حناچی در برنامه تهران ۲۰

انضباط در ساخت و ساز وجه تمایز این دوره مدیریت شهری بود

انضباط در ساخت و ساز وجه تمایز این دوره مدیریت شهری بود

شهردار تهران می گوید: انضباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی، وجه تمایز این دوره از مدیریت شهری با سایر دوره های گذشته است.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، پیروز حناچی، شهردار تهران امشب -۵ مرداد ۱۴۰۰- با حضور در برنامه زنده تهران ۲۰- گزارشی از عملکرد چهار ساله مدیریت شهرداری کرد و اظهار داشت: این دوران بسیار زود گذشت؛ اما دوران خیلی سختی بود. در حقیقت سخت ترین دوره در دوران معاصر بود هم تحریم های ظالمانه تاثیر خودرا داشت و هم به پاندمی کرونا برخورد کردیم. هر ۲ مورد برای شهرداری ها یعنی کاهش درآمد و افرایش هزینه ها.
او با اعلان اینکه در ۹ مورد گزارش به شهروندان ارائه می شود، توضیح داد: من جزو کسانی بودم که از دهه ۷۰ نظام مدیریت شهری را نقد میکردم. اولین محوری که درباره آن تلاش زیادی شد و شاید وجه امتیاز این دوره با دوره های قبل از خودش است، انظباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی است.
حناچی افزود: در این عرصه تلاش شد تا با هوشمندسازی کامل تمام فرایندهای شهرسازی از اعمال سلیقه شخصی جلوگیری شود، میثاق نامه ای به نام طرح جامع و طرح تفصیلی وجود دارد که هرچند ممکنست دارای اشکال باشد اما بودنش بهتر از نبودش است.
بگفته شهردار تهران؛ این گزارش مقایسه سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ با ۱۳۹۶ تا ۹۹ است. در این دوره ۶۴ درصد از متراژ صادره پروانه های مسکونی کم شد، در سالهای ۹۱ تا ۹۵ ۱۸۱ میلیون متر مربع پروانه مسکونی در تهران صادر شد. که این دوره ۶۶ میلیون متر مربع با کاهش ۷۰ درصدی زیربناهای تجاری از ۵.۳ میلیون متر مربع به ۱.۷ میلیون متر مربع رسیده که نتیجه تلاش این دوره است.
حناچی با اعلان اینکه فقط بخش مسکونی ۱۸۱ میلیون مسکن معادل یک ملیون واحد داخل تهران است، اظهار داشت: یعنی ظرفیت پذیری سه میلیون نفر که خدمات و زیرساخت ها تهران ندارد و فراهم نشده است. باید بطور طبیعی رشد را تهران داشته باشیم و اعمال سیاست های پر فشار برای توسعه بخش های مسکونی خارج از طرح تفصیلی می تواند مشکلات زیادی به بار بسازد یکی از تبعات آن ترافیک و آلودگی است.
او افزود: در طرح تفصیلی تاکید شده که تناسب بارگذاری جمعیت با خدمات با هم دیده شود و برای دوره های ۱۰ ساله به تصویب می رسد، اگر بیشتر از آن حرکت نماییم مانند یک آدم ناقصل الخلقه ای می ماند که دست ها یا پاهایش سر جای خودش نیست؛ اما در سالهای ۹۶ تا ۹۹ آمار ساخت و سازه ها حدودا برمبنای طرح تفصیلی است.
حناچی اظهار داشت: در این دوره کاهش ۶۳ درصدی پروانه های مغایر با دستور نقشه و کاهش ۸۷ درصدی بلند مرتبه سازی داشتیم و حد فاصل ۹۱ تا ۹۵، ۵۶۷ پروانه بلندمرتبه سازی صادر شده که عمدتاً در مناطق یک، ۲ و سه بوده که ۷۰ فقره کاهش پیدا کرده است.
شهردار تهران اضافه کرد: در این دوره پروانه بلندمرتبه به مفهوم بالای ۱۲ طبقه داده نشد، در این دوره نوسازی میانگین یک شش دهم میلیون مربع سالانه به شکل زیربنا در بافت فرسوده انجام شد و ۱۴ هزار ۳۴۷ پلاک، همین طور ۱۲۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی در مرکز شهر در سالهای ۹۷ تا ۹۹ و تبدیل آن ۱۱۴ هزار متر مربع به فضای شهری انجام شد.
شهردار تهران با اعلان اینکه در بافت فرسوده کاهش صدور پروانه نداشتیم، اضافه کرد: پیمانکاران بدشان نمی آید که مساحت بزرگی را شهر را تجهیز کارگاه کنند، اما در این دوره بچینگ و محوطه کارگاهی میدان هفت تیر با خاتمه کار کارگاهی جمع شد. شهر مکانی جهت زندگی است و مردم باید بتوانند در شهر زندگی کنند و اولویت آن از همه چیز بیشتر است.
حناچی به توسعه فضای عمومی شهر اشاره نمود و اضافه کرد: بوسیله راه اندازی میدانگاه ها در این راه درحال حرکت هستیم بطوریکه امام خمینی به زودی افتتاح می گردد و بخش عمده ای از آن به پیاده تبدیل می شود و مسیر سواره هم از سه طرف وجود دارد؛ اما ترافیک به حداقل می رسد، پلازای هفت تیر، خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) و میدانگاه امیرکبیر، دولاب، بریانک هم از دیگر اقدامات در این بخش هستند.
او؛ آزاد سازی ۱۳۹۴ هکتار از اراضی حریم سال که معادل ۶۶ رسد است در سالهای ۹۲، ۱۹۷ هکتار بوده و در سال ۱۳۹۹، ۲ هزار و ۶۸۸ هکتار بوده است. حریم از حرمت میاید و باید حفاظت شود اما بواسطه این که خارج از تهران است ممکنست در صورت نبود نظارت کافی، رخدادهایی بی افتد. سعی کردیم برای کنترل حریم شهر تهران و در این راه یک هزار ۳۹۴ هکتار را آزاد کردیم که در تصرف بوده است. حریم پایتخت بزرگ است و باشهرهای کوچک اطراف درگیر است آن جیزی حریک درجه یک تهران بوده و آزادسازی شده است بیش از ۶ هزار کیلومتر مربع است.
شهردار تهران به توسعه کمربند سبز تهران اشاره نمود و توضیح داد: کمربند سبز تهران از ۴۰ هزار و ۱۳۲ هکتار به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسید که عمدتاً در در ارتفاعات شمالی است. البته توسعه این بخش، از قدیم هم انجام شده است در سال ۱۳۹۶، ۲ هزار و ۲۲۶ هکتار و در سال ۱۳۹۹، مساحت کمربند سبز تهران هم به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسید. همچین ۲ هزار و ۳۰۰ عدد هم تعداد بوستان های شهر تهران است.
شهردار تهران در ادامه گفتگوی خود با «تهران بیست» اظهار داشت: در این دوره از مدیریت شهری فاصله شمال و جنوب در شهر را بوسیله افزایش هزینه کرد در مناطق جنوبی کاهش دادیم البته از مناطق شمالی چیزی نکاستیم اما میزان اختصاص بودجه در مناطق جنوبی را قدری بالا بردیم همین طور در این دوره اجرای پروژه های توسعه محلی با اولویت محلات کم برخوردار و مناسب سازی شهر برای همه اقشار و توسعه دسترسی به حمل و نقل عمومی از با اهمیت ترین محورهای اقدامات ما بوده است.
او اشاره کرد: افزایش هزینه کرد اعتبار در مناطق جنوبی به نسبت مناطق شمالی از ۶۵ صدم درصد در سال ۹۵ به ۱.۳۱ صدم در سال ۹۹ بالا رفته است که روی نمودار هم این را پیاده کرده ایم. یعنی نسبت ۴۵ به ۵۵ را عکس کردیم و الان نسبت هزینه کرد ۴۵ در مناطق شمالی و ۵۵ مناطق جنوبی است.
او اضافه کرد: در این دوره ۲ هزار و ۹۰۷ پروژه توسعه محلی که ۸۹ درصد آن در مناطق کم برخوردار بوده است با هزینه بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان انجام شد که ۷۲۰ مورد آن به پایان رسیده است. این پروژه ها کوچک مقیاس و با درخواست مردم انجام شد و رضایت مندی مردم را به همراه داشت.
حناچی اظهار داشت: در این دوره قسمتی از اعتبار شهرداری را به این پروژه ها اختصاص دادیم. در هر منطقه تهران که شما بروید مردم مشکلات ویژه ای است. بطورمثال در خیابان ستارخان که من هم آنجا زندگی می کنم در خیابان ذوالفقاری آن بخش از خیابان که سایه داشت پیاده رو نداشت و مردم برای حرکت در سایه مجبور بودند در خیابان و سواره رو تردد کنند که مشکل به وجود آورده بود و درخواست مردم این بود که آنجا پیاده رو ساخته شود.
شهردار تهران اضافه کرد: با مالک بزرگ که سرتاسر خیابان را داشت توافق کردیم و از آنجا عقب نشینی کرد و آنجا الان تبدیل به منطقه امن و قابل استفاده برای پیاده روها شده است. در تمام شهر از این جنس مشکلات هست که با هزینه کم می توان انجام داد و رضایتمندی مردم را کسب نمود.
شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: در دوره پنجم مدیریت شهری در حوزه توسعه دسترسی به حمل و نقل عمومی، ۴۰ کیلومتر مسیر مترو به بهره برداری رسید و تعداد ایستگاه های مترو از ۱۰۹ به ۱۳۷ ایستگاه رسید. ساخت تعدادی از این ایستگاه ها از قبل شروع شده بود ولی پیشرفت فیزیکی پایینی داشت در این دوره تکمیل شدند.
حناچی افزود: در ایستگاه های مترو ۵۰ درصد به بخش سیویل اختصاص دارد و ۵۰ درصد نصب تجهیزات است بسیاری از اینها خیلی ها در بخش سیویل هم قابلیت بهره برداری نداشت. البته هیچ کدام از اینها صفر تا صد در این دوره ساخته نشده است اما مشخص است که هر ایستگاه چقدر پیشرفت فیزیکی داشته است.
شهردار تهران اظهار داشت: بطورمثال در خط سه در ایستگاه اقدسیه که بتازگی راه اندازی شد در ابتدای دوره، پیشرفت سیویل ۶۹ درصد و تجهیزات ۲۵ درصد بوده است یا ایستگاه مهدیه ۷۴ درصد در بخش سیویل پیشرفت داشت که امروز به بهره برداری رسیده است. در خط سه و چهار مترو فاز توسعه غربی و توسعه خط ۶ و ۷ و همین طور توسعه مسیر فرودگاه امام تا پرند هم در دستور کار قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه میادین میوه و تره بار در شهر اشاره نمود و اظهار داشت: اتصال محلات به میادین و بازارها در این دوره از ۵۷ درصد به ۶۴ درصد رسیده است. در ارزیابی های ما معلوم شده است که مردم از میادین میوه و تره بار رضایت دارند چون اقلام را ۴۰ درصد ارزان تر در اختیار مردم قرار می دهند و دولت هم بوسیله میادین برخی کالاهای راهبردی را توزیع می نماید.
حناچی به اهتمام مدیریت شهری در دوره پنجم به مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی برای معلولان حرکتی اشاره نمود و اظهار داشت: اتمام مناسب سازی ۴۰۰ هکتار بوستان و شروع عملیات مناسب سازی ۱۷۸ هکتار هم در دستور کار بوده است.
او افزود: ما یک راهبردی را برای دوستان تعریف کرده ایم و اینکه هر جایی که فضای عمومی است باید برای معلولان حرکتی مناسب سازی شده باشد در درجه اول پارک ها و ساختمان های عمومی و جاهایی که مردم زیاد از آنها استفاده می کردند در دستور کار قرار گرفت. و اکنون مناسب سازی ۱۱۵ بازار معادل ۴۳.۵ درصد انجام شده است و از طرف دیگر راه اندازی مکان جدید منوط به مناسب سازی بود. ۱۶۱ کیلومتر پیاده رو در شهر مناسب سازی شد.
او اظهار داشت: در این دوره از مدیریت شهری اولویت حمل نقل ریلی به بزرگراهی را در دستور کار قرار دادیم بخش بزرگراهی را حذف نکردیم ولی وقتی شعار "شهر انسان گرا" را دادیم باید این را در عمل هم ببینیم به همین دلیل در این دوره افزایش ۳.۷ برابری هزینه های صورت گرفته در شبکه مترو را به نسبت شبکه های بزرگراهی داشتیم و این همان اولویت دادن است. یعنی در بودجه نسبت سهم مترو ۳.۷ برابر به نسبت توسعه مسیرهای بزرگراهی افزایش داشته است و این چاره نجات کلان شهر از آلودگی و ترافیک است.
حناچی اظهار داشت: البته شبکه های بزرگراهی شکل گرفته و ما فقط قبلی ها را تکمیل کردیم. نظریه ای به نام رود دایت مطرح است یعنی هر چه مسیر سواره بیشتر شود تقاضای سفر و ترافیک و آلودگی بیشتر می شود. در مقابل سیاست توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل پاک و توسعه مسیر دوچرخه و مسیر پیاده قرار دارد که ما راه دوم را انتخاب کردیم.
شهردار تهران اشاره کرد: در این راستا بازنگری و طراحی خط های جدید تهران از ۸ خط به ۱۱ خط طراحی و تصویب آن در در شورای عالی ترافیک را داشتیم کاری که قبلا صورت نگرفته بود و خیلی مهمی است چون امکان تغییرات سلیقه ای را به حداقل می رساند و در ضمن طرح جامع این امکان را به وجود می آورد که طرح تفصیلی هم خودرا با آن منطبق کنند.
شهردار تهران افزود: در توسعه شبکه مترو همین طور ظرفیت مترو را به ۲.۳ تا پیش از کرونا افزایش دادیم که اکنون به حدود ۲.۸ رسیده است. با شروع به کار هر ایستگاه ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر به جمعیت استفاده کنندگان ازمترو اضافه می شود. البته در وضعیت کرونائی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می نماییم.
حناچی اضافه کرد: اتمام ۳۱ پروژه بزرگراهی ناتمام به طول ۲۹ کیلومتر را هم در این دوره داشتیم. دراین دوره پایدارسازی مالی شهرداری را دنبال کردیم و سعی کردیم و درآمدها و هزینه هایمان تراز شود و با وجود کاهش ۴۲ درصدی منابع نسبت به دوره های گذشته به قیمت ثابت ۹۵ با وجود بدهی های قابل توجه از دوره قبل، هزینه های جاری شهر را ۴۰ درصد کاهش دادیم و کاهش سهم استقراض در بودجه از ۲۲ درصد به ۴ درصد را هم داشتیم.
او افزود: از طرف دیگر درصدی درآمد عوارض به مازاد تراکم را ۵۲ درصد به قیمت های ثابت های ۹۵ کاهش دادیم و درآمد تغییر کاربری به صفر رساندیم که بهرای اولین بار بود. و همین طور کاهش ۳۷ درصدی هزینه های اداره امور شهر در سال ۹۹ هم از دستاوردهای این دوره بود همین طور در این دوره بیش از دو برابر ۴ هزار تسهیلات دریافتی بازپرداخت تسهیلات داشتیم و ۹.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بازپرداخت کردیم یعنی نه فقط بدهی خالص ما افزایش نیافت بلکه به میزان ۱۹۷۴ میلیارد از بدهی قبلی را پاس کردیم.
افزایش سهم ۳۳ درصدی جوانان و بانوان در شهرداری
شهردار تهران اظهار داشت: در زمینه ارتقا کارایی سازمانی سهم جوانان و بانوان به ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد و شاهد افزایش دوبرابری نیروی انسانی متخصص با تحصیلات فوق لیسانس و دکترا در مشاغل تخصصی از اقدامات این دوره بود.
او افزود: برای اولین بار بوسیله آزمون عمومی ۲۴۰ نفر نیروی انسانی جذب شهرداری تهران شدند. بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه بوسیله این آزمون جذب شدند.
حناچی اضافه کرد: تلاش شد، اقداماتی که انجام می شود بصورت شفاف منتشر شود. این امری مهم در قانون شهرداری ها است. طبق این قانون شهرداری موظف است هر ۶ ماه یکبار این کار را انجام دهد. این کار برخط شده و بمحض این که اقدامی صورت گیرد در سایت شفاف به آسانی قابل رویت است.
وی در پاسخ به این پرسش که منتقدان این دوره مدیریت شهری می گویند تعداد کارهای شما زیاد است. اما اقداماتی خوبی در زمینه حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و افزایش تعداد واگن ها انجام نشده است، اظهار داشت: اقدام مهمی که در بخش حمل و نقل عمومی انجام شد این بود که پارت ۷۸ واگن که در ابتدای این دوره به گمرک رسیده بود هم اکنون در شبکه ریلی درحال تردد است.
او اضافه کرد: بیش از ۱۵۰۰ واگن کم داریم به جهت اینکه راندمان شبکه موجود را افزایش دهیم.
شهردار تهران بیان کرد: در این دوره قرارداد ۶۳۰ واگن مورد پیگیری قرار|گرفت و در امتداد وظایف دولت، این طرح درحال پیگیری است. قرار داد واگن ها تا بانک مرکزی چین پیش رفت اما به سبب شرایط تحریم به سرانجام نرسید.
او اشاره کرد: شهرداری، پروژه ساخت و بهره برداری از قطار ملی را در دستور کار قرار داد. این قطار از طراحی تا اجرا کاملا ایرانی بود و وابستگی ما به خارج از کشور تا ۸۵ درصد کاهش پیدا کرد.
حناچی ذکر کرد: اگر در داخل کشور، سازمان برنامه و بودجه با شرکت واگن سازی قرارداد ببندد می توانیم تولید داشته باشیم. شهرداری قرارداد ۱۱۰ واگن را متعقد کرده است.
او افزود: شبکه سیویل سریع تر از شبکه تامین واگن است، در بخش تامین اتوبوس ها، در سال ۹۲، ۲۸۱ دستگاه در سال ۹۳، ۱۷ دستگاه و در سال ۹۴، ۲۰۵ دستگاه و در سال ۹۹ پس از یک دوره ۱۰ ساله قرارداد، ۲۵۰ دستگاه با ایران خودرو منعقد شد.
حناچی افزود: خط تعطیل شده ایران خودرو در بخش اتوبوس و مینی بوس احیا شد. با اوراق مشارکتی که شهرداری، سال قبل و امسال دریافت کرد قراردادهای جدیدی با شرکت های داخلی منعقد شد.
شهردار تهران در آخر اظهار داشت: در این دوره تلاش شد که کاری که به آن معتقد نیستیم انجام نشود، قول دادیم به شکل متفاوتی با شهر برخورد کینم و تراکم نفروشیم، قول دادیم انضباط را در شهر اجرا نماییم، قول دادیم شفاف عمل نماییم، قول دادیم بحران های آلودگی هوا و ترافیک را در محور تصمیمات اصلی خود قرار دهیم که به همه این قول ها عمل کردیم. تمام تلاش شهرداری این بود که یک دوره متفاوت و کاملا تخصصی در شهر اجرا شود.
ادامه دارد...



منبع:

1400/05/06
09:28:54
5.0 / 5
1036
تگهای خبر: انسانی , بازار , ترافیك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ