تخلفات رانندگی مسافربرهای اینترنتی چگونه رصد می شود؟

تخلفات رانندگی مسافربرهای اینترنتی چگونه رصد می شود؟

به گزارش پرسی بلاگ فعالیت مسافربرهای اینترنتی همچنان در حال افزایش می باشد و در این میان برخی معتقدند كه باید نظارت بر خودرو های این ناوگان افزایش یابد، موضوعی كه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره آن توضیحاتی را داده و تاكید دارد كه این خودرو ها باید از خیلی از قوانین و مقررات مربوط به خودرو های حمل و نقل عمومی پیروی كنند.


سردار سید كمال هادیانفر در گفتگو با ایسنا در مورد ساماندهی مسافربرهای اینترنتی و آئین نامه ای كه به تازگی از جانب وزارت كشور در این خصوص صادر شده اظهار داشت: در جلساتی كه برای تنظیم و تصویب این آئین نامه برگزار شد، معاون عملیات پلیس راهور هم حضور داشت و مواردی را لازم بود مطرح كرده است، اما توجه داشته باشید كه این آئین نامه یك سند صنفی است و بیشتر خط و مرز فعالیت این نوع از مسافربرها را با آژانس ها و تاكسی ها مشخص كرده است و مباحث ترافیكی چندانی در آن وجود ندارد.
وی با اشاره به اینكه قانون و آئین نامه های فعالیت مسافربرهای اینترنتی برای پلیس روشن و شفاف است. اظهاركرد: بعنوان مثال اگر در گذشته فردی گواهینامه رانندگی پایه 3 داشت، نمی توانست راننده خودرو های حمل و نقل عمومی شود و تاكسیرانی و آژانس ها مطلقا چنین اجازه ای به آنها نمی داند. با امدن تپسی و اسنپ و... هم همین قوانین و محدودیت ها وجود داشت، اما در آئین نامه جدید به رانندگان پایه سه كمك شد تا بتوانند در صورت دارا بودن یكسری شرایط بعنوان مسافربر اینترنتی هم فعالیت كنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: در آئین نامه جدید گفته شده كه داشتن 23 سال سن و حداقل دو سال تجربه رانندگی شرط فعالیت بعنوان راننده حمل و نقل عمومی است و براین اساس این آئین نامه به رانندگان این ناوگان كمك كرد كه بدون محدودیت رانندگی كنند، حالا در این میان برخی گرفتار این سوتفاهم شدند كه این یك محدودیت است كه اخیرا اعمال شده در حالیكه این یك كمك و محدودیتی بود كه كاهش پیدا كرد. اگر قرار بود به شیوه قبل عمل شود حتما باید این رانندگان هم گواهینامه پایه دو دریافت می كردند.
سردار هادیانفر در مورد اینكه آیا قوانین مربوط به معاینه فنی خودرو های حمل و نقل عمومی درمورد خودرو های مسافربر اینترنتی هم پیشبینی شده اظهار داشت: هرچه برای تاكسی ها پیشبینی شده برابر قانون برای این ها هم پیشبینی شده است.
وی در مورد اینكه آیا لازم است كه خودرو های مسافربر اینترنتی از راه برچسب یا نوشته ای روی بدنه خودرو مشخص شوند، تا امكان شناسایی آنها از جانب پلیس وجود داشته باشد هم خاطرنشان كرد: ببینید این نوع كسب و كارها عموما برای افرادی است كه در شغل دوم كار می كنند و خیلی هم خود راننده ها تمایل به اینكه ماشینشان نشان دار شود، ندارند. برابر قانون هم برچسب زدن و بغل نویسی برای این نوع از خودرو ها ممنوع می باشد. در همه جای دنیا هم مسافربرهای اینترنتتی نشان و علائمی ندارند و مردم از راه اپلیكیشن ها آنها را می شناسند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درپاسخ به اینكه پلیس چگونه این خودرو ها را برای چك كردن معاینه فنی و... شناسایی می كند، اظهار داشت: اطلاعات این خودرو ها را در سامانه كنترلی پلیس داریم و می توانیم از این طریق تخلفات این خودرو ها را كنترل نماییم. علاوه بر اینكه خود شركت های عرضه دهنده این خدمات هم با پلیس همكاری لازم را دارند و گزارش هایی كه مسافران از راه اپلیكیشن در مورد این تخلفات بدهند را بررسی خواهند كرد.
وی در مورد نمرات منفی تخلفات رانندگی حادثه ساز خودرو های حمل و نقل عمومی و اینكه آیا این نمرات برای این خودرو ها هم اعمال می شود یا خیر اظهار داشت: در مورد این ها حتما همچنین است.




1398/08/08
09:31:42
5.0 / 5
4880
تگهای خبر: پلیس , ترافیك , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ