پژوهشگر ارشد مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه مطرح كرد:

جامعه فعلی فرانسه از نظر فرهنگی مسیحی نیست، اروپا و تقلیل دین

جامعه فعلی فرانسه از نظر فرهنگی مسیحی نیست، اروپا و تقلیل دین

پرسی بلاگ: پژوهشگر ارشد مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه می گوید كه جامعه فعلی فرانسه از نظر فرهنگی مسیحی نیست.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، اولویه روآ، نویسنده و پژوهشگر ارشد در «مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه» (CNRS) و همچون نظریه پردازان شناخته شده حوزه سیاسی و اجتماعی اخیراً در دو مصاحبه ای كه انجام داده به سوژه تغییرات اساسی در فرهنگ اجتماعی فرانسه پرداخته است. وی در این گفت وگوها اشاره نمود كه: امروز در جامعه ای به سر میبریم كه از نظر فرهنگی دیگر مسیحی نیست.
وی در مصاحبه نخست با هفته نامه ماریان در همین ارتباط می افزاید: مدت مدیدی بود كه اروپا به رغم كاهش اعتقادات دینی كماكان از فرهنگی بر پایه ارزش های مسیحی به حیات خود ادامه می داد، اما شاهد آن هستیم كه از دهه ۶۰ میلادی این روند سیر نزولی به خود گرفته است. البته كاتولیك ها كماكان می خواهند كه به حرف هایشان توجه گردد اما می دانند كه چنین نیست.
روآ در این مصاحبه درباب اینكه آیا مسیحیان در اروپا (و فرانسه) به اقلیت دینی مانند سایر اقلیت های دینی مبدل شده اند، می گوید: مسیحیان نخستین افرادی هستند كه با هم سطح قرار دادن آنها با مسلمانان یا یهودیان مخالفت می كنند. آنها هر چند می دانند كه اعمال مذهبی آئین مسیحیت چندان رعایت نمی گردد اما كماكان مسیحیت را به دلیلهای تاریخی و فرهنگی مذهب غالب می دانند و معتقدند كه جامعه اروپای غربی هویت مسیحی خودرا حفظ نموده است. از آن طرف همه می بینند كه كلیساها خالی است و از كشیش های آفریقایی برای این اماكن استفاده می شود. اگر بخواهیم شاخص مسیحیت را اعتقاد به خدا و پیروی دستورات كلیسایی بدانیم عملاً آنها در اقلیت هستند. كاتولیك های از فشار و آزار لائیك ها همین طور از نوعی لائیسیته دگماتیك صحبت می كنند اما در دل خود از خیانت جامعه بی دین به خود ناراحتند. آنها مایلند به حرف هایشان گوش داده شود اما می دانند كه چنین چیزی رخ نمی دهد. پس می توان گفت امروز در جامعه ای زندگی می نماییم كه از نظر فرهنگی دیگر مسیحی نیست. تلخی كار برای كلیسا در این نكته است.
این پژوهشگر در مصاحبه دیگری با هفته نامه نوول ابسرواتور باز در همین ارتباط به همین سوژه پرداخته و بطور مثال در پاسخ به سوالی در مورد اینكه با كم رنگ شدن مسیحیت ما (غرب) چه پاسخی در مقابل (گسترش) اسلام داریم، می گوید: در این خصوص دو شیوه نا مناسب اتخاذ می شود كه یكی از آنها مخالف نشان دادن اسلام با ارزش های لیبرال (مانند سكولاریسم، فمینیسم، حقوق همجنس گرایان و …) می باشد و دوم مغایرت آن با ارزش ها و هویت مسیحی اروپاست. این در شرایطی است كه ارزش هایی مورد قبول كلیسای كاتولیك خود در مغایرت با ارزش های لیبرالی است. در خیلی از زمینه ها (مانند آزادی بیان، توهین به مقدسات دینی، تساوی زن و مرد، همجنس گرایی و…) مسیحیان معتقد به مسلمانان (بیش تر از لیبرال ها) نزدیكترند. ضمن اینكه نباید فراموش كرد كه این مسلمانان نبودند كه در اعتراض به ازدواج همجنس گرایان در خیابان ها دست به تظاهرات زدند بلكه مسیحی ها بودند. پس چگونه می توان تضادهای موجود بین ارزش های مسیحی و ارزش های اروپای لیبرال را نادیده گرفت؟
وی در بخش دیگری در مورد مسلمانان باز می گوید: اسلام در فرانسه از أواخر دهه ۸۰ میلادی با ظهور پدیده حجاب در فرانسه بیشتر از پیش دیده شد و بدین سان كسی كه پیشتر در فرانسه مهاجر شناخته می شد این دفعه با عنوان مسلمان ارائه شد. اما این اتفاقات از بیرون باز با طرح سوژه نامزدی تركیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۸۷ كه هیچ گاه كم ترین بختی برای موفقیت نداشت، تقویت شد. بااینكه بعضی از نمایندگان پارلمان اروپا برای پیشگیری از این امر خواهان درج ریشه های مسیحی اروپا در قانون اساسی اروپا بودند، هدف این كار صرفاً كنار زدن تركیه بود كه تازه در آن زمان تركیه لائیكی بود كه حجاب در دانشگاه هایش را ممنوع كرده بود. طبق نظرسنجی های صورت گرفته امروز تمام آن هایی كه خودرا مسیحی معرفی می كنند غالباً به اعمال و دستورات دینی مسیحیت عمل نمی كنند.
وی همین طور به نقش پوپولیستها در انتخابات مختلف برای جذب آرای مسیحیان (مثلاً آمریكا یا برزیل) اشاره كرده و می گوید: سو تفاهم بزرگ در این خصوص در این نكته است كه پوپولیستها طرفدار هویت مسیحی هستند نه مسیحیت. آنها از اروپای مسیحی صحبت می كنند فقط به جهت اینكه بگویند اروپا مسلمان نیست بدون اینكه بتوانند از حد برگزاری پیك نیك با سوسیس خوك یا شراب قرمز فراتر روند. همین سوژه هویت مسیحی است كه به كاریكاتوری برای مسیحیت مبدل گردیده است. با این وجود كلیسای مسیحی (با حمایت ضمنی از پوپولیستها) امیدوار است كه پوپولیستها بتوانند قوانینی را وضع كنند تا مذهب و قوانین دینی را به جامعه باز گردانند. اما این محاسبه غلطی است برای اینكه مردم برای مقابله با نخبگان، تكنوكراتهای بروكسل (اروپایی) و مسلمانان به پوپولیست ها رأی می دهند.
این پژوهشگر فرانسوی درباب كاهش رفتار دینی در اروپا می گوید: همه جا در اروپا انجام اعمال دینی با كاهش روبه روست. شمار افراد عامل به مسیحیت در اروپا ۵ تا ۱۰ درصد بیش تر نیست این در شرایطی است كه شمار بی دین ها طی ده سال قبل از ۶ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافته است. البته این وضعیت در جهان اسلام (به ویژه ایران) حتی تركیه و تونس مشهود است بنا بر این هم السیسی در مصر اخیراً تصمیم گرفته است كه بی دینی را مشمول مجازات قرار دهد.
وی درانتها در پاسخ به این سوال كه حال با تمام این توضیحات آیا می توان اظهار داشت كه اروپا كماكان مسیحی است یا نه، می گوید: اروپا مسیحی بوده و آثاری از آن مشهود است اما دیگر نیست. كلیسای مسیحی امروز با بحران های جدی روبروست و مسائلی مانند رسوایی های كودك آزاری و فساد از آن جمله می باشد از همین رو مشروعیت خودرا برای چنین جایگاه مهمی را از دست داده است.
معرفی اولیویه روآ
اولیویه روآ متولد ۱۹۴۹ در یك خانواده پروتستان فرانسوی است و در زمینه فلسفه و مطالعه زبان های شرقی موفق به گرفتن مدرك دكترا در فلسفه و همین طور علوم سیاسی شد. اولیویه روا همین طور در انستیتوی ملی زبان های شرقی (اینالكو) پاریس زبان فارسی را فرا گرفت.
وی در سال ۱۹۸۸، مشاور دفتر هماهنگی های افغانستان سازمان ملل متحد بوده و در زمره معدود كسانی است كه مدتی زیادی را در بین قبایل و مردم افغانستان سپری كرده و به شكلی ملموس، با نحوه زندگی دهقانان افغانی آشنا شده است. وی تز دكترای خودرا درباره «جامعه در افغانسان معاصر» گذراند. روا استاد مدرسه مطالعات عالی در علوم اجتماعی و انستیتوی ملی زبان های زنده شرقی است (اینالكو) و یكی از برجسته ترین كارشناسان مسائل افغانستان است و در زمینه مسائل اسلام سیاسی، خاور میانه و آسیای مركزی باز تحقیقاتی دارد. تخصص وی در مسائل پیرامون رابطه بین دین و سیاست و همین طور مباحثِ مربوط به اسلام سیاسی و تأثیرات آن بر جوامع اروپایی و اسلامی از او چهره ای برجسته در بین متخصصان جنبش های جدید اسلامی ساخته است.
اولیویه روا از سال ۲۰۰۹ استاد دانشگاه اروپایی فلورانس در ایتالیا است. علاوه بر این، روا مقالات بسیاری درباره روابط خارجی ایران نوشته است و این نوشته ها، موسس موج جدیدی از تحقیقات ایرانشناسی از انقلاب شده است. از الیویه روا كتب و مقالات زیادی در زمینه مسائل اسلام سیاسی معاصر به چاپ رسیده است كه برای نمونه، می توان به موارد زیر اشاره كرد:
«جهاد و مرگ»، «جذابیت جهانی دولت اسلامی»، «افغانستان: اسلام و نوگرایی سیاسی»، «شكست اسلام سیاسی»، «اسلام در آسیای جنوبی; دیدگاه منطقه ای»، «ترمیدور ایران با همكاری ژان فرانسوا بیارت و فریبا دلخواه»، «قومیت و سیاست در آسیا مركزی»، «طلاب و علما در مقاومت افغانستان»، و....
این گزارش را رایزنی فرهنگی ایران در پاریس تهیه كرده و برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

1398/01/17
14:39:35
5.0 / 5
4903
تگهای خبر: آثار , اجتماعی , قوانین , مصاحبه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ