متخصصان كانادایی هشدار دادند

خطر وجود ذرات پلاستیكی در بعضی چای های كیسه ای

خطر وجود ذرات پلاستیكی در بعضی چای های كیسه ای

به گزارش پرسی بلاگ تحقیقات جدید دانشگاه ˮمك گیلˮ مونترآل در كانادا نشان داده است بعضی از انواع چای های كیسه ای كه در تولید كیسه های توری و كوچك آنها از مواد اولیه پلاستیكی استفاده می شود، امكان دارد میلیاردها ذره میكروپلاستیك را در فنجان شما بر جای بگذارند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، ذرات میكروپلاستیك به صورت گسترده در محیط، آب های شیر و برخی از غذاها یافت می شوند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) می گوید چنین ذراتِ موجود در آب شرب خطری به همراه ندارند اما به قول همین سازمان این یافته ها مبتنی بر "اطلاعات محدود" بوده و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
محققان دانشگاه "مك گیل" مونترآل كانادا هم چنین خواهان تحقیقات بیشتر در مورد اثرات سلامتی میكروپلاستیك ها شده اند كه بعنوان ذرات كوچك با طول كمتر از پنج میلی متر از هر نوع مواد زاید پلاستیكی تعریف شده اند.
در این مطالعه محققانِ كانادایی چهار نوع چای كیسه ای با برندهای مختلف را تهیه كردند. بیشتر چای های كیسه ای از كیسه های كاغذی تهیه شده اند اما بعضی از برندهای چای اخیرا به كیسه های پلاستیكی توری برای تهیه این چای ها روی آورده اند.
محققان چای های برندهای مختلف چای كیسه ای را تخلیه كرده و كیسه های خالی را در آب گرم با دمای ۹۵ درجه سانتی گراد قرار داده تا عمل دم كشیدن چای را با كیسه های خالی شبیه سازی كنند.
نتایج نشان داد هر یك از كیسه های پلاستیكی خالی از چای به تنهایی ۱۱.۶ میلیارد ذره میكروپلاستیك و ۳.۱ میلیارد ذره نانو پلاستیك كوچك تر را درون آب داغ آزاد می كند كه این ذرات با چشم غیر مسلح كاملاً نامرئی هستند.
برپایه این مطالعه كه در مجله علوم و فناوری محیط زیست انتشار یافته است، سطوح آزاد شده از بسته بندی چای های كیسه ای چندین مرتبه بالاتر از میزان پلاستیك موجود در سایر مواد غذایی یا آب های بطری های پلاستیكی است كه پیشتر گزارش شده بود.
به قول محققان علت این میزان از تفاوت در سطوح پلاستیك را دو عامل می توان دانست. اول آن كه در این تحقیق تمركز محققان بر هر دو نوع ذرات پلاستیكی میكروپلاستیك ها كه حدود ضخامت یك مو را داشته و ذرات نانوپلاستیك كه هزار برابر كوچك ترند، بوده است و دوم آن كه پلاستیك كیسه های چای در معرض آب جوش قرار دارد نه دمای اتاق و از همین رو احتمال آزاد شدن ذرات ریز پلاستیكی در آنها بیشتر است.
بنا بر گزارش شبكه خبری بی بی سی، محققان این مطالعه را فرصتی برای مصرف كنندگان دانسته اند تا خریدهای آگاهانه تری داشته باشند و به دنبال كاهش هر چه بیشتر استفاده از پلاستیك باشند.



1398/07/05
19:10:56
5.0 / 5
4750
تگهای خبر: تولید , فناوری , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ