گل های خوراكی و خواص آنها

گل های خوراكی و خواص آنها

پرسی بلاگ: زیبایی گل ها، چشم و عطر خوش آنها، مشام را نوازش می دهد اما در طبیعت گل هایی هم هستند كه نه تنها خوش مزه و قابل خوردن اند بلكه خواص كم نظیری نیز دارند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، در خیلی از فرهنگ ها از گل ها در پخت و پز و تهیه سالاد و دسر نیز استفاده می شود.
دست چینی از این گل های خوراكی را در این مطلب به نقل از "دویچه وله" می خوانید:
لادن

گل لادن نه تنها زیبایی خاصی دارد بلكه برگ های این گیاه و غنچه هایش نیز خوراكی و مملو از ویتامین ث است. بیشتر بخش های این گیاه خصوصاً برگ هایش طعم شاهی می دهد، بدین جهت به آن شاهی هندی هم می گویند. گل ها مهمیزدار، شیپورمانند به رنگ قرمز، زرد و نارنجی از اوایل تابستان تا اوایل پاییز پدیدار می شوند.
آقطی

گیاه آقطی در آلمان "هولوندر" (Holunder) و در انگلیسی (Sambucus) به آن گفته می شود. از این گیاه می توان "ژله"، چای، شربت و بستنی تولید كرد. همین طور گیاه آقطی از گیاهان دارویی مهم ایران است و از گل، برگ و پوست داخلی ساقه این گیاه در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود. درمان بیماری صرع، نقرس، سنگ كلیه، بواسیر، شكستگی استخوان، شادابی پوست، از بین بردن لك های پوستی و بهبود وضعیت مزاج سالخوردگان از مهمترین فواید درمانی و خواص گیاه آقطی است.
گل رز

عطر گل رز هر مشامی را نوازش می دهد، گلاب حاصل از آن در خیلی از شیرینی جات به كار می آید. گل برگ های لطیف آنرا نیز می توان "كاراملیزه" و "شكرزده" هم صرف كرد. خواص دارویی گل رز بسیار زیاد است و این گل سرشار از ویتامین E است و فواید دارویی فراوانی در زمینه مراقبت از پوست دارد. همین طور از عصاره گل رز برای تسكین برخی ناراحتی های پوستی و ضد عفونی كردن برخی عفونت های چشمی استفاده می شود و همین طور آرامبخش و ضد افسردگی است و تنش های عصبی، زخم های گوارشی و امراض قلبی را می كاهد.
بنفشه

بر اساس طب سنتی ایران تمامی قسمت های بنفشه همچون برگ، گل، دانه، ریشه، و سرشاخه های گل دار مصرف دارویی دارند. از گل برگ های "كارملیزه" شده آن می توان برای تزئین كیك بهره برد و یا به سالاد و سوپ عطر خاص خودرا می بخشد.
مینای چمنی

تقریبا در همه جا یافت می شود. از این گیاه می توان در سالاد بهره برد و یا حتی گلبرگ های آنرا با نان و پنیر هم صرف كرد. مینای چمنی از گیاهان دارویی با كاربردهای درمانی گوناگون است.
گل قاصدك

برگ و گل برگ های گل قاصدك خوردنی هستند و می توان از آن در سالاد و سوپ استفاده نمود. آشپزهای حرفه ای از این گل "ژله" هم تولید می كنند. گل قاصدك از مواد سالم مانند كاروتن، فیبر، مواد معدنی، بتا كاروتن، ویتامین C و خیلی از مواد دیگر تشكیل شده است. قاصدك دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. از ریشه برگ و گل گیاه قاصدك در داروهای گیاهی استفاده می شود. قاصدك همین طور به شكل چای مصرف می شود.
گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا (Calendula) نه تنها دارای خواص دارویی، بلكه دارای خواص آرایشی نیز هست و در رنگ مو و شامپو از آن استفاده می شود. در آلمان به آن "زعفران فقرا" گفته می شد، برای اینكه در گذشته از این گل خوراكی برای رنگ بخشیدن به غذاها استفاده می شده است.
خُلَّر یا سَنـگِـنَك

از گلبرگ های آبی، قرمز، بنفش و سفید آن می توان در سالادهای تابستانی استفاده نمود. این گیاه از خانواده باقلاسانان است و به سالاد هم چنین مزه ای مطبوع می بخشد.
ختمی

گل ختمی (Hibiskus ) سرشار از ویتامین ث است و برای كاهش فشار خون موثر است. چای گل ختمی را می توان به صورت گرم و یا سرد نوشید. جالب اینكه كاربرد دارویی چای گل ختمی در بین قبایل آفریقایی نیز شناخته شده است.
گل كدو

نه تنها كدو، بلكه گل آن نیز خوراكی است. دستورالعمل بیشتر از ۱۰۰ نوع غذا با گل كدو از كشورهای گوناگون جهان موجود است و خواص قابل توجهی دارد. شكوفه كدو سرشار از ویتامین های آ، ب، ث، كلسیم، آهن و حاوی مقادیر زیادی پروتئین و كربوهیدرات و دیگر مواد مفید می باشد. به سبب میزان پایین چربی نیز برای كاهش وزن بسیار مفید می باشد.
گل میخك

گلی كه از دو هزار سال پیش بعنوان ادویه شناخته و استفاده می شده است. گل میخك از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشك است و ۲۴ نوع خاصیت درمانی همچون رفع سردرد، رفع تنگی نفس، اشتهاآور، تب بر و كرم كش برای آن اعلام شده است.
بابونه

چای بابونه علاوه بر دارا بودن خواص درمانی فراوان، از دیرباز به خاطر عطر و بوی خوش آن مورد توجه بسیاری بوده است و دارای خواص بسیاری نیز هست. یكی از مهم ترین خواص این چای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این چای عفونت های ناشی از سرماخوردگی را از بین می برد. همین طور برای رفع گرفتگی های عضلانی و نیز گرفتگی های قاعدگی در زنان مفید می باشد.
كوكب

برای ضد عفونی كردن زخم ها از جوشانده گل كوكب استفاده می شود. برای دفع ترك های لب و پاشنهٔ پا به مدت یك ماه ۱۰۰ گرم از گل های كوكب را در بادام تلخ گذاشته و پس از صاف كردن هر روز روی محل ترك ها و زخم های پا و لب مالیده شود. گل برگ های كوكب در سالاد در كنار ماهی و حتی در نوعی دسر انگلیسی نیز استفاده می شوند.
اسطوخودوس

گیاهی از راسته نعناسانان است كه در آلمان به آن "لاوندل" (Lavendel) و در انگلیسی به آن (lavender) گفته می شود. این گیاه نه تنها استفاده دارویی دارد، بلكه با بردن كندوها به كنار كشتزارهای اسطوخودوس، عسل آن نیز تولید می شود. از این گیاه در غذاها و دسرهای كشورهای ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بسیار استفاده می شود.
گل داوودی

از گل داوودی می توان در پخت نان و سوپ استفاده نمود. بگفته متخصصان و گیاه شناسان طب سنتی چینی، این گیاه فوایدی دارد كه از آن جمله می توان به رفع خستگی چشم، تاری دید و خشكی چشم، تصفیه خون، رفع مشكلات پوستی چون درمان آكنه و جوش و بهبود عفونت های باكتریایی و ویروسی اشاره نمود.




منبع:

1398/04/03
14:09:36
5.0 / 5
4867
تگهای خبر: بیماری , تولید , سیستم , طب سنتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ