برنامه ای برای احیای شیر ایرانی در كشور نداریم

برنامه ای برای احیای شیر ایرانی در كشور نداریم

پرسی بلاگ: مدیركل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود كه هم اكنون این سازمان برنامه ای برای احیای زیرگونه شیر ایرانی در كشور ندارد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا درپی ورود یك قلاده شیر نر ایرانی به باغ وحش ارم تهران، مجید خرازیان مقدم اظهار داشت: این شیر برمبنای مبادلات معمول بین باغ وحش های جهان به ایران آمده و سازمان حفاظت محیط زیست برمبنای وظایف قانونی اش تنها مجوزهای ورود این شیر را صادر كرده است و بر نحوه نگهداری آن در باغ وحش نظارت دارد.

وی افزود: اصل ورود گونه ای كه قبلا در كشور وجود داشته و منقرض شده است، مورد استقبال ماست اما هم اكنون برنامه ای برای احیای زیرگونه شیر ایرانی نداریم.

مدیركل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اشاره كرد: برخی ورود این شیر را شبیه به ورود ببرها از كشور روسیه می دانند. در صورتیكه در آن زمان، ببرها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و برای پروژه احیای جمعیت ببر هیركانی وارد شده بودند و در باغ وحش ارم نگهداری می شدند اما شیر ایرانی نر توسط باغ وحش ارم به كشور وارد شده و هدف از حضور آن، تنها نگهداری در باغ وحش است.

خرازیان مقدم اشاره كرد: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست، حفظ گونه های موجود و ایجاد شرایط پایداری برای این گونه هاست.

مدیركل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره ملزومات احیای گونه های منقرض شده اظهار داشت: برای احیای گونه های منقرض شده، قبل از هر اقدامی باید زیستگاه آنرا احیا كرد. احیای زیستگاه به این معنا است كه كلیه ملزومات زیست پایدار گونه شامل وجود عرصه بدون معارض انسانی، وجود جمعیت مناسب طعمه، كاهش تعارضات با جامعه انسانی و حذف تهدیدهای موجود گونه صورت پذیرد و از ظرفیت های زیستگاه برای پذیرش گونه و حفظ آن اطمینان حاصل شود.

وی اضافه كرد: امكان دارد در آینده به این نتیجه برسیم كه برنامه احیای شیر ایرانی را آغاز نماییم اما باید بدانیم كه فراهم كردن ملزومات آغاز این پروژه چند سالی زمان می برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، خرازیان مقدم اشاره كرد: درحال حاضر برنامه ریزی ما، تمركز بر حفظ و پایداری گونه های موجود است و احیای شیر در شرایط كنونی در دستور كار سازمان حفاظت محیط زیست قرار ندارد.




منبع:

1398/02/18
18:15:49
5.0 / 5
4754
تگهای خبر: اطلاع رسانی , انسانی , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ