تراشه ای كه می تواند تست های ژنتیكی را ساده تر كند

تراشه ای كه می تواند تست های ژنتیكی را ساده تر كند

پرسی بلاگ: پژوهشگران یکی از شرکت های فعال در حوزه زیست شناسی مولکولی، ترانزیستورهای جدیدی را ارائه کرده اند که این قابلیت را دارد نسل جدید ادوات آزمایش ژنتیکی را ارائه کند و با حذف نیاز به آزمایشگاه، تست های ژنتیکی در دسترس همگان قرار می گیرد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، این شرکت فعال در حوزه زیست شناسی مولکولی به دنبال ارائه فناوری جدیدی برای تست های ژنتیکی است.
دکتر کیانا آران، از مدیران این شرکت بتازگی مقاله ای ارائه کرده که در آن نشان داده است می توان از ترانزیستور اثرمیدان گرافنی برای شناسایی جهش های ژنتیکی منفرد استفاده نمود. در این فناوری از تثیبت Cas۹ روی سطح ترانزیستور استفاده شده است. این پلتفورم را می توان برای ساده سازی آزمایش های ژنتیکی برای اهداف تشخیصی و تحقیقاتی بهره برد.
این SNP-Chip در حقیقت یک سیستمی مجهز به CRISPR است که با ترانزیستورهای این شرکت کار می کند. این سامانه از توانایی جستجوی طبیعی CRISPR بوسیله gRNA های قابل برنامه ریزی مجدد و ارتولوگ های آنزیمی CAS برای شناسایی SNP های هدف استفاده می نماید و به سرعت نتایج را روی صفحه نشان میدهد.
برخلاف سایر روش های آزمایش ژنتیکی رایج مانند PCR و تعیین توالی که برای انجام آن مراحل پیچیده آماده سازی و اندازه گیری نمونه نیاز بوده و همین طور به زمان بسیار بیشتر و آزمایشگاه مجهز با پرسنل فنی بسیار آموزش دیده نیاز دارد، تراشه SNP فقط به یک نمونه ساده نظیر خون، بزاق یا مواد گیاه احتیاج دارد.
بنابراین، SNP-Chip نخستین روش تشخیص SNP است که نه مشکلات و گلوگاه های مربوط به تکثیر DNA را دارد و نه به ابزارهای نوری گرانقیمت نیاز دارد.
پژوهشگران این شرکت SNP-Chip را برای آزمایش SNP های در رابطه با دو بیماری ژنتیکی انسانی شامل "سلول داسی شکل" و "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)" به کار بردند و عملکرد آنرا به اثبات رساندند. این پژوهشگران در هر دو مدل بالینی، SNP-Chip توانست بین نمونه های حاوی دو نسخه از SNP سالم در مقابل SNP در رابطه با بیماری تفاوت قائل شود.
SNP-Chip قادر می باشد غربالگری الکترونیکی آسان و دقیق را برای طیف وسیعی از مسائل ژنتیکی امکان پذیر کند.
به نقل از ستاد نانو، توانایی تشخیص SNP ها روی یک تراشه فقط به علم ژنتیک کمک نمی کند، بلکه درک دانشمندان را در زمینه هایی مانند کشاورزی، فرآیندهای زیستی صنعتی و حتی تغییرات فرگشتی، مانند جهش های ایجاد کننده مقاومت در مقابل آنتی بیوتیک ها یا ویروس های جهش یافته را بهبود می دهد.




منبع:

1400/01/23
18:22:08
5.0 / 5
1081
تگهای خبر: آموزش , الكترونیكی , انسانی , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ