یك كارشناس حیات وحش:

حفاظت هزینه دارد

حفاظت هزینه دارد

پرسی بلاگ: پرسی بلاگ: یک متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش درآمدزایی دستگاه های متولی حفاظت را بوسیله حفاظت مشارکتی، خصوصی سازی و برون سپاری را اقدامی درست دانست که در همه دنیا متداول می باشد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، در سالهای اخیر تصادف با گونه های حیات وحش بر جمعیت گونه های جمعیت در معرض انقراض موثر بوده است. بگفته حسن اکبری - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست - سازمان نه فقط بودجه و اعتبارات کافی از دولت برای حفاظت دریافت نمی کند بلکه گرفتار موانعی برای درآمدزایی مستقل از دولت مواجه می باشد بدین سبب حفاظت به خوبی صورت نمی گیرد. تلف شدن یک قلاده یوز ماده که از اهمیت ژنتیکی بسیار بالایی برای حفظ اینگونه در معرض خطر انقراض برخوردار بود، بار دیگر سبب پررنگ تر شدن ضرورت حفاظت بیش از زیستگاه ها و حیات وحش کشور شد.

عبداله سالاری در گفت و گو با ایسنا درآمدزایی دستگاه های متولی حفاظت را اقدامی درست دانست و اظهار داشت: حفاظت هزینه دارد و باید این هزینه تامین گردد. تا آن زمان که این هزینه منوط به دولت باشد به سبب کمبود و کاستی های موجود احتمال این که حفاظت در آخرین اولویت باشد، وجود دارد. اگر سازمان حفاظت محیط زیست درآمدزایی مستقل داشته باشد می تواند بدون نیاز به بودجه دولتی بهترین حفاظت را انجام دهد.

وی در این جهت به مفهوم «بهره برداری پایدار» اشاره و اظهارکرد: در دنیا به این واژه بسیار تاکید می شود و توجه به این مفهوم بسیار دارای اهمیت است. در کشور منابع طبیعی تجدیدپذیر و غیرقابل تجدیدپذیری داریم که می توانیم از بخش منابع تجدیدپذیر بدون لطمه به اصل منبع بهره برداری نماییم. این منابع همیشه می توانند منبع درآمد خوبی برای بهره برداری پایدار باشند.

سالاری به ارائه راه حل در حوزه استفاده از منابع طبیعی تجدیدپذیر پرداخت و توضیح داد: ابتدا مسئله اساسی شناخت نسبت به این منابع است سپس سنجش و پایش را انجام دهیم که این منابع در چه سطحی هستند، آیا امکان بهره برداری از آنها وجود دارد؟ اگر امکان بهره برداری وجود داشت، مرحله بعد بررسی میزان بهره برداری از منبع مورد نظر است. حیات وحش همچون منابع طبیعی تجدید پذیر است.

وی اضافه کرد: این مراحل نیازمند پژوهش است و سازمان باید وارد مدیریت علمی شود. اقدام بر طبق دستورالعمل های همیشگی پاسخگو نخواهد بود چونکه شرایط اکولوژیک، اجتماعی و درآمدزایی هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت می باشد و این تفاوت با مطالعات علمی انجام شده مشخص می شود. بر طبق این مطالعات باید یک برنامه ریزی مدیریتی و درآمدزایی برای منطقه مورد نظر انجام دهند.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش با اشاره به درآمدزایی از پروژه تکثیر یوز پلنگ در اسارت اظهار داشت: نگهداری از یوز هزینه بر است اما تنها نباید به جنبه درآمدزایی از آن توجه و باید از چند جنبه به این مساله نگاه نماییم. اولا جایگاه نگهداری یوز باید بر طبق استاندارها درست و اصولی طراحی شود و به نکات دامپزشکی برای او نیز توجه گردد. اگر این شرایط فراهم گردد بازدید عمومی از یوز برای کسب درآمد اتفاق قابل قبولی است.

وی اضافه کرد: ثانیا به بحث آموزشی و پژوهشی این مرکز بازدید نیز باید دقت نماییم. بازدید و گرفتن عکس و فیلم یادگاری به تنهایی کافی نیست بلکه باید این مکان به مرکز آموزه های محیط زیستی برای بازدیدکنندگان علاقمند تبدیل گردد. ثالثا می تواند به یک مرکز پژوهشی برای دانشجویان و پژوهشگران تبدیل گردد تا مطالعات روی رفتارشناسی، بیولوژی و دیگر موضوعات مربوط به یوز صورت گیرد.

سالاری باتوجه به این مساله که درآمدزایی مستقل برای دستگاه های متولی حفاظت در دنیا اقدامی معمول و متداول می باشد به کشورهای موفق دراین زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: کشورهای آفریقایی بسیار به این مساله توجه دارند و اقداماتی را نیز انجام می دهند. تاجیکستان، قرقیزستان و پاکستان نیز نمونه های موفقی در حفاظت مشارکتی هستند. به عنوان مثال پاکستان بر گونه «کل مارخور» برنامه حفاظت مشارکتی را انجام داده و موفق نیز بوده است.

وی درباره ی راه اندازی قرق های اختصاصی بمنظور درآمدزایی توضیح داد: قرق های اختصاصی در دنیا کاملا بصورت خودگردان، متداول و یکی از راه های حفاظت مشارکتی هستند. در ایران نیز چهار قرق اختصاصی موفق داریم که خودگردان بوده و اشتغال زایی داشته اند. این قرق ها نه فقط باری بر دوش سازمان حفاظت محیط زیست نیستند بلکه با افزایش جمعیت حیات وحش و ایجاد کریدورهای امن، باری را نیز از دوش آن برمی دارند.

سالاری قرق های اختصاصی را مصداق بارز حفاظت مشارکتی دانست و اظهار داشت: قرق منصورآباد رفسنجان یکی از بهترین این قرق ها هستند.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش، به راه های کسب درآمد جزئی تر نیز اشاره نمود و اظهار داشت: سازمان محیط زیست می تواند ساز و کاری را برای گونه های تلف شده در تصادفات جاده ای در نظر بگیرد. به عنوان مثال با تاکسیدرمی اینگونه ها مجموعه حیات وحش موزه ها را تکمیل کنند و یک منبع درآمد کوچک برای خود داشته باشند.

سالاری با اشاره به مفهوم «حفاظت مشارکتی» اظهارکرد: IUCN بتازگی این اصل اساسی را در حفاظت سرلوحه کار خود قرار داده است. بگفته اتحادیه بین المللی صیانت از طبیعت، حفاظت با مردم و توسط آنان به انجام می رسد و اگر مردم در این حفاظت مشارکت نداشته باشند، حفاظت موفقی نخواهیم داشت. جامعه محلی و افرادی که در امر حفاظت کمک می کنند باید از این کار منتفع شوند. تا آن زمان که گونه های حیات وحش برای جوامع محلی پیرامون زیستگاه خود انتفاعی نداشته باشند، حفاظت موفقیت آمیز نخواهد بود.

این متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش اضافه کرد: بهترین راه برای سازمان حفاظت محیط زیست حرکت به سمت حفاظت مشارکتی است که با کمک مردم حفاظت را انجام دهد اما این اقدام هم اکنون صورت نمی گیرد. وقتی یک گونه را مورد هدف حفاظت قرار می دهیم، سایر گونه های منطقه به تبع آن منتفع می شوند.

سالاری در آخر با اعلان اینکه سازمان محیط زیست لازم است به سمت خصوصی سازی پیش رود، اظهار داشت: بهتر است مدیریت برخی مناطق حفاظت شده را به بخش خصوصی برون سپاری و بررسی نماییم که عملکرد سازمان در این ۴۰ سال با بودجه دولتی بهتر بوده است یا اقدامات بخش خصوصی؟





منبع:

1401/05/24
09:13:44
5.0 / 5
531
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , بین المللی , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ