چرا برخی والدین بین فرزندانشان فرق می گذارند؟

چرا برخی والدین بین فرزندانشان فرق می گذارند؟

به گزارش پرسی بلاگ مشاور رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران در حوزه سلامت با اشاره به اینكه تبعیض هایی كه از جانب برخی والدین میان فرزندان شان اعمال می شود عموما ناشی از بافت فرهنگی، مسائل اقتصادی، عدم آگاهی و بافت قومی بروز می یابد، اظهار داشت: برخی والدین به علل مختلف عمدا میان فرزندان خود تبعیض قائل می شوند كه عموما این رفتارها منجر به گسترش بی عدالتی و مشكلات رفتاری در خانواده ها می شود.


امین رفیعی پور در گفتگو با ایسنا، با بیان اینكه تبعیض ها بنا به شرایط سنی، شرایط خاص اجتماعی و... از جانب والدین بروز می یابد، خاطرنشان كرد: معمولا تبعیض هایی كه از جانب والدین بروز می یابد به دو دسته واضح-عمدی و غیر واضح- غیرعمدی تقسیم می شوند، به صورت مثال زمانی كه والدینی به فرزند شش ساله شان اجازه نمی دهند از خانه بیرون برود اما برای فرزند ۲۰ ساله خود در این زمینه محدودیت كمتری قائل می شوند، این تبعیضی ضروری می باشد كه بنا به سن و موقعیت فرزندان اجرا شده و مانعی ندارد، اما زمانی كه والدینی كه دارای دو فرزند با شرایط مشتركی هستند و میان آنها تبعیض گذاری می كنند این رفتار، تبعیض عمدی به حساب می آید.
به قول وی، تبعیض واضح و عمدی و تبعیض غیرواضح و غیرعمدی هر كدام اثرات مخربی را هم بر فرزند محبوب و هم بر فرزند غیر محبوب وارد می نماید. برای فرزند محبوب باعث شكل گیری حس ارزشمندی كاذب، اعتماد به نفس كاذب و ستیزه جویی می شود، همینطور برای كودك غیر محبوب باعث احساس بی ارزشی، كاهش اعتماد به نفس و حقارت می شود كه البته این حقارت می تواند در آینده زیربنای رفتارهای ضداجتماعی شود.
رفیعی پور در ادامه به تاثیرات تبعیض بر آینده فرزندان اشاره و تصریح كرد: با اعمال تبعیض میان فرزندان، فرزند محبوب احساس ارزشمندی كرده و تصور می كند نسبت به دیگر افراد جامعه متفاوت می باشد، این احساس بعدها منجر می شود كه او نتواند خویش را با جامعه هماهنگ كند، پس صدمه می بیند. از جانب دیگر كودك غیر محبوب به علت اینكه از ابتدا كودكی احساس حقارت داشته است در آینده روزبه روز سرخورده تر می شود و این سرخوردگی درنهایت باعث شكل گیری شخصیت فردی می شود كه نمی تواند حق خویش را از اجتماع بگیرد.
این متخصص روانشناسی سلامت در پاسخ به این سؤال كه بروز تبعیض از جانب والدین میان فرزندان به چه دلایلی بروز می یابد؟ اظهار داشت: تبعیض ها عموما ناشی از بافت فرهنگی، مسائل اقتصادی، عدم آگاهی و بافت قومی بروز می یابد؛ به صورت مثال در بعضی جوامع به علت نوع نگاه به جنس مونث و مذكر این تبعیض ها رخ می دهد، بگونه ای كه برای دختر محدودیت هایی را در نظر می گیرند اما برای فرزند پسر محدودیت ها به نسبت كمتر است، همینطور بعضی از والدین به فرزند آخر یا اول توجه بیشتری دارند، به صورت مثال برای فرزند اول سالگرد تولد، جشن دندونی و... برگزار می كنند اما این توجه ها برای فرزندان دیگر وجود ندارد چونكه خانواده دیگر توان این تجملات را ندارد كه همه این عوامل می تواند منجر به بروز تبعیض میان فرزندان شود.
رفیعی پور با اشاره به اینكه عموما تبعیض های واضح و عمدی منجر به گسترش بی عدالتی و مشكلات رفتاری در خانواده می شود، خاطرنشان كرد: برخی والدین به علل مختلف عمدا میان فرزندانشان تبعیض قائل می شوند.



1398/06/08
10:56:52
5.0 / 5
4514
تگهای خبر: اجتماعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ