معاون وزیر ارشاد خبر داد

سند استراتژیك پدافند غیرعامل فرهنگی كشور تدوین می شود

سند استراتژیك پدافند غیرعامل فرهنگی كشور تدوین می شود

پرسی بلاگ: معاون وزیر و رئیس كمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین سند استراتژیك پدافند غیرعامل فرهنگی كشوربا همكاری بدنه دانشگاهی كشور خبرداد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، علی اصغر كاراندیش، اضافه كرد: بهره گیری از ظرفیت مردمی هنرمندان كشورمان كه نشأت گرفته از اعتماد عمومی اقشار مختلف جامعه است می تواند افق روشن تری از تصمیم گیری های اجرایی كاربردی را در اختیار مسؤلان امر قرار دهد.
وی اظهار داشت: در سال های اخیر باتوجه به تغییرات گسترده در حوزه فضای مجازی و شتاب فزاینده بهره مندی كاربران با سنین متفاوت كه البته عمده آنها نوجوانان و جوانان هستند، مؤلفه های تهدید جنگ نرم در اشكال گوناگون به چشم می خورد.
كاراندیش افزود: رهبر معظم انقلاب با درك عمیق از تغییرات صحنه نبرد جنگ نرم از جانب دشمنان انقلاب، همواره مبحث دائمی بودن تكنیك های دفاع با رویكرد پدافند عامل و غیر عامل را در عرصه های فرهنگی و هنری گوشزد نموده اند كه اتخاذ سیاست های كلان از جانب مسؤلان امر ضرورتی انكار ناپذیر است. دشمن در جنگ نرم به شكل جبهه ای مبانی كشور های هدف را مورد تهاجم قرار می دهد تا از این طریق هویت ملی را به اضمحلال برساند. فرهنگ دینی و بومی ما به هم عجین شده و اساسا دشمن، جمهوری اسلامی را بعنوان یك راهبرد فرهنگی همواره در تیررس اقدامات سوء خود قرار داده است.
برپایه اعلام روز چهارشنبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی تصریح كرد: درحوزه آفند و پدافند می بایست راهبرد متناسب با حركت جبهه ای دشمن در عرصه فرهنگی برای صیانت از هویت ملی مورد توجه قرار گیرد.
كار اندیش افزود: بدون شك رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه اركان فرهنگی و هنری با عنایت به ظرفیت های این بخش در دو بُعد فرهنگ عمومی و تخصصی حائز اهمیت می باشد.
وی یادآورشد: اقدامات خوبی در زمینه آموزش و فرهنگ سازی مبحث پدافند غیرعامل انجام شده است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال اقدامات خوبی در زمینه آموزش و فرهنگ سازی مبحث پدافند غیرعامل انجام داده است. معاونان و رؤسای سازمان های تابعه، تلاش های های قابل توجهی برای شناسایی نقاط صدمه پذیر داشته اند و سعی شده است در سراسر كشور ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همكاری نماینده پدافند غیرعامل در استانداری ها، گام های جدی را برای راهبری كمیته فرهنگی پدافند غیرعامل بردارند. وی تصریح كرد: برگزاری نشست های تخصصی با اصحاب فرهنگ و هنر می تواند برای رسیدن به راهكارهای متناسب برای دفاع غیر عامل فرهنگی بسیار راهگشا باشد. بهره گیری از ظرفیت مردمی هنرمندان كشورمان كه نشأت گرفته از اعتماد عمومی اقشار مختلف جامعه است می تواند افق روشن تری از تصمیم گیری های اجرایی كاربردی را در اختیار مسؤلان امر قرار دهد.
كاراندیش از استقبال و همكاری خوب سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل كشور از رویكرد جدید وزارتخانه با عنوان پدافند غیر عامل فرهنگی در تعاملات دو جانبه مدنظر اطلاع داد كه با جدیت در حال پیگیری است.
رئیس كمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بهره گیری از اساتید مجرب برای آموزش عمومی مردم از راه رسانه ها و كانون های فرهنگی-هنری مساجد، از دیگر اولویت هایی است كه در دستور كار كمیته پدافند غیر عامل وزارتخانه قرار گرفته است. معاون وزیر و رئیس كمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: در ناتوی فرهنگی دشمنان، پدافند غیر عامل فرهنگی ضرورتی انكار ناپذیر در صیانت از هویت ملی و دینی به حساب می آید كه در زمینه آموزش باید بیشتر از گذشته تلاش شود. كاراندیش ابراز امیدواری كرد با بهره گیری از ظرفیت ۲۲هزار كانون فرهنگی-هنری مساجد دركشور، شاهد انعكاس مطالب و آگاهی بخشی عمومی برای اقشار مختلف جامعه باشیم. پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی غیرنظامی اطلاق می شود كه به كارگیری آن باعث افزایش بازدارندگی، كاهش صدمه پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می شود. در شرایطی كه دشمن با استفاده از ماهواره ها و فضاهای مجازی بدون مانع مشغول شایعه پراكنی و ارسال اخبار نادرست برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود كه همان به انحطاط كشاندن جوانان و فروپاشی خانواد ها برای دستیابی به منابع ملی كشور است در این شرایط پدافند غیرعامل برای كاهش تلفات نیروهای غیر رزمی و حفاظت از افكار عمومی موضوعیت پیدا می كند كه برای پیشگیری از این اقدام شوم دشمن، اطلاع رسانی بموقع و درست به مردم و روشنگری های خاص می تواند از میزان تاثیر بمباران فرهنگی و خبری دشمن در جنگ نرم جلوگیری كند. دشمنان با تغییر افكار، آرمان ها و اختلال در سبك زندگی به ایران لطمه می زنند بنابراین جنگ نرم باعث تغییر سبك زندگی مردم شده و این تهدیدات برای مثال شبكه های مجازی هم تهدید و هم فرصت هستند اما باید نكات مثبت و منفی آنها را پیدا كرد تا در هیچ شرایطی گرفتار ضربه دشمن نشویم. افزایش بازدارندگی، كاهش صدمه پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران را می توان از اصول اصلی و اولویت های پدافند غیرعامل برشمرد كه باید برای تحقق آنها برنامه ریزی و تلاش شود. امروز با عنایت به تهاجمات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، گسترش پایداری ملی در این عرصه بسیار مهم می باشد و نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان یكی از اركان اصلی متولی فرهنگ كشور برای حضور و مشاركت مردم در این پایداری و از طرفی افزایش بازدارندگی، كاهش صدمه پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران را می تواند تقویت كند.

1398/06/14
13:05:47
5.0 / 5
4367
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , اطلاع رسانی , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ