تاریخ درخشان آل سعود در ایران منتشر گردید

تاریخ درخشان آل سعود در ایران منتشر گردید

به گزارش پرسی بلاگ كتاب تاریخ درخشان آل سعود، جدیدترین اثر وحید خضاب توسط انتشارات شهید كاظمی منتشر گردید



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، كتاب «تاریخ درخشان آل سعود!» تألیف جعفر البكلی؛ نویسنده و روزنامه نگار لبنانی است كه حاوی مطالبی خواندنی از تاریخ آل سعود است كه با ترجمه وحید خضاب از جانب انتشارات شهید كاظمی روانه بازار شد.
به گفته مترجم، این كتاب تحلیلی - تخصصی نیست، بلكه حاوی چند نما از یك تاریخ طولانی با ابعادی مختلف است.
مترجم در مقدمه كتاب نوشته است:
گمان می كنم اگر از هر كسی در هر كجای جهان بپرسیم «عجیب ترین حكومت موجود روی كره خاكی كدام حاكمیت است؟» تمامی افراد بی درنگ از حكومت آل سعود نام می برند. باور كردنش دشوار می باشد، اما واقعیت دارد كه حكومتی در جهان هست كه موسسش حاكمیت را با خشن ترین شیوه ها در دست گرفته و چون وصیت كرده تا وقتی پسرانش زنده هستند نباید شخص دیگری بر كشور حكومت كند، از زمان مرگ وی در سال ۱۳۳۲ شمسی تا كنون، هنوز كشور را پسران او می گردانند! آن هم چه گرداندنی؟! نه خبری از قانون اساسی هست (نه اینكه باشد و اجرا نشود، اصلاً نیست!)، نه خبری از مجلس قانون گذاری هست (نه اینكه باشد و فرمایشی باشد، اصلاً نیست!) و نه خبری از خیلی چیزهای بی اهمیت (!) دیگر. و اینها، تنها نمونه هایی از كارنامه ی مثال زدنی آل سعود است. برای خود من همیشه سوال بود «این» ها چطور روی كار آمده اند و چطور بر این كشور غنی حكم رانده اند. به همین جهت، معمولاً مطالب خوبی كه به دستم می رسید را با اشتیاق می خواندم و اگر مستندی در این باره پیدا می كردم با شوق می دیدم. در این بین، گزارش های نویسنده ای به نام جعفر البكلی برایم جذابیت خاصی داشت. البكلی چند سالی است در روزنامه ی الاخبار لبنان می نویسد. مطالبش تقریباً بلااستثناء در حوزه تاریخ است، بیشتر هم تاریخ كشورهای عربی و خصوصاً تاریخ عربستان و آل سعود. نوشته هایش، لحن و اسلوب خاصی دارد. معمولاً مطالب منابع تاریخی خشك را به نحوی خواندنی از نو روایت می كند.
در قسمتی از كتاب آمده:
اما اینكه آمریكایی ها در طرح هایشان روی سعودی ها حساب باز می كردند به واسطه‌ی نفوذ دینی سعودی ها بود كه می توانست در پویش گسترده‌ی آمریكا ضد «الحاد كمونیستی» به كار بیاید. دلیل دیگر این مطلب بر می گشت به این كه عربستان سعودی شبكهای از ارتباطات داشت كه می توانست در ایجاد ائتلاف های جدید منطقه ای به خدمت گرفته شود. از این گذشته، عربستان پولی در اختیار داشت كه می شد با آن در اینجا و آنجا «آدم» و «حمایت» خرید. نكته‌ی آخر هم موقعیت راهبردی ای بود كه عربستان در اختیار داشت و می توانست با موقعیت مصر در جهان عرب رقابت كند. پادشاه عربستان امید آمریكایی ها را ناامید نكرد، بلافاصله بعد از بازگشت از آمریكا، با جدیت و نشاط فعالیت هایی را برای ضربه زدن به جایگاه عبدالناصر در مصر و جهان عرب شروع كرد. از نخستین حركت های وی هم حمایت مالی از مرتضی المراغی (وزیر كشور مصر در اواخر دوره‌ی ملك فاروق آخرین پادشاه آن كشور) بود تا دست به كودتا بزند. اما یكی از افسران مصری كه مأمور انجام كودتا شده بودند، سرهنگ عصام خلیل، ماجرا را پیش سرلشگر عبدالحكیم عامر (نفر دوم مصر پس پوند) هم در ۱۶۲۰۰ از عبدالناصر] افشا كرد. او پول هایی را كه تا آن زمان گرفته بود (اختیار عامر گذاشت. تحقیقات نهایتاً نشان داد چه كسی پشت قضیه قرار دارد كه طبعاً كسی نبود جز پادشاه سعودی.
كتاب «تاریخ درخشان آل سعود» در ۱۸۴ صفحه با قیمت ۱۸، ۰۰۰ هزار تومان به قلم جعفر البكلی و ترجمه وحید خضاب، توسط انتشارات شهید كاظمی روانه بازار شد.


منبع:

1398/02/27
13:08:36
5.0 / 5
4744
تگهای خبر: ترجمه , كتاب , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ