توسط انتشارات معین؛

اكولوژی و محیط زیست خودمونی به چاپ سوم رسید

اكولوژی و محیط زیست خودمونی به چاپ سوم رسید

کتاب اکولوژی و محیط زیست خودمونی نوشته نصرت الله صفائیان بتازگی توسط انتشارات معین به چاپ سوم رسید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «اکولوژی و محیط زیست خودمونی» نوشته نصرت الله صفائیان بتازگی توسط انتشارات معین به چاپ سوم رسیده است.
نصرت الله صفائیان نویسنده این کتاب، پژوهشگر و استاد دانشگاه مازندران است. وی در این کتاب اهتمام کرده با زبان ساده و طنز، مخاطبش را با اکولوژی (بوم شناسی) و دیدگاه های اکولوژیست ها آشنا کند. او می گوید: «اگر می خواهید یک جرعه آب خوش از گلویتان پایین نرود اکولوژیست و حامی محیط زیست شوید. با همان نگاه اول به لیوان آب، بجای دیدن آسمان بدینگونه که سهراب سپهری سروده است: "در گشودم، / قسمتی از آسمان/ افتاد در لیوان آب من" تصویری از بیابان که روزگارانی جنگل یا مرتع بوده و یا سیل و سیلاب در لیوان آبتان خواهد افتاد و شاید هم ذهنتان برود سراغ آلودگی آب، آنهم نه با کودهای شیمیایی و سموم سرطان زا، بلکه با رادیواکتیویته.»
وی در فصل اول کتاب، بطور مفصل اکولوژیست ها را با زبان طنز، نکوهش می کند اما در ۵ فصل بعدی، خودرا در قامت یک اکولوژیست مبارز نشان میدهد که این علم را به عموم مخاطبان منتقل می کند
نویسنده این کتاب در ابتدای بحث خود، به مخاطبش می گوید:
«نصیحت مرا گوش کنید اگر می خواهید از کوه، تالاب، دیدن پرنده ها، رودخانه ها و ماهیانش و به ویژه خوردن میوه ها و غذاها و.... لذت ببرید، دور اکولوژی و علاقه به محیط زیست را خط بکشید. اگر اکولوژیست یا هوادار محیط زیست باشید، همه جا کوهی از زباله و آلودگی خواهید دید و بجای شنیدن آواز خوش پرندگان در طبیعت صدای خش خش پلاستیک ها غصه تان خواهد داد و تجسم رگه های سم های سرطان زا، زیر پوست رنگ های دلبرانه میوه ها و سبزی ها، زجرتان خواهد داد. اگر می خواهید قیافه نگران یا اخموی شما را نبینند، اگر می خواهید فریاد و ناسزاهای شما را وقتی آدم های به ظاهر شیک آشغال هایشان را در خیابان، رودخانه و... می ریزند و یا کوچه و در و دیوار را با آب می شویند، نشنوند، خلاصه کلام اگر می خواهید به شما مثل یک آدم متحجر نادان، غرغرو، ضد مردم و بدبین که مخالف توسعه و راه اندازی کارخانجات و شکوفایی کشاورزی و صنعت است نگاه نشود سفارش می کنم بگذارید وجدان اکولوژیک شما همچنان در خواب بماند، بیدارش نکنید که کار دستتان می دهد. علم اکولوژی را رها کنید و به اکونومی بیندیشید! جالب است که هر دو آنها از یک ریشه یونانی "اویکوس" به مفهوم "خانه" مشتق شده اند. یکی به طبیعی بودن و سرسبزی خانه عشق می ورزد و دیگری به درآمد و چراغانی آن.»
چاپ سوم این کتاب با ۲۷۲ صفحه و قیمت ۹۷ هزار تومان عرضه شده است.

1400/02/29
12:43:47
5.0 / 5
1200
تگهای خبر: صنعت , كتاب , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ