توسط انتشارات سوره مهر؛

مجموعه اشعار مقبل اصفهانی منتشر گردید

مجموعه اشعار مقبل اصفهانی منتشر گردید

کتاب وحی بر توفان شامل اشعار مقبل اصفهانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «وحی بر توفان» شامل اشعار مقبل اصفهانی به تلاش امیرحسین مدرس، اخیرا توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این کتاب دربردارنده اشعار آقامحمد شیخا معروف به مقبل اصفهانی یکی از شاعران متعهد و معتقد شیعی قرن دوازدهم و اواخر حکومت صفوی در ایران بوده و مدرس در مقدمه به زندگی و سپس شرح اشعارش پرداخته است. او تمام ۱۵ نسخه موجود از اشعار این شاعر را مورد بررسی قرار داده و درنهایت از شعرهای عرضه شده هم نسخه مورد وثوقی عرضه کرده است. او درباره انتخاب اشعار مقبل می گوید این شاعر بعد از محتشم کاشانی بنیانگزار روشی تازه در مرثیه سرایی است که به آن واقعه سرایی می گویند، اهمیت مقبل در همین کارش است و شاعران بسیاری هم بعد از او از شیوه اش استقبال کرده و به واقعه سرایی پرداخته اند.
مدرس، اهمیت اصلی واقعه سرایی را در این می داند که بخشی از میراث شفاهی ایران در مرثیه هستند و خود مقبل هم در روزهای ماه محرم آنها را در مجالس عزاداری امام حسین (ع) می خوانده است. با این حساب، «واقعه خوانی» را هم باید در کنار واقعه سرایی در نظر گرفت که شاید بتوان آنرا گونه ای از نقالی دانست.
این نویسنده و پژوهشگر با تاکید بر اینکه سروده های مقبل کاملاً مبتنی بر عواطف و احساسات اند، اظهار داشت: در شعر مقبل هم مانند دیگر هم عصرانش احساسات بر بعد حماسی کار غلبه دارد، چونکه روزگار گذشته، عزاداری عاشورا مبتنی بر روایت احساسی و برانگیختن عواطف بوده است. «وحی بر توفان» را کتابی است که می تواند هرکسی را که دوستدار شعر فارسی و شعر مذهبی است راضی کند. مخاطبان این کتاب دانشگاهیان و غیردانشگاهیان هستند و هر دو گروه می توانند به شرط علاقه به شعر فارسی و مذهبی از آن لذت ببرند، البته طبیعی است که خواندن «وحی بر توفان» برای آنان که انس و آشنایی بیشتری با شعر دارند، حظّ دیگری دارد. اما در شرح و توضیح اصطلاحات و عبارات، تلاش شده ساده ترین بیان به کار برود تا هرکسی با هرسطح دانش، بتواند معنا را دریابد.
این کتاب با ۵۸۰ صفحه، شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1400/06/14
21:43:09
5.0 / 5
921
تگهای خبر: بازار , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ