توسط نشر تاریخ ایران؛

داستان های کوتاه کریم مجتهدی در یک کتاب منتشر گردید

داستان های کوتاه کریم مجتهدی در یک کتاب منتشر گردید

پرسی بلاگ: نشر تاریخ ایران کتاب داستان های کوتاه نوشته کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه را منتشر نمود. مجتهدی در مقدمه کتاب به سبب روی آوردنش به داستان نویسی اشاره نموده است.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، نشر تاریخ ایران کتاب «داستان های کوتاه» اثر کریم مجتهدی را با شمارگان هزار نسخه، ۱۶۸ صفحه و بهای ۱۲۰ هزار تومان منتشر نموده است.
کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه در ایران و استاد بازنشسته دانشگاه تهران است. او کارشناسی ارشد و دکتری خود در فلسفه را در دانشگاه سوربن گذراند و زیر نظر اساتید برجسته ای تاریخ اندیشه معاصر نظیر ژان وال آموزش دید.
مجتهدی همچون کانت شناسان برجسته ایران است. «فلسفه نقادی کانت»، «فلسفه در قرون وسطی»، «فلسفه و تجدد»، «دکارت و فلسفه او»، «افکار کانت» و… همچون آثار اوست.
اما کتاب «داستان های کوتاه» شامل ۹ قصه است به ترتیب با این عناوین: «روستای مانا»، «داستان آقابخشی و گل اندام»، «احمد کارگر روزمرد»، «ایرج رسولی و رویاهایش»، «یادداشتی مختصر از مسافرت سهرودی در ترکیه»، «زوایای غیرهندسی روح انسان»، «گیاه شناس»، «عیادت از یک استاد پیر» و «مدرسه».
پیشگفتار این کتاب جالب است و استاد ماندگار فلسفه در آن چرایی نوشتن این داستان ها را به این شرح روایت کرده: «قبل از فروردین ۱۴۰۰ درد شدیدی در کمرم احساس می کردم و با مراجعه به پزشک و معالجان ابتدایی برایم مسلم شد که این درد از عوارض پیری است و به سهولت درمان نمی گردد، چون در هر صورت ۹۲ سال سن دارم و کجدار و مریز به زندگی عادی خود باید ادامه دهم.
قرارداد کاری من با پژوهشگاه علوم انسانی در تهران تا آخر شهریور ۱۴۰۰ بود، خوشبختانه تحقیق خودرا بموقع تحویل دادم و به نحوی خانه نشین شده و مشغول تحقیق و مطالعه شخصی در مباحث دیگر شدم.
در اول زمستان همان سال متاسفانه در منزل خود به زمین خورده و گرفتار شکستگی در مهره های کمر شدم، خوشبختانه برادرزاده ام آقا جواد مجتهدی شبانه مرا با زحمت فراوان به بیمارستان مهر برد و در آنجا پس از عکسبرداری به سبب کهولت سن از عمل من امتناع کردند، بعد به اصرار خودم و پرکردن رضایتنامه و قبول هر نوع مسئولیت عمل جراحی انجام گرفت و بعد از ترخیص در منزل برادرزاده ام دوران نقاهت را می گذرانم. درد کمر و ضعف عضلات و خاصه ناممکن بودن حرکات انگشتان دست به سهولت و عدم توانایی نوشتن و حتی خواندن به جهت کم سو بودن چشم ها از هر نوع مطالعه و کار عملاً محروم شدم. به جهت اینکه به کلی از فعالیت باز نمانم و احساس زنده بودن خودرا حفظ کنم آغاز به نوشتن این مجموعه داستان های کوتاه کردم.»
مجتهدی در این مقدمه همین طور اشاره کرده که سابقه داستان نویسی او نه به این دوران که به سال ها پیش و هنگام حضورش در فرانسه باز می گردد. گویا مجتهدی آن سال ها در بعضی از نشریات فرانسوی داستان کوتاه هایی را منتشر نموده بود. او همین طور یک نمایشنامه نیز نوشته است. نمایشنامه ای که بعد از انتشارش گابریل مارسل را به واکنش وا داشت و نامه ای را برای مجتهدی به رشته تحریر درآورد.

1401/08/30
13:01:52
5.0 / 5
411
تگهای خبر: آثار , آموزش , انسانی , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ