یك هفته با كتاب؛

دیدار شعرا با رهبر انقلاب، اخباری از كاغذوتعطیلی یك كتابفروشی بزرگ

دیدار شعرا با رهبر انقلاب، اخباری از كاغذوتعطیلی یك كتابفروشی بزرگ

پرسی بلاگ: دیدار شاعران كشور با رهبر انقلاب، تشكیل كمیته سه جانبه برای نظارت بر توزیع كاغذ و احتمال تعطیلی یك فروشگاه بزرگ كتاب در خیابان انقلاب تهران همچون خبرهای مهم حوزه كتاب در این هفته هستند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: با طی یك روند كاملاً نزولی كه می شود هرسال بعد از نمایشگاه كتاب تهران انتظارش را داشت، در هفته های كم خبر حوزه كتاب به سر می بریم. اما طی هفته های گذشته گزارش های تجمیعی «یك هفته با كتاب» حداقل تعداد بیشتر از ۱۰ خبر را در خود جا می دادند.
گزارش «یك هفته با كتاب» این هفته، شامل ۸ خبر درباره كتاب و نشر در عرصه داخل و خارج از كشور می شود. انتشار فراخوان دو رویداد ادبی، اعلام نتایج یك پویش كتابخوانی و احتمال تعطیلی كتابفروشی ترنجستان سروش در خیابان انقلاب همچون خبرهای مهم این هفته هستند كه در بخش خبرهای داخلی، در كنار دو خبر مهم دیدار شاعران با رهبر انقلاب و تشكیل كمیته سه جانبه برای نظارت بر توزیع كاغذ، به آنها خواهیم پرداخت.
گزارش این هفته خلافِ «یك هفته با كتاب» هفته پیش كه یك خبر خارجی داشت، دربرگیرنده ۲ خبر بین المللی است كه یكی از آنها درباره قرقیزستان و دیگری درباره انگلستان است.
در ادامه مرور اخبار مهم حوزه كتاب را در هفته ای كه گذشت از نظر می گذرانیم.
دیدار شاعران كشور با رهبر انقلاب
مهم ترین اتفاق ادبی این هفته، دیدار شاعران با رهبر انقلاب بود كه طی روال هر سال، در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه مبارك رمضان، در حسینیه امام خمینی (ره) صورت گرفت.
تشكیل كمیته سه جانبه برای نظارت بر توزیع كاغذ
حسین انتظامی رئیس كارگروه كاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از ظهر یكشنبه ۲۹ اردیبهشت در نشستی خبری به سوالات اهالی رسانه درباره سوژه كاغذ پاسخ داد و از تشكیل یك كارگروه سه جانبه برای نظارت بر توزیع كاغذهای وارداتی در كشور آگاهی داد.
اعلام احتمال تعطیلی یك فروشگاه بزرگ كتاب
یكی از خبرهای روز ابتدایی این هفته درباره یكی از كتابفروشی های بزرگ خیابان انقلاب بود. به سبب این خبر، اعلام گردید كتابفروشی ترنجستان سروش تا ابتدای مرداد ماه تعطیل می شود. زمزمه های تعطیلی این كتاب فروشی از روزهای سی ودومین نمایشگاه كتاب تهران در فضای مجازی منتشر گردید و این روزها با نزدیك شدن به فصل تابستان این كتابفروشی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. ظاهراً مقرر است بهره بردار این كتابفروشی، در ابتدای مرداد آنرا تحویل مالك دهد.
انتشار فراخوان بخش داخلی جایزه جهانی فلسطین
انجمن قلم ایران روز یكشنبه این هفته، فراخوان برگزاری بخش داخلی جایزه جهانی فلسطین را منتشر نمود. در اولین دوره جشنواره داخلی این رویداد، برترین آثار تولید شده با سوژه فلسطین، مقاومت و آرمان آزادی سازی قدس شریف كه قبل از این چاپ و منتشر نشده اند، بررسی و انتخاب خواهند شد.
انتشار فراخوان هشتمین دوره آموزشی شعر جوان
فراخوان هشتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی «آفتابگردان ها» كه توسط موسسه شهرستان ادب برگزار می شود، برای پذیرش اعضای جدید از میان شاعران نوجوان و جوان، روز یكشنبه ۲۹ اردیبهشت منتشر گردید.
معرفی برگزیدگان نخستین پویش كتابخوان مجازی انقلاب
برگزیدگان نخستین دوره پویش كتاب خوان مجازی ویژه انقلاب اسلامی، همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی روز شنبه این هفته معرفی گشتند.
با انتشار فراخوان این پویش از ۱۰ دی ۹۷، علاقمندان در سه رده سنی كودك، نوجوان و بزرگسال باید تا ۲۲ بهمن ۹۷، كتابی با سوژه انقلاب اسلامی را در چارچوب یك ویدئو معرفی و ویدئو را با هشتگ پویش كتابخوان مجازی و كتابخوان انقلاب اسلامی در صفحه اینستاگرام خود منتشر می كردند.
معرفی نامزدهای جایزه انكور
جایزه انكور كه به دومین رمان یك نویسنده تعلق می گیرد فینالیست های رقابت ۲۰۱۹ را معرفی نمود. این جایزه كه توسط انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا اهدا می شود، اولین بار در سال ۱۹۹۰ اهدا شد تا از دستاوردهای یك نویسنده با انتشار دومین رمانش تجلیل كند.
ایان سینكلر، كالم تویبین، ای. ال. كندی، آن انرایت، الی اسمیت، ایو وایلد، میل مخرجی و سانجیو سوهاتا از برندگان پیشین این جایزه هستند.
برنده این جایزه روز پنجشنبه ۱۳ ژوئن، ۲۳ خرداد معرفی می شود.
برگزاری سالگرد تاسیس كتابخانه ملی قرقیزستان
مراسم ویژه هشتاد و پنجمین سال تأسیس كتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان موسوم به كتابخانه علی قل عثمان اف روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در محل تئاتر اپرا و باله بیشكك اجرا شد.
در این مراسم با رونمایی از چند كتاب همراه بود، نمایندگانی از دفتر ریاست جمهوری و دولت قرقیزستان، نمایندگان پارلمان، نمایندگان مراكز دیپلماتیك خارجی مقیم، مراكز، انجمن ها و سازمان های بین المللی، شخصیت های اجتماعی و كارشناسانی از ۱۲ كشور، رؤسای كتابخانه های ملی كشورهای مستقل مشترك المنافع و نیز كتابداران هر هفت استان قرقیزستان حضور داشتند.


منبع:

1398/03/03
22:48:02
5.0 / 5
4737
تگهای خبر: آثار , آموزش , اجتماعی , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ