی خبر داد

چالشی در حوزه مغز برای افزایش كیفیت زندگی بیماران

چالشی در حوزه مغز برای افزایش كیفیت زندگی بیماران

به گزارش پرسی بلاگ كارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و عضو كارگروه ایمپلنت مغزی این ستاد، فعالیت در حوزه ساخت ابزارهای تحریك غیرتهاجمی مغز را اقدامی نویدبخش برای افزایش كیفیت زندگی بیماران و مطالعه مغز دانست.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر محمد حسین مقامی اظهار داشت: برگزاری چالش طراحی و ساخت یك سیستم تحریك غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز به صورت دقیق و قابل كنترل، به عنوان نخستین فعالیت ستاد در حوزه برگزاری این گونه چالش ­ها است كه با عنایت به منابع نیروی انسانی، مراكز تخصصی، مراكز فناوری و زیرساخت­ های مناسب موجود در كشور هدف گذاری شده است.
وی ادامه داد: مطالعات انجام شده در سال های اخیر، تحریك سلول های عصبی مغز با روش های مختلف غیرتهاجمی شامل تحریك الكتریكی، الكترومغناطیسی، نوری و فراصوتی را بعنوان چاره هایی با ارزش برای بهبود اختلالات حركتی ناشی از سكته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، دردهای مزمن و سایر موارد مشابه پیشنهاد كرده است.
به قول وی با عنایت به هزینه مناسب، امكان دسترسی به ایمنی قابل قبول این روش ها و از همه مهمتر امكان پیاده سازی مدارهای مرتبط با عنایت به ظرفیت ها و پتانسیل های فنی و مهندسی داخل كشور می توان به ساخت دستگاه هایی برای تحریك غیرتهاجمی و عمقی مغز مبادرت ورزید.
كارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی اظهار داشت: شركت های دانش بنیان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها، مخترعان و گروه های دانشجویی در این چالش كه از ۱۵ مهر ۹۸ شروع شده، طرح های خویش را عرضه كرده اند و بعد از بررسی طرح ها در كمیته داوران، طرح های منتخب مجوز ورود به مراحل بعد را دریافت نمودند.
به قول وی در این میان، ۲۳ طرح در مدالیته های مختلف از شركت ها و دانشگاه هایی از شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، بیرجند و قزوین در مراحل بعد با یكدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
وی می افزاید: این چالش در دو مرحله ادامه پیدا می كند و در مرحله اول، پیشنهاد دهندگان پروپوزال های برگزیده شده توسط كمیته داوران، حداكثر تا تاریخ ۱۵ دی ۹۸ فرصت خواهند داشت مستندات و شبیه سازی كامپیوتری ایده خویش را مطابق با قواعد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی آماده و جهت ارزیابی ارائه نمایند.
مقامی اظهار داشت: در انتها این مرحله و بعد از داوری تخصصی، به ۵ تیم برتر در مدالیته الكتریكی كه با شایستگی بیشتر از سایر طرح ها نتایج خویش را به همراه پیشنهاد پیاده سازی فیزیكی طرح مدنظر عرضه و از آن دفاع كرده باشند، مجوز ورود به مرحله دوم داده خواهد شد تا با استفاده از حمایت مالی ستاد برای پیاده سازی عملی ایده خود و دریافت جایزه نقدی ویژه به رقابت بپردازند.
این كارشناس ارشد ستاد علوم شناختی یادآورشد: در مرحله دوم كه مربوط به ساخت دستگاه در مدالیته الكتریكی و آزمایش آن اختصاص دارد، برگزیدگان داوری تخصصی مرحله اول، چهار ماه فرصت خواهند داشت (حداكثر تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹) تا ضمن تكمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، یك "نمونه آزمایشگاهی" برای پیاده سازی ایده پیشنهادی خود ارائه نمایند.
مقامی افزود: همینطور به سه تیم برتر در سایر مدالیته ها (الكترومغناطیسی، فراصوت، نوری، یا …) كه با شایستگی بیشتر از سایر طرح ها نتایج شبیه سازی كامپیوتری خود در مرحله اول را عرضه و از آن دفاع كرده باشند، جایزه نقدی اعطا خواهد شد.
به قول وی با مطالعه و بررسی سیستم های موجود و مدالیته های مختلف تحریك مغز، ایده مدنظر باید قابلیت رقابت در مشخصات فنی در زیرشاخه مربوطه را داشته باشد، بطوری كه میدان الكتریكی، میدان مغناطیسی/الكترومغناطیسی، سیگنال های فراصوت و یا هر كمیت دیگری كه قابلیت ایجاد تحریك در مغز داشته باشد باید بتوانند در نقطه مورد نظر در عمق مغز، به صورت متمركز و با شدت معلوم ایجاد تحریك كرده و در مابقی نواحی مغز از آستانه ایجاد تحریك كمتر باشد و نباید هیچ صدمه خاصی برای بافت مغز ایجاد كنند.



1398/08/12
23:07:06
5.0 / 5
4942
تگهای خبر: انسانی , سلول , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ