یك مسئول:

۱۴ استان كشور مدرسه مستقل اوتیسم ندارند

۱۴ استان كشور مدرسه مستقل اوتیسم ندارند

به گزارش پرسی بلاگ قزوین رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور اظهار داشت: الان ۴۷ مدرسه مستقل اوتیسم داریم که حدود ۳۰۰۰ دانش آموز با طیف اوتیسم را از نظر تحصیلی تحت پوشش قرار دادند، ۱۴ استان هم اکنون مدرسه مستقل اوتیسم ندارند که یکی از این استان ها قزوین بود.


سید جواد حسینی در مراسم افتتاح و راه اندازی پیشرفته ترین سالن اوتیسم جهان با مشارکت خیرین، که ۱۹ بهمن در قزوین برگزار شد خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از سال ۱۳۷۰ کار خویش را شروع کرده و از همان زمان ۱۸ برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی را افزایش داده است.
وی ادامه داد: هم اکنون ۱۶۰۰ مدرسه مخصوص استثنایی، ۲۱ هزار مدرسه پذیرا، ۷۵۶ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۴۷ مرکز مشاوره و توانبخشی در سطح کشور داریم که توسط ۲۳ هزار همکار متخصص در هفت گروه خدمات عرضه می کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار نمود: یکی از این گروه ها طیف اختلال اوتیسم است، اوتیسم یک اختلال عصبی و رشدی است که معمولاً در سه سالگی ظهور خویش را نشان می دهد، این افراد در حوزه ارتباطات و تعاملات با دیگران گرفتار مشکل می شوند، الگوی ارتباطی اوتیسم یک الگوی محدود و تکراری می باشد به این معنا که رفتار محدود و تکراری در حوزه رفتاری و بیان احساسات این افراد وجود دارد.
حسینی تصریح کرد: الان ۴۷ مدرسه مستقل اوتیسم داریم که حدود ۳۰۰۰ دانش آموز با طیف اوتیسم را از نظر تحصیلی تحت پوشش قرار دادند، ۱۴ استان هم اکنون مدرسه مستقل اوتیسم ندارند که یکی از این استان ها قزوین بود.
وی تاکید کرد: در این استان ساخت مدرسه مستقل اوتیسم شروع شده و عملیات ساخت آن ۳۰ درصد پیشرفت داشته است، یکی از خیران هم تعهد کرده است که مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به ساخت مدرسه اوتیسم هدیه دهد، در کنار مدرسه اوتیسم که ایجاد می شود سایر امکانات توانبخشی را هم در همان مکان مستقر می نماییم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: دانش آموزان طیف اوتیسم از سال ۱۳۸۴ تا کنون دو هزار و ۵۰۰ درصد افزایش پوشش تحصیلی پیدا کردند، در آموزش استثنایی علاوه بر اینکه مأموریت آموزش ها را برعهده دارد همه مأموریت های آموزش و پرورش را برعهده دارد حتی کتاب را خودمان می نویسیم آن هم برای طیفی از دانش آموزان که نیازهای بیشتری دارند در عین حال کمتر از یک درصد دانش آموزان کشور را تحت پوشش دارد.
وی ادامه داد: مأموریت توان بخشی هم تلفیق مأموریت بهزیستی و وزارت بهداشت است، سازمان آموزش و پرورش استثنایی سازمان آموزشی، پرورشی و توانبخشی است که بدون تردید تخصصی ترین سازمان آموزش و پرورش است چون که به معلم متخصص، ابزار و امکانات تخصصی نیاز دارد.
حسینی خاطرنشان کرد: امروز در استان قزوین یک امکان و ظرفیتی توسط جوانان به عرصه ظهور و بروز می رسد که می تواند الهام بخش دنیا و کشور شود، سالن اوتیسم یا سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی است که در استان قزوین ساخته شده است.
وی اظهار داشت: ۹۹ درصد دانش آموزان سال جاری موردسنجش قرار گرفتند و افراد دارای مشکل خاص از راه آزمون های خاص شناسایی می شوند، این افراد احتیاج به آموزش و توانبخشی حرفه ای دارند ازاین رو باید امکانات تخصصی ایجاد شود.
معاون وزیر بیان نمود: دانش آموز اوتیسم گرفتار بیش حسی و بیش شنوایی می شوند گاهی هم برعکس است، آنها نمی توانند نسبت به صدا، بو، نور و تحرکات لمسی ارتباط خوبی برقرار کنند.
وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان اوتیسم پنج تا ۱۰ برابر دانش آموزان عادی هزینه دارند و اگر به سرعت شناسایی شوند. می توان از راه هوش مصنوعی شرایط را برای او شبیه سازی و گفتار درمانی و رفتار درمانی انجام دهیم.
حسینی خاطرنشان کرد: سالن اوتیسم یک کار ابتکاری است که جوانان خلاق طراحی کردند که قابل تقدیر است، حجم عملیات ۳ میلیارد تومان هزینه شده است اما مهم تر از آن این است که یک روش و متد برای دانش آموزان اوتیسم بوجود آمده است که باری از روی دوش خانواده هایشان برداشته می شود.




منبع:

1399/11/20
13:42:02
0.0 / 5
1156
تگهای خبر: آموزش , خدمات , طراحی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ