هشدارهای بارانی آتش نشانی از ریزش دیوار تا رنگ لباس

هشدارهای بارانی آتش نشانی از ریزش دیوار تا رنگ لباس

پرسی بلاگ: در ایام اخیر آسمان در خیلی از مناطق كشور آغاز به باریدن كرده و در بعضی موارد نیز مشكلاتی را به وجود آورده است، برای پیش گیری از این مشكلات سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هشدارهایی را به شهروندان ارائه نمود.


سید جلال ملكی در گفت و گو با ایسنا، در این زمینه اظهار داشت: باران همیشه و برای همه افراد خوشحال كننده نیست؛ چونكه اگر میزان بارش از حد بگذرد یا سرعت بارش زیاد باشد و به رگبار تبدیل گردد، خساراتی را به جا می گذارد و گاهی مشاهده می شود كه بارش باران، اختلالاتی را در زندگی شهروندان بوجود می آورد.
وی با اشاره به اینكه مشكلاتی نظیر آب گرفتگی معابر و خیابان ها، ترافیك سنگین، اختلال در شبكه انرژی، تردد شهروندان و... جزو این موارد است، اظهار داشت: البته تمام این معضلات با چاره اندیشی قبلی قابل مرتفع شدن است و با عنایت به اینكه این فصل، موسم بارندگی است، اساسا باید از قبل آمادگی های لازم را نیز در مقابل آن داشته باشیم.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینكه شهروندان هم باید خودرا برای این فصل آماده كنند، اظهار داشت: معضلات ناشی از باران به دو بخش تقسیم می شود؛ قسمتی از آن به مدیران و مسئولان باز می گردد كه باید قبل از آغاز فصل بارندگی نسبت به آماده سازی شهر و پاكسازی جوی ها اقدام نمایند كه تا حد زیادی این مرحله با همت پرسنل ساعی شهرداری تهران در پایتخت انجام شده است، كما اینكه در بارش های اخیر و خصوصاً در ابتدای سال كه حتی صحبت از احتمال وقوع سیل در تهران هم مطرح بود، با اقدامات بموقع شهرداری تهران خصوصاً در پاكسازی جوی ها و انهار، كانال ها و مسیل ها موجب شد كه آن بارندگی ها با كمترین مشكل به انتها برسد.
ملكی افزود: اما بخش دیگری از این مشكلات به شهروندان بازمی گردد كه بسادگی قابل پیشگیری است. متاسفانه بسیاری عادت دارند زمانی كه به مشكل برمی خورند، چاره اندیشی می كنند؛ حال آنكه باید از اتفاقات و تجربیات سال های گذشته پند گرفته و در روزهای پرباران سال های بعد به كار گرفته شوند.
وی با اشاره به اینكه یكی از معضلاتی كه در فصل بارش گریبانگیر برخی از همشهریان است، ورود آب و آبگرفتگی در منازل است، اظهار داشت: ساختمان هایی كه دارای زیرزمین و طبقات منفی هستند، بیشتر در معرض ورود آب هستند. پاركینگ بعضی از ساختمان ها در طبقه منفی است و یك رمپ برای ورود خودرو ها در ابتدای آن وجود دارد كه همان رمپ، مسیر مناسبی برای ورود آب است. واحدها و انباری هایی كه در زیرزمین هستند در این حالت با ورود آب خسارت می بینند. در چنین مواردی باید در انتهای رمپ ورودی پاركینگ، یك كف شور یا كانال باریك آب رو به صورت عرضی وجود داشته باشد كه آب باران را به مسیر چاه یا كانال موجود هدایت كند.
وی با اشاره به اینكه بهتر است فضای باز زیر در ورودی پاركینگ كاملاً مسدود شود، اظهار نمود: منازلی كه در طبقه همكف یا زیرزمین هستند باید بیشتر احتیاط كنند. مالكان این واحدها نیز حتما باید زیر در واحدها را كاملاً ببندند و حتی درصورت نیاز در ابتدای ورودی راهرو، مانعی با استفاده از سنگ یا موزائیك به وجود آورده تا از ورود آب به داخل منزل جلوگیری شود.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینكه ساختمان های قدیمی و فرسوده بیشتر در معرض خطر هستند، اظهار داشت: اگر بهر دلیلی آب برف و باران در روی سطح پشت بام باقی بماند، احتمال نفوذ به داخل سقف و دیواره های كناری و تخریب آنها وجود دارد. پشت بام ساختمان های جدید بااینكه دارای لایه ایزوگام هستند و تا حد زیادی از نفوذ به داخل سقف ها در امان هستند، اما باقی ماندن آب در سطح بام خود پتانسیل حادثه ساز شدن دارد.
ملكی افزود: هنوز در ابتدای ماه های بارندگی هستیم، پس به شهروندان سفارش می كنم كه به سطح بام رفته و از باز بودن مسیر آب رو و ناودان خصوصاً در ساختمان های قدیمی اطمینان حاصل كنند؛ چونكه ممكنست این مسیرها در فصل پاییز و زمستان به علت ریزش شاخ و برگ درختان مسدود شده و عبور آب را با مشكلاتی مواجه می كند كه باید حتما بازدید شود.
ملكی با اشاره به اینكه این دقت باید در مورد كف شورهای حیاط و پاركینگ نیز وجود داشته باشد، اظهار داشت: شهروندان باید دقت كنند كه آب سطح پشت بام پای دیوار ساختمان نریزد. برای اینكه آب به زمین نفوذ كرده و احتمال لطمه زدن و سست شدن پی ساختمان خصوصاً در ساختمان های قدیمی كه فوندانسیون ندارند، وجود دارد.
بگفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، هنوز خیلی از منازل در كشور از چاه برای دفع آب و فاضلاب استفاده می نمایند، بدین سبب اگر شهروندان می دانند كه چاه منزل شان از انواع غیرجذبی بوده و یا از زمان تخلیه آن مدت زیادی گذشته است، باید هرچه سریعتر نسبت به تخلیه آن اقدام كنند؛ چونكه مواردی وجود داشته كه لبریز شدن چاه ها، موجب ورود آب فاضلاب به منازل شهروندان شده است.
وی با آگهی در مورد احتمال تخریب ساختمان به دنبال بارش باران اظهار داشت: بارش باران تنها موجب لطمه زدن به ساختمان ها نمی گردد، بلكه در مواردی موجب تخریب گودبرداری ها نیز می شود. آب باران موجب افزایش وزن مخصوص خاك شده و نیروهای وارد به گود را بیشتر كرده و موجب كاهش مقاومت خاك و تخریب دیواره های گود می شود. همین طور ورود آب به لایه های درونی خاك موجب كاهش چسبندگی آن شده و نهایتاً مقاومت خاك را می كاهد. شاید برخی گمان كنند كه با نیلینگ و مقاوم سازی، خطر تخریب به طور كامل از بین می رود اما مقاوم سازی هم تا حدی تحمل دارد و احتمال تجمع آب در لایه های میانی خاك پشت دیواره ها وجود دارد. كما اینكه چندین مورد حوادث اینچنینی را در گذشته شاهد بوده ایم.
ملكی افزود: در همین راستا سفارش می شود اگر زمینی در مرحله گودبرداری است، مالكان پیش از آغاز فصل بارش، این مرحله را تمام كنند یا حتما تحت نظارت مهندسان پروژه، ایمن سازی و مقاوم سازی های لازم صورت گیرد. شهروندان نیز تا حد امكان در زمان بارندگی از پیاده روهای مجاور زمین های گودبرداری شده عبور نكنند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران یكی دیگر از مشكلات پیش آمده در زمان بارندگی را مربوط به رانندگی دانست و گفـت: در زمان بارش برف و باران به ویژه شب ها كاهش میدان دید به وجود می آید و رانندگان دیگر به خوبی قادر به دیدن محدوده مقابل خود نیستند. در چنین مواقعی رانندگان باید با احتیاط كامل و با سرعت مطمئنه حركت كنند.
وی با اشاره به اینكه رانندگان در فصل سرما باید حتما خودرو خودرا از نظر سلامت در قسمت برف پاك كن، ترمز، لاستیك، چراغ ها و... مورد بازدید قرار دهند، اظهار داشت: در زمان بارندگی، خیابان ها و معابر لغزنده هستند. پس باید از ترمز زدن و یا تغییر مسیرهای ناگهانی كه می تواند موجب انحراف خودرو شده و كنترل آنرا از دست راننده خارج كند، خودداری شود.
ملكی افزود: همین طور اگر رانندگان به هنگام رانندگی با آبگرفتگی قسمتی از خیابان مواجه گشتند باید اهتمام كنند كه به آهستگی از كنار مسیر آب گرفته، حركت كنند؛ چونكه رانندگان از وضعیت بخشی كه زیر آب مانده است آگاهی ندارند و ممكنست گودال یا چاله ای وجود داشته باشد و موجب گرفتار شدن خودرو در آن شود.
وی افزود: در صورتیكه خودرویی در آب گرفتار شد، راننده نباید خودرو را خاموش كرده یا در آنرا باز كند؛ نخستین اقدام تماس با نیروهای امدادی است.
ملكی در مورد عابران پیاده نیز اظهار داشت: عابران پیاده نیز باید كاملاً مراقب باشند. به هیچ عنوان نباید در زمان بارش از عرض خیابان عبور كرده و برای این كار حتما خودرا به محل های مشخص شده مثل خط كشی یا پل عابر پیاده برسانند. بهتر است در زمان بارندگی خصوصاً شب ها از البسه نایلونی با رنگ های روشن و براق استفاده كنند و از تردد در حاشیه خیابان نیز پرهیز كنند.
ملكی با اشاره به اینكه در فصل پاییز، علاوه بر باران، گاهی طوفان نیز پدیدار می شود، اظهار داشت: شهروندان در این ایام و در صورت تغییرات جوی اگر كار ضروری ندارند از منزل خارج نشوند و اگر مجبور هستند فقط در پیاده رو و مسیرهای مخصوص عابران تردد كنند و از نزدیك شدن به درختان كهنسال، تیرها و كابل های برق و ساختمان های در حال ساخت به ویژه داربست های ساختمانی اجتناب كنند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: شهروندان اگر در این ایام با طوفان و رگبار مواجه گشتند، باید سریعاً خودرا به یك سرپناه امن برسانند و از قرار گرفتن در بلندی ها و فضای باز خصوصاً هنگام صاعقه و رعد و برق اجتناب كنند. همین طور در زمان بازندگی از ایستادن در حاشیه رودخانه ها و شیب دره ها كه احتمال سقوط و یا رانش خاك را دارد، خودداری شود.
ملكی اضافه كرد: این روزها اگر شهروندان اجسام سنگین و بزرگ مانند گلدان و مجسمه های بزرگ را در بالكن و لبه پنجره ها دارند، باید به پایین منتقل كرده و آنها را به خوبی در جای خود مهار كنند؛ چونكه در اثر باد شدید احتمال سقوط به پایین و لطمه رساندن به عابران وجود دارد.
او در آخر به شهروندان سفارش كرد كه در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی، خونسردی خودرا حفظ نموده و بلافاصله با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و ضمن اعلام حادثه، اهتمام كنند خودرا از محل حادثه دور كنند.




منبع:

1398/08/03
14:31:42
5.0 / 5
4871
تگهای خبر: ترافیك , خدمات , شهرداری , هدایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ