عضو سابق شواری شهر تهران تاكید كرد

ضرورت مقابله شورای شهر با فساد اداری

ضرورت مقابله شورای شهر با فساد اداری

به گزارش پرسی بلاگ عضو سابق شواری شهر تهران به اهمیت و جایگاه ویژه شورا در مدیریت پایتخت پرداخت و مسئولیت ها و وظایف این نهاد را در جهت حفظ حقوق شهروندان حیاتی دانست.


سید حسن رسولی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به اهمیت جایگاه شوراها تصریح کرد: شورای اسلامی شهر تهران بالاترین مرجع سیاستگذاری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و سایر قوانین بالادستی حوزه مدیریت شهری پایتخت است، بنابراین از نظر نقش و جایگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. به ویژه با عنایت به اینکه تک تک اعضای این پارلمان توسط شهروندان شهر انتخاب شده اند این اهمیت دوچندان می شود. بر این اساس با عنایت به سوگندی که در جلسه اول شورا یاد می شود، اعضا موظفند نهایت تلاش خویش را در جهت اعتلای وضعیت شهر تهران که محل زندگی حدود ۹ میلیون نفر جمعیت ثابت در شب ها و ۱۵ میلیون نفر جمعیت در روزها است انجام دهند.
وی با تکیه بر این که شورا باید مواضع و سیاست های خویش را در جهت حفظ حقوق شهروندان تهرانی در نظر بگیرد، افزود: اولویت های شورا باید تضمین کننده منافع عام باشد. شهرداری تهران بعنوان اصلی ترین دستگاه مسئول در مدیریت شهری مسئولیت های مختلفی از قبیل شهرسازی و معماری، حفظ حقوق عمومی شهروندان و اجرای طرح های راهبردی مانند طرح تفصیلی را دارد و شهرداری در حوزه شهرسازی و معماری، خدمات شهری، محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، حمل و نقل روان، مدیریت صحیح پسماند، صیانت از فضای سبز موجود و نظارت بر سایر امور بهداشت شهری مسئولیت سنگینی دارد.
به قول این عضو سابق شورای شهر تهران، یکی از مهم ترین مسئولیت های شهرداری توجه به حمل و نقل عمومی بخصوص حمل و نقل انبوه بر و حمل و نقل ریلی است.
مقابله با فساد باید اولویت شورای شهر باشد
وی ضمن اشاره به نقش شورای شهر تهران در پیشگیری از فساد سیستماتیک اظهار داشت: با عنایت به گسترش دامنه فساد در بعضی از بخش های اداری در شهر تهران، اهتمام به مبارزه عملی با فساد در ابرسازمانی مانند شهرداری و اطلاع رسانی شفاف به مردم که زمینه افزایش اطلاعات عمومی شهروندان و نظارت آنهارا بر حسن اجرای امور مالی و اداری شهرداری فراهم می آورد، از وظایف دیگر شهرداری است.
به نقل از ایشان، عضو شورای شهر به وکالت از مردم، مأموریت های شهرداری را ساماندهی می کند و منابع این طرح ها از جیب مردم تأمین می شود. بنابراین باید از دست اندازی افراد سودجو جلوگیری شود و در این راستا سامانه شفافیت یکی از دستاوردهای مهم شورای پنجم به راه افتاده است. انتظار می رود اعضای شورای شهر ششم به نحوی اقدام نمایند که در جهت اهداف شهر و حقوق شهروندان باشد.
تقویت تاب آوری شهر مستلزم همکاری همه نهادهاست
وی ضمن اشاره به اهمیت همکاری نهادهای مختلف برای تقویت تاب آوری شهری، اظهار داشت: تقویت تاب آوری عرصه ۷۰۰ کیلومتری پایتخت امری بسیار پیچیده و چند وجهی است. دستگاه ها و ارگان های مختلفی در جهت این مهم همکاری می کنند که هر کدام وظایف خطیری در ارتباط با این مورد دارند. بخشی از این رسالت متوجه شورای شهر و شهرداریست. برای مثال نحوه مدیریت منابع آب شامل منابع زیرزمینی و سطحی، متوجه وزارت نیروست. پدیده ای مانند فرونشست زمین متاثر از نحوه مدیریت منابع پرارزش آب و توزیع آن میان تقاضا های مختلف در شهر تهران است. اگر این ۷۰۰ هکتار بعنوان یک مخزن تصور شود، در صورتیکه میزان برداشت ما از منابع آبی با میزان نزولات جوی و ذخایر زیرزمینی یکسان یا کمتر باشد فرونشستی مشاهده نخواهد شد، اما اگر برداشت بیش از اندازه باشد، فرونشست زمین که یکی از مهم ترین چالش های کشور است ناگزیر خواهد بود. در ارتباط با این مورد مسئولیت تخصیص بهینه آب به فضای سبز شهری، برعهده شهرداری است و شهرداری می تواند در این مورد به وزارت نیرو کمک نماید. راه اندازی منابع اضطراری آب و تفکیک مناسب منابع آب برای آبیاری فضای سبز هم از اقدامات مثبت شهرداری در این راستاست.
کاهش ریسک مقابله با زلزله، در گروی اجرای صحیح طرح تفصیلی
رسولی خطر زلزله در پایتخت را جدی خواند و افزود: در رویارویی با خطر زلزله، رعایت الزامات مصوب طرح جامع و طرح تفصیلی در سطح کلان و محلی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در معابری با عرض ۱۰ الی ۱۲ متر، نباید اجازه ساخت ساختمان های بلند داده شود. کما این که در ادوار گذشته با رویکرد سوداگرایانه در ارتباط با این مورد اشتباهات استراتژیکی رخ داد. امروزه میتوان ساختمان های بلندبالایی در مناطق یک، دو، سه و پنج مشاهده کرد که خیلی از آنها حقوق شهروندان را زیر پا می گذارند. این اتفاق گاها به دلیل زد و بند ها و سهل انگاری شهرداری رخ داده است. در صورت وقوع زلزله، خطر زیادی متوجه این معابر کم عرض با ازدحام جمعیتی بالا و ساختمان های بلند است.
عضو سابق شورای شهر تهران اظهار داشت: متاسفانه باید اظهار داشت که به دلیل سخت بودن امدادرسانی به این مناطق احتمال صدمه جدی و خسارات جانی و مالی بشدت بالاست. ما تلاش کردیم در شورای شهر پنجم تهران حتی به یک مورد از این پروژه ها هم اجازه ساخت ندهیم، چون که این پروژه ها تنها به افراد خاصی سود کلان می رسانند و در طرف مقابل حقوق شهروندان زیادی زیر پا گذاشته می شود.
وی ادامه داد: همینطور تجهیز آتش نشانی ها برای جلوگیری از بحران توسط شورا انجام شد. تقویت پایگاه های مدیریت بحران و تاسیس مخازن اضطراری آب آشامیدنی و مجهز کردن مناطق مختلف شهرداری به سیستم های پیش اخطار زلزله و اجرای دقیق مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری و اجرای طرح تفضیلی هم اقداماتی بوده که شورا انجام داده تا حدالامکان ریسک مواجهه با این خطر کاهش پیدا کند.



1400/06/21
09:59:19
5.0 / 5
752
تگهای خبر: اطلاع رسانی , حمل و نقل , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ