گزارش مهر از یك پرونده میراثی

ثبت جهانی پیاده روی اربعین در انتظار پاسخ روشن عراق

ثبت جهانی پیاده روی اربعین در انتظار پاسخ روشن عراق

پرسی بلاگ: عراق هنوز همكاری خویش را برای ثبت جهانی پرونده میراث ناملموس اربعین آغاز نكرده است تا ایران بتواند این پرونده را به صورت چند ملیتی به یونسكو ارسال نماید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، رویداد جهانی اربعین یكی از رویدادهای مهمی است كه طبق سنت عراقی ها هر زائری در روزهای نزدیك به اربعین از هر منطقه ای راه را پیاده تا حرم امام حسین (ع) طی می كند. از كشورهای دیگر هم جهت شركت در این رویداد به كشور عراق سفر می كنند تا در راه پیاده روی همراه با مردم ملت های دیگر قرار گیرند. در ایران هم از آنجائیكه كشوری شیعه است علاقه مندان زیادی هر سال نزدیك به روز اربعین در این پیاده روی شركت می كنند برای حضور در این مراسم، مردم ایران هم آیین های خودشان را دارند از بدرقه زائر تا همراه شدن زائر در راه پیاده روی، عزاداری ها و حتی استقبال از او هنگام برگشت. رویداد عزاداری روز اربعین رویداد جهانی به شمار می آید چون كه حدود ۲۰ میلیون نفر از شیعیان جهان از هر كشوری در آن شركت می كنند. دبیر كل جمعیت هلال احمر پیش بینی كرده امسال بیشتر از ۳ میلیون نفر از ایران در اربعین حسینی شركت خواهند كرد. به سبب همین استقبال زیاد از جانب ایران است كه مسؤلان میراث فرهنگی تصمیم گرفته اند تا این رویداد را با كمك عراق در لیست رویدادهای یونسكو جهانی كند. آذر ماه سال ۹۴ مسعود سلطانی فر رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت اظهار داشت: اربعین بعنوان بزرگترین تجمع مسلمانان در كربلای معلی و یكی از مكان های زیارتی مهم جهان كه به لحاظ معنوی، مسیرهای زیارتی و پیاده روی، سابقه طولانی، آیین و مراسم های ویژه با خاطرات مربوطه در طول تاریخ اهمیت و ارزش ویژه و بی بدیلی پیدا كرده است. این شور، شوق و معرفت حسینی در تجمع میلیونی امروز تبدیل به یك رزمایش با عظمت برای پیروان و علاقه مندان اباعبدالله الحسین ضد السلام در بین مسلمانان و همه افراد آزادی خواه جهان شده است و آیین و مراسم با عظمت آن یك رویداد بی نظیر و معنوی جهانی را رقم زده است.
سلطانی فر بیان كرد: پرونده میراث معنوی(ناملموس) این مراسم و مسیر زیارتی در سطح ملی و جهانی به صورت مشترك با كشور عراق، شامل تمامی راه ها و محورهای زیارت در راه خسروی، مهران، چذابه و شلمچه و استان های مرزی به همراه تمام آیین های و مراسم های مربوطه و تمام اتفاقات معنوی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده خواهد شد. این میراث معنوی با عظمت كه به لحاظ مفهوم و مفهوم و به لحاظ آیینی، با اشتیاق و شور بیش از پیش، یكی از بی نظیرترین میراثهای معنوی زنده بشری را رقم زده است. حفظ این میراث باارزش در جنبه های مختلف بخصوص به لحاظ سنت های فرهنگی و دینی و اهمیت ملی و جهانی آن در چارچوب پرونده ای جامع و مصور ابتدا در سطح ملی و سپس با كمك كشور عراق به صورت مشترك در سطح جهانی برای ثبت در یونسكو ارائه خواهد شد.
مرداد سال ۹۵ سلطانی فر از ثبت ملی مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی به صورت ناملموس آگاهی داد. چندی قبل هم، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از توافق دو كشور برای تشكیل پرونده مشترك «اربعین» برای ثبت در یونسكو آگاهی داد و اظهار داشت: این پیشنهاد از جانب ایران مطرح شده و مدت ها بود كه پیگیر تشكیل این پرونده برای ثبت در یونسكو بوده است. حالا با عراق توافق شده این پرونده، مشترك برای ثبت در لیست جهانی یونسكو تشكیل گردد. در این مدت افراد زیادی درباره پرونده اربعین اظهارنظر كردند. سیدمحمدصادق طباطبایی نژاد، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینكه ثبت جهانی راهپیمایی اربعین برای انتقال هدف و فلسفه اربعین لازم است، گفته: متأسفانه رسانه های غربی اجازه نمی دهند، این حركت عظیم مردمی در كشورهای شان بازتاب خبری داشته باشد، اما با ثبت جهانی آن جهانیان از ماهیت راهپیمایی اربعین حسینی آگاه خواهند شد. با گذشت چند سال از زمان وعده ثبت جهانی اربعین باید اظهار داشت كه هرسال محدودیت هایی برای ثبت پرونده های ناملموس كشورها توسط یونسكو بوجود می آید اماهمچنان رسیدگی به پرونده های چند ملیتی و مشترك زودتر انجام می شود. اما مشكلی كه حالا برای ثبت جهانی اربعین وجود دارد نه این محدودیت هاست و نه مخالفت یونسكو با این آیین ها بلكه كشور عراق باید این آمادگی را برای تهیه پرونده داشته باشد. در این زمینه، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور به خبرنگار مهر اظهار داشت: عراق باید به ما در این زمینه جواب بدهد تابحال نتوانسته ایم پاسخ روشنی بگیریم چون باید این پرونده با همكاری و مشاركت آنها نوشته شود. از جانب دیگر برخی مطرح می كردند كه یونسكو در مخالفت با این آیین برآمده اما این مساله را طالبیان تكذیب نمود و اظهار داشت كه ما قبلا هم پرونده مراسم مشهد اردهال را ثبت جهانی كرده ایم. ما می خواهیم این همدلی و مشاركت مردم را در جهان ثبت نماییم. از مراسم پیاده روی و برگزاری موكب ها و همه آیین های این پیاده روی معنوی. در این پرونده آیین زیارت رفتن تا كربلا برای ایام اربعین و عزاداری را درج خواهیم كرد بخشی از این آیین در ایران است و بخشی هم در عراق. بدین سبب عراق باید برای تكمیل این پرونده به كمك ما بیایند.

1398/07/19
22:53:03
5.0 / 5
4587
تگهای خبر: شركت , مجلس , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ