گزارش مهر از چهارمین روز نمایشگاه كتاب؛

اعلام ۵۳۰ هزار تراكنش و تعطیلی ۲۵ غرفه، هدفمندتر شدن بازدیدها

اعلام ۵۳۰ هزار تراكنش و تعطیلی ۲۵ غرفه، هدفمندتر شدن بازدیدها

به گزارش پرسی بلاگ چهارمین روز نمایشگاه كتاب تهران با داشتن آمار ۵۳۰ هزار تراكنش و تعطیلی ۲۵ غرفه، نسبت به روزهای گذشته خلوت تر اما شامل بازدیدهای هدفمندتری بود.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: روز گذشته شنبه ۷ اردیبهشت چهارمین روز از برگزاری سی ودومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران بود كه با آرامش نسبی پشت سر گذاشته شد. این آرامش هم از در جمعیت بازدیدكننده وجود داشت هم شدت و فشردگی برنامه های مهم بخش های مختلف نمایشگاه.
همان طور كه انتظار می رفت، بعد از دو روز شلوغ و پررفت وآمد پنجشنبه و جمعه، شنبه ۷ اردیبهشت روز خلوتی برای نمایشگاه محسوب می شد. البته باید توجه داشت این خلوتی، نسبی بود و در مقایسه با دو روز مورد اشاره می شود شنبه را روز خلوتی برای نمایشگاه دانست. چون با این وجود هیچ كدام از فضاهای نمایشگاه در روز شنبه، برای ساعتی خالی از جمعیت نبودند و اگر بازدیدهای روز گذشته نمایشگاه را منصفانه بررسی نماییم، می توان آنها را هدفمند و با برنامه ارزیابی كرد چونكه دانشجویان و گروه های دانش آموزی مختلفی در این روز به نمایشگاه رجوع كردند.
بنابراین با در نظر گرفتن میزان بازدیدها در ۴ روز ابتدایی نمایشگاه، می توان بر این شایعه خط بطلان كشید كه «به خاطر گرانی كاغذ و به تبع آن قیمت كتاب، مردم دیگر به نمایشگاه كتاب نمی آیند!» در این زمینه می توان گفت بازدیدها یا به قصد خرید كتاب انجام می شوند یا به قصد بررسی و صرفاً مشاهده كتاب های جدید بازار نشر.
طبق آماری هم كه سید رضا اكرمی معاون اجرایی نمایشگاه های بانك شهر روز گذشته درباره ۳ روز اول نمایشگاه عرضه كرد، ۵۳۰ هزار تراكنش تا قبل از شنبه ۷ اردیبهشت، در این دوره نمایشگاه كتاب ثبت شده است.
آمار دیگری كه در روز چهارم نمایشگاه عرضه شد و درباره ۳ روز ابتدایی این رویداد بود، تعطیلی ۲۵ غرفه از شركت كنندگان متخلف در نمایشگاه بود. به باعث اطلاعات عرضه شده، بیشتر از ۱۲۰ مورد تخلف انجام شده از جانب ناشران به كمیته رسیدگی به تخلفات واصل و ۲۵ رأی برای متخلفان صادر شد. تخلفاتی كه در این زمینه باعث بسته شدن غرفه ها شده، شامل مواردی چون عرضه و فروش كتاب و كالای غیر، عرضه كتاب بدون شناسنامه، عرضه كالاهای غیر مرتبط، واگذاری غرفه ها و برگزاری برنامه بدون مجوز و هماهنگی می شود.
به جز برنامه های جنبی و نشست های نقد و بررسی در روز چهارم، مهم ترین رویداد در زمینه برنامه های اجرایی نمایشگاه، برگزاری نشست خبری داریوش نویدگویی مدیر كمیته علمی فرهنگی این دوره نمایشگاه با خبرنگاران بود كه این مسئول نمایشگاه در ابتدای سخنانش از میزان جمعیت بازدیدكننده روز جمعه ۶ اردیبهشت اظهار شگفتی كرد.
در زمینه بازدیدهای مردمی از نمایشگاه كتاب، نكته جالبی كه طی سال های گذشته دیده شده و هنوز هم در ایام برگزاری این رویداد به چشم می آید، رجوع مردم به بخش خدمات رسانی به كاركنان نمایشگاه برای تهیه غذاست كه با تذكرهای چندباره و نصب كاغذنوشته هایی روی سردر این بخش همراه می شود: «غذای آزاد نداریم! مخصوص كاركنان» با این وجود باز هم مردم، بعضاً برای خرید غذا به این بخش رجوع می كنند.

1398/02/08
11:24:04
5.0 / 5
4752
تگهای خبر: بین المللی , خدمات , شركت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ