رئیس فراكسیون محیط زیست مجلس بیان كرد

خسارات ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین 7 تا 11 میلیارد دلار است

خسارات ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین 7 تا 11 میلیارد دلار است

به گزارش پرسی بلاگ، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به پیشنهاد وزارت (صمت) در خصوص عقب رفت یک پله ای استاندارد آلایندگی خودرو های وارداتی، اظهار داشت: متاسفانه وزارت صمت در جلسه 2 هفته قبل دولت پیشنهادی را ارائه کرد و استاندارد آلایندگی خودرو های وارداتی را که سال ها یورو 6 بود به یورو 5 کم کرد که این مساله در هیات وزیران به تصویب رسید.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، سمیه رفیعی در متنی که دفتر وی منتشر نموده است، با اعلان اینکه «بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۱ هزار و ۷۰۰ نفر در کشور به سبب آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا جان باخته اند»، اظهار داشت: خسارات ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار است؛ این در حالیست که این ارقام سرسام آور به سبب غیر مستقیم بودن هزینه های آن هنوز آنقدرها به چشم نیامده است.
وی با تأکید بر این که نمی توان با مقوله آلودگی هوا به طور یک بام و دو هوا برخورد کرد، اضافه کرد: بخش عمده ای از ۳۴ ماده قانون هوای پاک به مقوله حمل و نقل مرتبط می باشد و متولی اصلی آنها وزارت صمت است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در خصوص عقب رفت یک پله ای استاندارد آلایندگی خودرو های وارداتی، اظهار داشت: متاسفانه وزارت صمت در جلسه ۲ هفته قبل دولت پیشنهادی را راساً و بدون طی مراحل قانونی و گرفتن نظر دستگاه های متولی ارائه کرد و استاندارد آلایندگی خودرو های وارداتی را که سال ها یورو ۶ بود به یورو ۵ کم کرد که این مساله در هیات وزیران به تصویب رسید.
رفیعی اظهار داشت: استدلال آقایان برای این مصوبه که مغایر با قانون هوای پاک است، این بود که چون بنزین یورو ۶ در کشور تولید نمی شود پس استفاده از بنزین یورو ۴ در خودرو های وارداتی با استاندارد آلایندگی یورو ۶ به صلاح نیست و سبب افزایش بار مالی خودرو های وارداتی می شود؛ این در حالیست که سال هاست خودرو های روز اروپایی گرانقیمت که همگی استاندارد یورو ۶ دارند در کشور تردد و از همین بنزین موجود استفاده می نمایند و هیچ مشکلی نداشتند.
وی با اعلان اینکه «آقایان دم از آلودگی هوا می زنند ولی در عمل به نفع آلودگی هوا اقدام می کنند»، اشاره کرد: هنوز اقدام قبلی وزارت صمت در خصوص دریافت پول بجای جایگزینی خودرو های فرسوده فراموش نشده، در اوج آلودگی هوا پیشنهاد دیگری برای افزایش آلودگی هوا مصوب کرده اند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اشاره کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس در این خصوص ورود کرده و مغایرت های آنرا با قانون هوای پاک بطور صریح به هیات تطبیق مجلس و دولت ارائه کرده است و باید بطور قطع این مصوبه لغو شود؛ اما واقعا جای تعجب است که وزارت صمت بجای کوشش برای کاهش آلودگی هوا، اینطور پشت آلوده کنندگان هوا ایستاده است؛ این در حالیست که شخص رییس جمهوری بارها تاکید کرده اند که مباحث توسعه ای فرع بر محیط زیست است و اصل، صیانت از محیط زیست است و من با شناختی که از ایشان دارم اطمینان می دهم که این صحبت ها نه شعاری بلکه اعتقاد قلبی رئیس جمهوری است.
رفیعی با اعلان اینکه «مجلس درباب دستگاه هایی که وظایف خودرا برای کاهش آلودگی هوا انجام می دهند، هیچ اغماضی نمی کند»، اظهار داشت: هم اکنون تمامی تخلفات و ترک فعل های ۲۳ دستگاه متولی بحث آلودگی هوا مشخص و با اعمال ماده ۲۳۴ پرونده تمامی مسئولان و دستگاه های متخلف دراین زمینه به دادسرا ارجاع شده و اکنون در شعبه یک دادسرای کارکنان دولت درحال رسیدگی است و در جلسه اخیر با دادستان کل کشور درخواست کردیم که رسیدگی به این پرونده با سرعت بیشتری صورت گیرد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت آلودگی هوا در کشور اظهار داشت: از شروع سال جاری تا حالا تعداد روزهای ناسالم پایتخت نسبت به سال قبل ۲ برابر شده و تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک نیز ۲۰۰ درصد بالا رفته است. در کرج نیز روزهای بسیار ناسالم ۲ برابر و خطرناک ۴ برابر شده است. در تبریز روزهای خطرناک ۱۰۰ درصد بالا رفته و در مشهد روزهای ناسالم ۲ برابر شده است. از طرف دیگر در اراک تعداد روزهای بسیار ناسالم و خطرناک ۲ برابر شده و در شیراز تعداد روزهای ناسالم ۹ برابر شده و روزهای پاک هم به نصف کم شده است.
به گفته رفیعی در اهواز وضعیت بسیار بدتر بوده به گونه ای که تعداد روزهای ناسالم حدود ۵ برابر شده و تعداد روزهای بسیار ناسالم ۱۲ برابر و روزهای خطرناک ۲۱ برابر شده است.
وی اشاره کرد: متاسفانه امسال تهرانی ها ۲روز، اصفهانی ها، کرجی ها، اهوازی ها و اراکی ها فقط یک روز پاک داشتند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا اظهار داشت: نفس این کار درست است تا دانش آموزان کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند ولی باید برای مادران شاغل نیز فکری اساسی شود تا در زمان تعطیلی مدارس بتوانند هم بصورت دورکاری وظایف خودرا انجام دهند و هم از بچه ها مراقبت کنند تا مجبور نشوند فرزندان خودرا در اوج آلودگی بجای مدرسه به محل کار خود ببرند.
رفیعی به موضوع ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه در دولت گذشته هیچ اعتباری از طرف دولت برای تعمیر و نگهداری این ایستگاه ها اختصاص نیافته و اکنون خیلی از این ایستگاه ها یا نیازمند تعمیرات کلی و یا از رده خارج شده اند که یکی از مسائل ارسال شده به قوه قضائیه در این خصوص است و مسئولان وقت باید دراین زمینه پاسخگو باشند؛ چونکه مبنای تصمیم گیری ها در مقوله آلودگی هوا اطلاعات ایستگاه های سنجش و آمار درست آنهاست تا تصمیم گیری های درستی نیز دراین زمینه صورت گیرد.




منبع:

1401/09/23
12:04:26
5.0 / 5
905
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , صنعت , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ