چشم در مقابل نارنجك دستی گفتگو با جوانی كه چهارشنبه سوری كور شد

چشم در مقابل نارنجك دستی گفتگو با جوانی كه چهارشنبه سوری كور شد

چشم ها خطرپذیرترین عضو بدن در حوادث چهارشنبه سوری هستند و آمارها نشان داده است که بیشترین قربانیان و صدمه دیدگان چهارشنبه سوری از این ناحیه گرفتار مصدومیت شده اند، موضوعی که یک پزشک اورژانس درباره آن اخطار داده و یک قربانی همین حادثه هم از آنجه برسرش گذشته گفته است.


دکتر ابوالفضل حکیم پور، پزشک اورژانس در گفتگو با ایسنا، درباره شایع ترین صدمه های وارد شده به افراد در چهارشنبه سوری اظهار داشت: به طورکلی صدمه های چهارشنبه سوری دو دسته هستند، دسته اول صدمه هایی است که به جسم افراد وارد شده و در اثر شعله آتش و حرارت و انفجار بوده و قابل مشاهده می باشد، همان صدمه هایی که میتوان آنرا به تصویر کشید. اما دسته دوم صدمه های روحی و غیرمستقیم است و نمی توان آنرا دید و امکان دارد اثرات مخرب زیادی را در افرادی ایجاد نماید که حضور و نقش مستقیم ندارند. این صدمه ها عموما گروه های صدمه پذیر مثل زنان باردار، افراد مسن، بیماران قلبی و کودکان و نوزادان را شامل می شود به شکلی که می تواند کشنده باشد.
وی ضمن اشاره به صدمه های جسمی شایع در چهارشنبه سوری اظهار داشت: آنچه که در آمارها وجود داشته و طی سال ها در روزهای چهارشنبه سوری هم با آن مواجه بودم این است که چشم ها و بعد از آن دست ها بیشترین صدمه را در این چهارشنبه سوری می بینند و همچین صدمه های شنوایی موقتی از حوادث شایع هستند. متاسفانه بیشترین مراجعات ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در ارتباط با صدمه های چشمی است.

آسیب های روانی چهارشنبه سوری هم مهم است
این پزشک به صدمه های روانی هم اشاره نمود و اضافه کرد: نباید از صدمه های روانی که به دنبال موج انفجار و... ایجاد می شود هم بی توجه باشیم. به خصوص آنکه خیلی از افرادی که گرفتار این صدمه می شوند، امکان دارد هیچ نقش و حضوری در این مراسم نداشته باشند و تنها تحت تأثیر موج انفجار و شوک ناشی از صدای مهیب انفجار گرفتار عوارض ناشی از آن شوند.

حکیم پور ضمن اشاره به شرایط انتشار کرونا و چهارشنبه سوری هم اظهارکرد: سال جاری چهارشنبه سوری با تهدید دیگری هم همراه می باشد و آن خطر شیوع و مبتلا شدن به کروناست. کرونا هم افراد مجتمع در خیابان ها که مشغول برگزاری آتش هستند را تهدید می کند و هم مصدومان امشب و همراهانشان را که در اثر ازدحام جمعیت در بخش اورژانس بیمارستان ها که بخشی از ظرفیت آن به کرونا اختصاص دارد باعث می شود و همین مبحث هم احتمال ابتلای دیگر افراد به کرونا را زیاد می کند و هم حجم فعالیت کادر درمان را بیشتر می کند.

این پزشک افزود: در همین راستا سفارش ما به مردم این است که از حضور در معابر و خیابان ها در چهارشنبه سوری و هم انجام هرگونه اقدام پرخطر اجتناب کنند و نه تنها از وسایل منفجره استفاده نکنند بلکه از عبور و مرور در خیابان های پر خطر جدا پرهیز کنند. امیدواریم سال جاری کوچکترین خطری متوجه هیچیک از هم میهنانمان نشود.


شبی که با نارنجک دستی کور شدم!

ایسنا با یک قربانی چهارشنبه سوری هم گفتگو کرده است. "اشکان" ۲۴ ساله است و در شب چهارشنبه سوری سال ۹۳ بینایی یکی از چشم هایش را از دست داد.

او درباره آنچه برسرش آمده به ایسنا اظهار داشت: شب چهارشنبه سوری بود که در محله امامزاده حسن بودم. حقیقت این است که نارنجک دستی هم درست می کردم و خودم در میانه ماجرا حضور داشتم اما سرکوچه ایستاده بودم که ناگهان یک نارنجک دستی جلوی پایم منفجر شد.

اشکان افزود: دود زیادی همه جا را گرفت و نمی دانم اصلا نارنجک را از کجا به سمت من پرت کردند. فکر می کنم از بالای ساختمان بود اما وقتی به خودم آمدم که احساس می کردم داخل جمجمه ام پر از درد و خون شده و حال خوبی نداشتم.

وی با اشاره به اینکه فرد دیگری هم در کنارش گرفتار مصدومیت شده بود، اظهار داشت: در همان حال و در حالیکه شرایط خوبی نداشتم برخی از دوستان فرد کناری من که او هم به علت انفجار نارنجک مصدوم شده بود به سمت من آمده و چون من را دقایقی قبل در حال پرتاب نارنجک دیده بودند با من درگیر شدند. آنها تصور می کردند نارنجکی که من انداخته ام سبب مصدوم شدن رفیقشان شده است.
اشکان درباره ادعای خود اظهار نمود: البته با عنایت به این که خودم هم قبلا نارنجک انداخته بودم تصورشان اشتباه نبود اما نارنجکی که من انداخته بودم سبب این حادثه نشده بود.

او درباره انتقالش به بیمارستان هم اظهار داشت: من را با موتور به بیمارستان فارابی رساندند، صورتم پر از خون بود و احساس می کردم چشمم به کف دستم افتاده است. بعد از انتقالم به بیمارستان پزشکان کارهای اولیه درمانی را روی چشمانم انجام دادند اما بینایی به آن بازنگشت. نوروز را در بیمارستان بودم و تنها برای آنکه از تخلیه چشمم جلوگیری شود پنج عمل جراحی انجام دادم تا چشمم را تخلیه نکنند و حالت مردمک و تخم چشمم باقی بماند.

این قربانی حوادث چهارشنبه سوری به پیامد اقدامش هم اشاره نمود و اضافه کرد: علاوه بر صدمه جانی که دیده بودم خانواده مصدوم دیگر هم با عنایت به حضور من در این حوادث و شهادت دوستانش از من شکایت کرده و من با حکم دادگاه مجبور به پرداخت دیه برای جبران صدمه های نفر دیگر هم شدم. هزینه های عمل جراحی خود من هم که بود. هرچه داشتم فروختم تا این مبالغ را پرداخت کنم.

اشکان درباره شرایط خانوادگی اش هم به ایسنا اظهار داشت: من با موتورسیکلت کار می کنم و پیک موتوری هستم. پدرم فوت شده و زمانی که ۹ سالم بود مادرم هم مرا پیش مادربزرگم رها کرده و رفت. حالا هم چند سالی است که جایی ندارم و دنبال دست و پا کردن یک جا برای خودم هستم. هر چه داشتم برای دیه و عمل جراحی خودم دادم و دیگر پولی ندارم.

او درباره اینکه آیا شانسی برای بازگشت بینایی اش وجود دارد یا خیر؟ اظهار نمود: امکان دارد به شکل بسیار ضعیف بینایی به چشمم بازگردد اما طبق برآوردهایی که چند ماه پیش کردیم بیشتر از یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. یک شب چهارشنبه سوری هفت سال است که زندگی ام را نابود کرده و همچنان درگیر آن هستم.




منبع:

1399/12/26
13:16:14
0.0 / 5
1017
تگهای خبر: بیمارستان , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ