دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد

ریشه خیلی از مشكلات اجتماعی در جوامع، بی تقوایی و از بین رفتن حجاب است

ریشه خیلی از مشكلات اجتماعی در جوامع، بی تقوایی و از بین رفتن حجاب است

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به طرح های مختلف برای صیانت از حجاب اظهار داشت: در این راستا چند طرح اجرایی شده که اثراتی هم در آن دیده شد، ولی این نوع اقدامات کافی نیست ازاین رو در مصوبه شورا برای ۳۲ دستگاه تکالیفی را مشخص کرده ایم که مکمل هستند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعید رضا عاملی - دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در بازدید از موسسه فرهنگی خیبر و آشنایی با فعالیتهای این موسسه فرهنگی در حوزه تخصصی در حوزه زن و حجاب اظهار داشت: خوشحالم که این مرکز روی این مورد مهم و محوری متمرکز است و اگر حجاب در جامعه از بین برود یا گرفتار انحراف و تضعیف در جامعه شود، دین هم برای مردان و هم برای زنان گرفتار مشکل می شود.
وی ضمن اشاره به مقاله نشریه گاردین که بر مبنای تحقیقی در انگلستان به انجام رسیده بود، تصریح کرد: بر طبق این گزارش ۹۷ درصد دختران ۱۸ تا ۲۴ سال گرفتار آزار جنسی شده اند که مفهوم و مصادیق متنوع دارد ولی در همه انواع آن زنان گرفتار یک آزار تحمیلی می شوند و ۸۰ درصد زنان در تمام گروه های سنی اظهار کرده اند که گرفتار آزار جنسی شده اند و بیشتر از ۵۰ درصد زنان در محیط اداری آزار جنسی دیده اند.
عاملی افزود: شاید امروز که کج تابی های اجتماعی تبدیل به هنجار عمومی شده است، ریشه یابی این پدیده را در پیوند با بی ایمانی و حجاب تفسیر نشود، ولی حقیقت این است که ریشه خیلی از مشکلات اجتماعی در جوامع شامل طلاق و فراگیری خانواده های تک سرپرست، تأخیر در ازدواج، با هم بودگی های بدون ازدواج، رابطه با شخص ثالث که بر مبنای مطالعات اجتماعی انجام شده انگلستان در بین 85 درصد مردان ازدواج کرده رواج دارد، در ضعف ایمان، بی تقوایی و از بین رفتن حجاب در جامعه است. این به این معنا نیست که در جوامع ایمانی فساد و معضلات اجتماعی وجود ندارد، بلکه بحث در رواج فساد اجتماعی است.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کمپانی های بزرگی در از بین رفتن حجاب منافع دارند و به کار خود مشغول هستند، اظهار داشت: فروش انسان و الگوهای تن نازی در لباس پوشیدن و شکل گیری بنیادهای بین المللی در کسب و کارهای در رابطه با فساد اجتماعی شامل فسادهای جنسی، قمار، مصرف مواد مخدر و الکل همه در رابطه با اقتصاد شرکتهای فساد در جهان است که قربانی آن دختران و پسران هم در سنین جوانی و هم در سایر گروه های سنی مستعد برای فساد هستند.
وی با اشاره به اینکه در اهمیت کار حجاب و مسیری که شما برگزیده اید تردیدی ندارم، اظهار داشت: افرادی که به صورت سطحی به حجاب می نگرند، متفاوت هستند؛ ولی بخش عمده ای از آنها به صورت ناخودآگاه و از راه گروه همسالان، رسانه های اجتماعی و تلویزیون های ماهواره ای و انواع امور رنگارنگ در رابطه با لباس و آرایش گرفتار تغییر مسیر می شوند.

عاملی افزود: به یاد دارم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی خیلی از خانم ها که حجاب نداشتند، انگیزه بسیار بالائی برای حجاب پیدا کردند که پایه تغییرات بعدی را برای آنها گذاشت ولی نسل های بعدی که با آن فضای تحول فاصله گرفته بودند، گرفتار تغییراتی شدند. حقیقت این است که دختران گرانقدر جامعه ما ظرفیت بسیار بالایی برای رشد و کمال دارند و بد حجابی ها نباید حمل بر دوری کامل از ارزش های دینی تلقی شود و باید دایره معرفتی افراد نسبت به اهمیت این مورد مهم برای صیانت از عزت زنان افزایش پیدا کند و البته مواجهه سلبی و یا سخت باعث حل مساله نمی گردد.
وی ادامه داد: ترسیم اهمیت و نقش مثبت حجاب از راه ادبیات داستانی، گزارش های مستند، فیلمهای سینمایی و البته با آموزش و آموزش و آموزش در دوره کودکی، شاهد تغییرات مثبت اجتماعی خواهیم بود. در هر صورت دختران و پسران این سرزمین به تعبیر سردار سلیمانی فرزندان ما هستند و باید نسبت به آنها حس پدری و مادری داشته باشیم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به طرح های مختلف برای صیانت از حجاب اظهار داشت: در این راستا چند طرح به اجرا رسید و تأثیراتی هم در آن دیده شد و این نوع اقداماتی که ما انجام می دهیم کافی نیستند و در مصوبه شورا برای ۳۲ دستگاه تکالیفی را مشخص کرده ایم که مکمل هستند. اما یکی از کارهای اساسی که باید انجام دهیم همین فعالیتی است که شما انجام می دهید و مردم در بستر اقدامات فرهنگی آموزش می بینند و منابع فرهنگی شدن جامعه و اجتماعی شدن مردم متأثر از آنچه است که در جامعه می بینند و تاثیر زیادی روی آنها دارد.

وی رویکردهای موسیقی، فیلم، نقاشی، تصاویر و... را دارای تاثیر بسیار در تربیت و فرهنگ سازی جوامع مختلف دانست و اظهار داشت: وقتی فرد به صورت ناخودآگاه در مکانی قرار می گیرد و مواردی را مشاهده می کند؛ تاثیر به سزایی می گیرد و در این راستا ابتدا باید روی عوامل تأثیرگذار متمرکز شویم و متوجه شویم که چه عواملی منجر به ترویج و علاقه بیشتر به حجاب می شوند.
عاملی با تکیه بر اینکه فعالیتهای هنری و سینمایی باید این مورد را برای همگان مشخص نماید که برداشتن حجاب او را تبدیل به یک کالا می کند که لحظه ای استفاده می شود و بعد از آن تمام خواهد شد، افزود: مشکلات ما در حال عمیق شدن هستند؛ خانواده های تک سرپرست و زن و شوهرهایی که از یکدیگر طلاق گرفته اند در کنار تک فرزندی و تأخیر در ازدواج سبب شده اند که جامعه ما به سمت جامعه غرب رود و تنهایی در آن رواج پیدا کند که در این عرصه میتوان کارهای کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را طراحی کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش اهمیت بسزایی دارد، اظهار نمود: موثرترین دوران زندگی کودکی است و فرزند از بدو تولد تا زمانی که وارد مدرسه می شود، ریشه های خویش را پیدا می کند و اگر طی این ۶ سال بتوانیم کارهای خویش را انجام دهیم موفق می شویم اما اگر نتوانیم در آن زمان کاری انجام دهیم در ۶ سال دوم و سوم نمی توان کاری انجام داد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش 15 میلیون دانش آموز در اختیار دارد و بچه های گروه سنی الف و ب باید در خانواده و مدرسه تربیت شوند و در کارهای فرهنگی شما هم خانواده باید نقش بیشتری داشته باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه در گذشته افرادی امر به معروف و نهی از منکر می کردند اما متأسفانه هم اکنون این مورد کم رنگ شده است، اظهار داشت: لازم است فضای امر به معروف و نهی از منکر را تقویت نماییم و موسسات فرهنگی مانند شما باید خویش را اتاق فکر شورایعالی انقلاب فرهنگی در حوزه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر بدانند. باید توجه داشت که این نوع اقدامات برای اقامه معروف مصداق جهاد اکبر است که موفقیت در آن نیازمند استقامت و تدبیر در این راه است.
عاملی درباره رتبه بندی موسسات اظهار داشت: این مورد امکان پذیر است و ما باید ابتدا موانع را برطرف نماییم.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در انتها اظهار داشت: جز نیروی انتظامی سایر دستگاه ها گزارش های خویش را عرضه نکرده اند و وزارت کشور باید گزارش خویش را عرضه کند.




1400/01/08
11:56:54
5.0 / 5
1062
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , بین المللی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ