در سمینار كنوانسیون میناماتا مطرح شد

تاثیر مخرب جیوه بر سلامت

تاثیر مخرب جیوه بر سلامت

به گزارش پرسی بلاگ رئیس گروه بهداشت بیمارستان های وزارت بهداشت با اشاره به اینكه جیوه، سومین ماده خطرناك می باشد، اظهار داشت: سالانه بیشتر از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن جیوه از راه صنعت و ضایعات سوخت های فسیلی وارد محیط می شود.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، فریبا ملك احمدی -رئیس گروه بهداشت بیمارستان ها در وزارت بهداشت در سمینار و كارگاه اجرای كنوانسیون میناماتا (كنوانسیون كنترل جیوه)، اظهار داشت: منابعی كه به تولید جیوه و انتشار آن در محیط منجر می شود شامل منابع طبیعی و انسانی است؛ منابع طبیعی تا حدودی از كنترل ما خارج است، اما منابع انسانی را می توانیم كنترل نماییم.
وی تصریح كرد: جیوه پس از آرسنیك و سرب در رتبه سوم مواد خطرناك قرار دارد. بیشتر از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن جیوه سالانه از راه صنعت و ضایعات سوخت های فسیلی وارد محیط می شود.
رئیس گروه بهداشت بیمارستان ها در وزارت بهداشت اظهار نمود: یكی از عمده ترین روش های كنترل انتشار جیوه، كاهش مصرف آن در صنعت و پزشكی است كه باید با جدیت پیگیری شود.
ملك احمدی در مورد اثرات منفی جیوه روی انسان اظهار داشت: جیوه روی پوست، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، سیستم ایمنی بدن، سیستم عصبی، مخاط دهانی و كلیه ها خسارات جبران ناپذیری وارد می نماید. جیوه از نظر سازمان بهداشت جهانی جزو ۱۰ ماده عمده ای است كه سلامت انسان را به خطر می اندازد. ازاین رو كاهش مصرف آن باید مورد توجه كشورها قرار گیرد.
وی افزود: نتایج مطالعات دانشگاه علوم پزشكی تهران نشان داده است كه در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۳۶ تن جیوه در محیط آزاد شده كه عمده ترین منبع آن فعالیت صنایع است.
رئیس گروه بهداشت بیمارستان ها در وزارت بهداشت تصریح كرد: اجرای مواد ۴، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ كنوانسیون میناماتا بر عهده وزارت بهداشت است كه در این راستا برنامه های متعددی را برای كاهش و حذف جیوه در مصارف و تجهیزات پزشكی تدوین كرده است.
ملك احمدی در انتها اظهار نمود: در ایران فقط یك شركت برای تولید فشارسنج جیوه ای فعالیت می كند كه در تاریخ ۲۹ اسفند ماه سال جاری مجوز فعالیت آن تمام می شود. در جهت سیاست كاهش و حذف جیوه در تجهیزات پزشكی دیگر مجوز فعالیت این شركت تمدید نخواهد شد.
به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، كنوانسیون «میناماتا» با هدف كنترل عنصر جیوه و صدمه های ناشی از آن در مرداد ماه سال ۹۶ در سطح بین المللی لازم الاجرا شد و ایران هم در شهریور ماه سال ۹۶ به صورت رسمی به كنواسیون میناماتا ملحق شد.



1397/12/06
14:19:41
5.0 / 5
4641
تگهای خبر: انسانی , بیمارستان , بین المللی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ