انتشار دو کتاب جدید پژوهشگاه فرهنگ واندیشه و کانون اندیشه جوان

انتشار دو کتاب جدید پژوهشگاه فرهنگ واندیشه و کانون اندیشه جوان

کتاب سلفی گرایی عوامل و نتایج سیاسی نوشته محمد ملک زاده توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کتاب کدخدایی شیطان نوشته غلامعلی سلیمانی وسط کانون اندیشه جوان منتشر گردید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «سلفی گرایی عوامل و نتایج سیاسی» نوشته محمد ملک زاده در قطع رقعی، قیمت ۷۹۰۰۰ تومان و ۴۱۲ صفحه توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و روانه بازار شد.
پدیده سلفی گری از ابتدا تا حالا چهار مرحله پیدایش، بلوغ، تحمیل و تثبیت و مرحله ظهور سلفی گری جدید با تبدیل شدن به ایدئولوژی انقلابی در عصر حاضر را پشت سر نهاده است. با عنایت به این، گرچه اساس سلفیه و سلفی گری پدیده ای نوظهور نیست اما به علت آن که این پدیده در طول تاریخ با فراز و نشیب هایی همراه بوده است، امروزه می توان ماهیت سلفی گری را متفاوت از گذشته مورد مطالعه و بررسی قرار داد. مسلماً در هیچ دوره ای تا به امروز، خصوصاً از مرحله تحمیل عقاید وهابیت تاکنون، پدیده سلفی گری تا به این حد ماهیت و جنبه سیاسی پیدا نکرده و در عرصه جهانی تأثیرگذار نبوده است. برای اینکه هم اکنون این تفکر به رغم برخورداری از آموزه های غیر عقلانی، خشن و افراط گرایانه و مخالفت گسترده علمای مذاهب اسلامی، در مراحل و مقاطع مختلف متأسفانه توانسته است در بخش های وسیعی از سرزمین های اسلامی و سایر مناطق جهان گسترش یابد.
علاوه بر این، کتاب «کدخدایی شیطان! نظام سلطه در گذر زمان» نوشته غلامعلی سلیمانی در قطع رقعی، قیمت ۲۲۰۰۰ تومان و ۱۰۴ صفحه توسط کانون اندیشه جوان منتشر و روانه بازار شد.

در شروع دهه نود میلادی، دوره جدیدی از استعمار و سلطه بر کشورها شروع شد که از آن تحت عنوان سلطه پست مدرن یاد می شود. در این دوران گفته می شد که ارزش های لیبرال دموکراسی در سراسر جهان بصورت یک جریان غالب و مسلط درآمده است و همه کشورها و جوامع باید در مقابل آن تسلیم شوند. فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی و به دنبال آن اختتام جنگ سرد و قرار گرفتن آمریکا در جایگاه تنها ابرقدرت دوران، به این کشور فرصت داد تا دیگر بازیگران بین المللی را وادار به پیروی از اهداف و الگوهای خویش سازد. آمریکا در طول این دهه، بصورت جدی، تلاشهایی را برای شکل دهی به نظام تک قطبی و جهانی ساختن نظام لیبرالی و سرمایه داری شروع کرد. طرح دکترین بوشِ پدر تحت عنوان «نظم نوین جهانی» و نظریه «پایان تاریخ» توسط فرانسیس فوکویاما و همین طور نظریه «برخورد تمدن ها» توسط ساموئل هانتینگتون در امتداد ایده نظم جدید مطرح شدند.
در این کتاب، بحث سلطه و نظام سلطه، بعنوان پدیده ای در جامعه و نظام بین الملل، در ذیل تحولات جهان غرب در ضمن چهارصد سال اخیر و خصوصاً در جهت گیری توسعه طلبانه و امپریالیستی قدرت های استعمارگر غربی به سمت بقیه جهان مورد مطالعه و کنکاش قرار گرفته است.

1400/06/15
11:15:50
5.0 / 5
508
تگهای خبر: بازار , بین المللی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ