۵۰ نیروگاه خورشیدی در ایران فعال شد

۵۰ نیروگاه خورشیدی در ایران فعال شد

پرسی بلاگ: طی دو سال قبل شكل گیری نیروگاه های تجدیدپذیر و پاك در كشور به نقطه ساختاری خود رسیده كه در این بازه زمانی بعضی از واحدها مانند نیروگاه های خورشیدی مگاواتی برای اولین بار در كشور راه اندازی شده و هم اكنون ۵۰ نیروگاه خورشیدی مگاواتی در ایران مشغول به فعالیت هستند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، رئیس سازمان ساتبا اظهار داشت: درصددیم در سال ۹۸ روش جدیدی را ایجاد نماییم كه تولید و مصرف برق تجدیدپذیر بدون وابستگی به دولت مستقیماً از مردم به مردم و بوسیله بخش خصوصی به مصرف كنندگان شكل بگیرد.
سیدمحمد صادق زاده، با تاكید بر این كه طی دو سال قبل شكل گیری نیروگاه های تجدیدپذیر و پاك در كشور به نقطه ساختاری خود رسیده است، اظهار داشت: در این بازه زمانی بعضی از واحدها مانند نیروگاه های خورشیدی مگاواتی برای اولین بار در كشور راه اندازی شده و هم اكنون ۵۰ نیروگاه خورشیدی مگاواتی در ایران مشغول به فعالیت هستند.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افزود: همین امر باعث شده است تا فناوری و نحوه بهره برداری از این نیروگاه ها باز بومی شده و صنایع وابسته به آن مانند تولید پنل، اینورتر، استراكچر، كابل ها و تجهیزات وابسته به آن در داخل كشور تولید شود.
وی اشاره كرد: دولت در این راه توانسته است با دریافت عوارض برق از مصرف كنندگان انرژی بعنوان مالیات سبز نقش مهمی را در روند توسعه انرژی های تجدیدپذیر در كشور ایفا كند؛ بطوریكه ظرفیت فعلی نیروگاه های تجدیدپذیر به ۷۰۰ مگاوات رسیده است و برمبنای پیش بینی صورت گرفته هر ساله با استفاده از عوارض برق بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات دیگر باز به ظرفیت موجود واحدهای تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.
معاون وزیر نیرو با تاكید بر این كه در ضمن دو سال قبل سازگار بودن نیروگاه های تجدیدپذیر با اقلیم ایران به اثبات رسیده است، افزود: این واحدها بدون مصرف سوخت و ایجاد آلودگی بیش ترین میزان تولید خودرا در زمانی ایجاد می كنند كه كشور ما بیشترین نیاز به مصرف برق را دارد.
صادق زاده اضافه كرد: الگوی تولید انرژی های تجدیدپذیر در كشور ما عمدتاً مربوط به فصل تابستان است و اوج مصرف برق كشور باز در این بازه زمانی قرار گرفته است. بدین سبب اقلیم ما نسبت به كشورهای سردسیر دارای شرایط بسیار مناسبت تری است، چونكه در این مناطق اوج تولید در تابستان بوده ولی اوج مصرف در زمستان رخ می دهد.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) افزود: هم اكنون اتفاق نظر جمعی برای توسعه و نصب گسترده تر نیروگاه های تجدیدپذیر وجود دارد، ولی گسترش این واحدها با روش های قبلی (عوارض برق) و منابع مالی محدود آن امكان پذیر نیست، بدین سبب در سال ۹۸ به دنبال روش جدیدی برای توسعه انرژی های پاك در كشور هستیم.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی افزود: در این روش درصددیم تا تولید و مصرف انرژی تجدیدپذیر از مردم به مردم باشد. یعنی اینكه مردم به صورت مستقیم برق را تولید كنند و سپس آنرا به مصرف شخصی برسانند و یا به دیگران بفروشند و حتی آنرا صادر كنند.
معاون وزیر نیرو اشاره كرد: حلقه موجود برای نیروگاه های تجدیدپذیر از مسیر دولت می گذرد و معمولاً پرپیچ و خم و دارای فراز و نشیب های می شود كه می تواند توسعه این واحدها را متلاطم كند ولی در روش جدید این مسیر وجود نخواهد داشت.
صادق زاده اشاره كرد: بر این اساس در سال ۹۸ علاوه بر روش فعلی برای تولید برق تجدیدپذیر و توسعه انرژی های پاك كه سالیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات از این طریق به ظرفیت واحدهای تجدیدپذیر كشور اضافه خواهد شد، درصددیم تا روش جدیدی را ایجاد نماییم كه تولید و مصرف برق تجدیدپذیر بدون وابستگی به دولت مستقیماً از مردم به مردم و بوسیله بخش خصوصی و مصرف كنندگان شكل بگیرد تا جهش بزرگ تری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و پاك رخ بدهد.
رئیس سازمان ساتبا در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: برمبنای پیش بینی صورت گرفته تا آخر سال آینده ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر بوسیله روش قبلی به ۱۲۰۰ مگاوات خواهد رسید و با ایجاد روش جدید باز امیدواریم در همان سال نخست اجرای طرح چند صد مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در كشور راه اندازی شود.
معاون وزیر نیرو اشاره كرد: بر این اساس امیدواریم با استفاده از روش قبلی و جدید در توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر بتوانیم عقب افتادگی تاریخی كشورمان در حوزه انرژی های پاك را با تولید و مصرف برق توسط مردم و حذف واسطه دولت جبران نماییم.




منبع:

1398/02/17
13:55:03
5.0 / 5
4636
تگهای خبر: تولید , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ