اخطار یك نهاد بین المللی نسبت به آماده نبودن جهان برای توسعه بیماری های فراگیر

اخطار یك نهاد بین المللی نسبت به آماده نبودن جهان برای توسعه بیماری های فراگیر

به گزارش پرسی بلاگ نهاد بین المللی ویژه تدارك برای وضعیت های اضطراری جهانی گزارش داده، در صورت بروز ناگهانی یك بیماری مُسری مرگبار در جهان به علت فقدان وجود آمادگی كافی برای چنین وضعیتی ده ها میلیون نفر از بین رفته، اقتصادهای جهان نابود شده و بشریت درگیر یك آشوب گسترده خواهد شد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از راشاتودی، این نهاد نوپا به نام "كمیته نظارت بر آمادگی جهانی" كه سال قبل میلادی از جانب "بانك جهانی" و "سازمان بهداشت جهانی" تشكیل شد در اولین گزارش خود نسبت به بروز واكنشی "یك چرخه وحشت و غفلت در جهان" به علت تعامل بدون آمادگی قبلی با وضعیتهای اضطراری بهداشتی و درمانی در جهان اخطار داد. این سازمان خواهان یك سرمایه گذاری وسیع و گسترده در جهان برای ایجاد سیستم های آمادگی برای وضعیت اضطراری شد.
در این گزارش كه روز سه شنبه منتشر شد اخطار داده می شود: جهان برای شیوع یك بیماری به شدت مسری قابل انتقال از راه تنفس با قدرت انتشار سریع آمادگی لازم را ندارد یك چنین بحرانی می تواند 50 تا 80 میلیون نفر معادل 2.8 درصد جمعیت جهان را از بین ببرد، تجارت ها و اقتصاد در جهان را با صدمه شدید روبه رو كرده و امنیت ملی كشورها را در جهان بی ثبات سازد.
این نهاد نوپا در این گزارش خود اظهار داشت: كشورهای جهان باید اگر كه می خواهند در زمان بروز شیوع فراگیر بیماری های بعدی در هم شكسته نشوند خودشان را برای بدترین حالت آماده كنند.
این كمیته در گزارش خود برای انجام شش اقدام فوری دیگر سفارش كرده كه مبنای عمده آنها صرف بودجه در قبال این مشكل است.
مولفان این گزارش نوشتند: سران دولتها باید خودشان را به این مسئله متعهد و در قبال آن سرمایه گذاری كنند، كشورها و سازمانهای منطقه ای باید بعنوان الگو و رهبر مطرح باشند (تا كشورهای فقیر و بی تمایل، برای متعهد شدن و سرمایه گذاری كردن در این عرصه قانع شوند)، همه كشورها باید سیستمهای قوی با این سرمایه گذاری ها به وجود بیاورند، نهادهای مالی باید آمادگی را از راه برنامه ریزی برای ریسكهای مالی به وجود بیاورند و در این راستا بعنوان مثال برای بودجه و هزینه كرد حجم بالایی پول برای ایجاد آمادگی برنامه ریزی كنند، عوامل تامین مالی و كمك در راه توسعه باید رو به ایجاد مشوق ها و افزایش بودجه برای ایجاد آمادگی بیاورند و سازمان ملل باید مكانیزمهای هماهنگی را تقویت كرده تا پولها به دست مكانهای درست برسند.
در این گزارش مكررا به كشورها تذكر داده شده تا آنهایی كه "قواعد تنظیمی بهداشت بین الملل" (یك توافق مربوط به سال 2005) را تصویب كرده اند، به باعث این توافق ملزم هستند به این كه هرگونه مورد اضطراری مربوط به بهداشت عمومی كه مایه نگرانی بین المللی باشد را به سازمان بهداشت جهانی گزارش كرده و زیرساختهای مربوط به آمادگی های داخلی را تقویت نمایند. این نهاد همینطور از كشورهایی كه این قوانین تنظیمی را به شكلی رضایت بخش اجرا نكرده اند انتقاد می كند.
در این گزارش به این كشورها اخطار داده می شود: بیماریهای همه گیر تمایلی كثیف به فرامرزی عمل كردن دارند، بخصوص زمانی كه كشورها، گروه های تروریستی و یا افراد برخوردار از دانش علمی پیشرفته عوامل این بیماری ها را خلق كرده و یا به دست بیاورند و سپس از تسلیحات بیولوژیكی كه خصوصیت های یك پاتوژن تنفسی جدید و با قابلیت تاثیر بالا را دارند استفاده كنند.
در این گزارش به رغم همه هشدارهای نگران كننده ای كه عرضه شده، در عین حال تاكید شده كه اعتماد به نهادهای جهان به جهت اطلاعات دروغی كه خیلی سریع و گسترده در شبكه های اجتماعی انتشار می یابند و در روند كنترل بیماری ها اختلال ایجاد می كنند در حال تضعیف شدن است.



1398/06/27
14:21:46
5.0 / 5
4363
تگهای خبر: اجتماعی , بیماری , بین المللی , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ