معاون سازمان محیط زیست:

احیای دریاچه ارومیه را نباید در مقابل كشاورزی قرار دهیم

احیای دریاچه ارومیه را نباید در مقابل كشاورزی قرار دهیم

پرسی بلاگ: معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه احیای دریاچه ارومیه را نباید در مقابل كشاورزی قرار دهیم، اظهار داشت: كشاورزان باید از آب استفاده و تولید ثروت كنند و در كنار آن باید بتوانیم محیط زیست را برای نسل های بعدی حفظ نماییم.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی در جلسه بررسی مشكلات موجود در بخش تولید و فرآوری گیاهان دارویی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، با بیان این كه كشور ما جزو معدود كشورهایی است كه توسعه را بر اساس استفاده از منابع طبیعی پیش می برد، اظهار داشت: بیشتر كشورهای جهان توسعه ی خودرا بر اساس توسعه ی دانش و اقتصاد برنامه ریزی كرده اند، ولی متاسفانه پایه گذاری توسعه و اقتصاد كشور ما بر طبق چیزهایی بوده كه در ادبیات سایر كشورها منسوخ شده است.
تجریشی با بیان این كه بر اساس گزارش فائو، 90 درصد درآمد كشاورزان در آذربایجان شرقی و غربی صرفاً بوسیله كشاورزی كسب می شود، اظهار داشت: میزان درآمد كشاورزان آذربایجان شرقی و غربی باوجود توسعه كشت آبی از میانگین درآمد كشاورزان كشور كم تر است.
وی ادامه داد: طی دو سال قبل بطور جد برای حل مشكلات بوسیله مشاركت مردمی ورود پیدا كردیم، كشاورزان حلقه ی بسیار مهمی بین كسانی كه در تولید و اشتغال سهم دارند، هستند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این كه ما در كنار حفظ دریاچه ارومیه خواهان توسعه ی كشاورزی با تولید پایدار هستیم، اظهار داشت: برای تحقق این امر همه باید مسئولیت اجتماعی خودرا به خوبی شناخته و عمل كنند و معتقدم این توسعه می تواند در تبریز اتفاق بیافتد.
وی بیان كرد: سال 92 و 93 حدود 40 سانتی متر از آب دریاچه را از دست دادیم، پس از آن طی سه سال نیز باید تراز آب دریاچه را به تثبیت می رساندیم در غیر اینصورت دریاچه را بطور كامل از دست می دادیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره كرد: اگر ستاد احیای دریاچه ارومیه تشكیل نمی شد حالا دریاچه بطور كامل از دست رفته بود، با اقدامات انجام شده از طرف ستاد احیا، آب دریاچه تثبیت شد و در سال 96 و 95 با مدیریت صحیح 200 میلی متر آب ناشی از بارش ها، از افت سطح آب دریاچه جلوگیری شد.

وی با بیان این كه پس از تثبیت آب دریاچه، وارد فاز دوم احیای دریاچه شده ایم، اظهار داشت: مقرر شد در مرحله ی دوم به سمت احیا پیش برویم و برنامه ای را برای سال 1402 در نظر گرفته بودیم كه با عنایت به عدم تامین منابع مالی توسط دولت، تحقق این برنامه تا سال 1406 طول خواهد كشید.

تجریشی با بیان این كه پس از گذشت دو سال حدود 55 درصد برنامه های ستاد احیای دریاچه تحقق یافته است، اضافه كرد: سال 97 و 98، 20 درصد بارش ها نسبت به سال های گذشته در حوضه ی آبریز افزایش یافت و حدود 105 سانتی متر به تراز آب دریاچه افزوده شد، انجام اقداماتی مانند لایروبی ها موجب جاری شدن رودخانه ها به سمت دریاچه ارومیه شده است.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره ی ارزش در كشاورزی، اظهار داشت: ستاد احیای دریاچه زنجیره ی ارزش به وجود می آورد تا بتوانیم بالاترین ارزش اقتصادی را از فعالیت كشاورزی كسب نماییم، اگر به تولید گیاهان دارویی تمركز نماییم، اساسا آب كمی در این زمینه مصرف خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قابلیت منطقه و آذربایجان شرقی در كشت گیاهان دارویی، اضافه كرد: آذربایجان شرقی و غربی در تولید گونه های گیاهان دارویی ظرفیت بسیار خوبی دارند، از لحاظ اقتصادی نیز فروش گیاهان دارویی به كشورهای خارجی سود بالایی به همراه دارد.

وی افزود: زنجیره ی ارزش گیاهان با نیاز آبی كم را باید فعال نماییم، نزدیك به 40 هزار هكتار باغات قدیمی در آذربایجان غربی و شرقی وجود دارد كه عمر آنها به اتمام رسیده، البته برنامه ریزی لازم برای شناسایی این باغات نیز انجام شده است.

وی اشاره كرد: جمع ارزش وزنی گیاهان دارویی كه در سال 97 از كشور صادر شده، بیشتر از 420 هزار تن بوده است كه ارزشی بالغ بر بیشتر از 560 میلیون دلار به همراه داشت، این مبلغ حدود 110 میلیون دلار بیشتر از ارزش صادراتی سال 96 بود.

وی افزود: پیش بینی می شود ارزش صادراتی گیاهان دارویی و فرآورده های وابسته به آن در سال 98، به بیشتر از 600 میلیون دلار برسد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح جامع توسعه كشت گیاهان دارویی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اظهار داشت: انجام مطالعات جامع زنجیره ارزش گیاهان دارویی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل كاشت، داشت و برداشت، ایجاد 22 پایلوت گیاهان دارویی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه، معرفی حوضه آبریز دریاچه ارومیه بعنوان قطب تولید پنج گیاه دارویی و غیره همچون از اقدامات انجام شده در این طرح بوده است.





منبع:

1398/05/10
00:36:09
5.0 / 5
5001
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ