حاج حجت كسری درگذشت؛

پرچم دار روضه های شمیران بعلاوه صوت و ویدئو

پرچم دار روضه های شمیران بعلاوه صوت و ویدئو

پرسی بلاگ: حاج حجت کسری از پیرغلامان نام دار خاندان (علیهم السلام) بامداد امروز (دوشنبه) در ۷۵ سالگی و بعد از تحمل ۱۵ سال بیماری، به لقای مولایش رسید.



خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: نزدیکانش می گویند پانزده سالی می شد که حاج آقا غیر از دو کلمه «یاعلی» و «الهی شکر» چیز دیگری نمی گفت. صدایش اما هنوز زیر سقف تکیه ها و حسینیه های شمیران طنین دارد.
منطقه شمیرانات در تهران یکی از پایگاه های مهم عزاداری حسینی است که از قدیم سبک و سیاق و آداب و رسوم خاص خویش را در برگزاری عزای سیدالشهدا (علیه السلام) داشته است. یکی از کسانی که به رونق مجالس عزای سیدالشهدا (علیه السلام) در منطقه شمیران کمک قابل توجهی کرد، حاج حجت کسری بود. کسی که از ۹ سالگی تا زمانی که قدرت تکلم داشت ستایش گری کرد و به تربیت مداحان و شاعران زیادی پرداخت که حالا دست به کار برگزاری مراسم های مذهبی مختلف در شمیران و نقاط دیگر تهران اند.
در دوران دفاع مقدس بود که حاج منصور ارضی یک هیئت منسجم و بزرگ را در جنوب شهر تهران راه اندازی کرده بود و احتیاج به وجود چنین مراسم و تشکیلاتی در شمال تهران هم حس می شد. حاج حجت کسری پرچم هیئت «عشاق الحسین» را در این منطقه بلند کرد که کم کم گسترش یافت و بعدها در کنار جلسات آموزش مداحی ایشان در شمیران، بنیان گذار هیئات بزرگ بعدی در این منطقه شد.
حاج حجت کسری علیرغم سفارش های پزشکان، مراسم های عزاداری اش را کم نکرد و به قول نزدیکانش، در ایام ماه محرم از اذان بامداد تا آخر شب را به روضه خوانی و مداحی برای سیدالشهدا (علیه السلام) مشغول بود.
تا این که روی همان منبر هیئت هم گرفتار سکته مغزی شد اما پس از کمی بهبودی باردیگر به ستایش گری ادامه داد تا این که حمله بعدی قدرت تکلم را از ایشان گرفت. پانزده سال آخر عمر این پیرغلام به خانه نشینی گذشت و به قول نزدیکان، اغلب فقط از دو کلمه برای جواب احوال پرسی و ابراز احساسات استفاده می کرد: «یاعلی» و «الهی شکر»
در طی این ۱۵ سال، مداحان سرشناس شمیران که همه از شاگران حاج حجت کسری بودند، عرض ادب خدمت ایشان را ترک نکردند و هر از چندی، بخصوص در روزهای ماه محرم، در مقابل منزل ایشان به ستایش گری و عزاداری برای سیدالشهدا (علیه السلام) پرداختند.
در ادامه صوت یکی از مداحی های حاج حجت کسری در دهه شصت را می شنوید: مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: audio/mp3


منبع:

1400/06/30
09:34:06
5.0 / 5
823
تگهای خبر: آموزش , بیماری , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ