8 نكته درباره اهمیت خاك

8 نكته درباره اهمیت خاك

پرسی بلاگ: خاك بستری برای حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی است اما در كشور ما سالانه حدود 16.7 تن در هكتار خاك از دست می رود این در حالیست كه برای تشكیل یك سانتیمتر خاك 100 سال زمان نیاز است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، خاك علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی توانایی ذخیره آب درون خود و جلوگیری از وقوع سیلاب را دارد. در ادامه به هشت نكته درباره خاك اشاره شده است:

*خاك بستری برای حفظ پوشش گیاهی است. پوشش گیاهی به كشور ما كه در یك منطقه خشك و نیمه خشك قرار گرفته است، كمك می نماید كه شرایط اقلیمی متعادلی داشته باشد و از حداقل بارندگی بیشترین استفاده را ببریم.

*خاك سبب می شود كه بارش های رگباری مناطق مختلف كشور به سرعت تبدیل به سیل و از دسترس خارج نشود. هر چه خاك غنی تر باشد امكان نفوذ و جذب آب بیشتر می شود و در نتیجه می توانیم از یك سفره زیرزمینی و آبخوان مناسب برخوردار باشیم.

*كشور ما سه برابر متوسط جهانی تبخیر دارد بدین سبب اگر بخواهیم آب را صرفاً بوسیله سدسازی ذخیره نماییم بخش زیادی از آنرا بوسیله تبخیر از دست می دهیم در صورتیكه با حفاظت از خاك می توانیم آب را زیر زمین نگهداری نماییم و منابع آبی بیشتری در دسترس داشته باشیم.

*خاك در كشور ما در مقایسه با سایر كشورها خیلی مشكل ایجاد می شود و نخستین تهدید آن، فرسایش است. در كشور حدود ۱۶.۷ تن در هكتار در سال خاك از دست می دهیم همین طور ۱۲۵ میلیون هكتار از اراضی كشور ما تحت فرسایش آبی و ۳۲ میلیون هكتار تحت فرسایش بادی قرار دارند بدین سبب نكته ای كه باید به آن دقت كنیم كنترل فرسایش خاك و هدر رفت آن از بالا دست حوضه های آبخیز مناطق كوهستانی و زراعی است.

*استفاده بیش از حد از كودهای شیمیایی و سموم و شیوه های نادرست دفن زباله سبب می شود كه خاك های كشور آلوده شود كه این مساله ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی دارد.

*برای حفظ خاك باید از بالادست حوضه های آبخیز عملیات حفظ خاك صورت گیرد. این عملیات چند شیوه دارد كه نخستین و مهمترین آن حفظ پوشش گیاهی در اراضی شیبدار است. پوشش گیاهی در این اراضی كمك می نماید كه هنگام بارش باران ذرات خاك شسته نشوند و فرسایش خاك اتفاق نیفتد.

*از دیگر اقدامات حفظ خاك می توان به عملیات مكانیكی مانند سدهای كوتاهی كه برای كنترل رسوب و فرسایش طراحی می شوند، اشاره نمود. از عملیات بیومكانیكی نیز برای حفظ خاك استفاده می شود كه پوشش گیاهی را تقویت و فرسایش را كنترل می كند.

*سالانه ۲۵۰ میلیون متر مكعب خاك وارد سدهای كشور می شود. بدین جهت سدهایی كه با هزینه های بسیار زیاد در كشور ایجاد می شود با بی توجهی به سوژه آبخیزداری و حفاظت خاك، پر از رسوب و خاك می شوند بدین سبب باید نگاه ویژه ای به اعتبارات سازمان جنگل ها برای انجام پروژه های آبخیزداری شود.





منبع:

1398/05/24
08:57:25
5.0 / 5
5094
تگهای خبر: طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ