معاون وزیر بهداشت تشریح كرد

۳۰۰ روز جانفشانی و ابتلای بیش از ۴۵هزار پرستار به كرونا

۳۰۰ روز جانفشانی و ابتلای بیش از ۴۵هزار پرستار به كرونا

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت بیش از 200هزار پرستار در بخشهای کرونا بیمارستانها و مراکز درمانی، اظهار داشت: طی این مدت بیش از 45 هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند و به استعلاجی رفته اند و هم اکنون به کار برگشتند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر مریم حضرتی در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران در آستانه روز پرستار، اظهار داشت: حدود ۳۰۰ روز است که کادر درمان و بهداشت زیر فشار مضاعفی به مردم عرضه خدمت می کنند که جای سپاسگزاری از آنها دارد. خیلی از افراد از گروه های پزشکی و پرستاری به معنای واقعی کلمه جان فشانی کرده و جان شان را در طبق اخلاص گذاشتند. پرستاران عهده دار مراقبت از کسانی بودند که شاید خانواده های آنها هم ترس داشتند که از این بیماران مراقبت کنند. از همه پرستاران تشکر می نماییم.

علت بکارگیری پرستاران ۸۹ روزه
وی در پاسخ به سوالی درباره قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران، اظهار داشت: ما از آغاز شیوع بیماری کووید-۱۹ و از آنجایی که در موج اول تعداد اشغال تخت بسیار بالا رفت، دانشگاه ها نسبت به گرفتن پرستاران ۸۹ روزه اقدام نمودند. البته در خیلی از بیمارستان ها این مشکل را مدیریت کردند و پرستاران ۸۹ روزه به صورت خرید خدمت یا به صورت طرحی و یا تمدید طرح به کار گرفته شدند. طبق آخرین اطلاعات تعداد کمی از افراد هستند که هم اکنون به صورت ۸۹ روزه در دانشگاه ها فعالیت می نمایند. به صورتی که حدود ۲۰۰۰ نفر پرستار ۸۹ روزه در سرتاسر کشور داریم که گروه های مختلف پرستاری را شامل می شوند و ۱۰۶۹ نفرشان پرستار و بقیه در حوزه های دیگر مشغولند که امیدواریم اگر دانشگاه ها از این افراد رضایت دارند، نسبت به خرید خدمت یا به هر صورت دیگر اقدام نمایند تا دیگر واژه ای به نام پرستار ۸۹ روزه نداشته باشیم.

ماجرای حضور نیروهای جهادی در بیمارستانها
حضرتی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای جهادی به جای پرستاران در بعضی مراکز درمانی و مراقبتی، اظهار داشت: در مراکز بیمارستانی معمولا کمک پرستاران به کار گیری می شوند، اما در بعضی مراکز برخی افراد آموزش دیده جهادی، برای اقدامات ابتدایی و اولیه مانند کمک به نقل و انتقال بیمار یا غذا خوردن بیمار فعالیت می نمایند. البته در طرحی که بسیار هوشمندانه در حال اجراست که طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا و کاهش مرگ و میرهای ناشی از آن است، یک بسیج ملی وجود دارد و از تمام گروه های درمانی، بهداشتی، هلال احمر، بسیج و... در این طرح شرکت دارند و از افراد آموزش دیده کمک می گیرند اما به هیچ وجه مجاز نیست که کارهای تخصصی پرستاری به افراد غیر پرستار داده شود.

ابتلای بیشتر از ۴۵هزار پرستار به کرونا
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره آمار پرستاران مبتلا به کرونا و تعداد شهدای سلامت در این عرصه، اظهار نمود: طی این مدت بیشتر از ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند و به استعلاجی رفته اند و هم اکنون به کار برگشتند. حالا ۴۰ پرستار در قرنطینه هستند و ۲۱ نفر پرستار مرخصی استعلاجی دارند. در این دوره ۲۰۰ هزار پرستار پای کار بودند و شاید سه الی چهار نفر ترک خدمت کردند. آمار شهدای مدافع سلامت را به دستور وزیر بهداشت کمیته ای تشکیل شد و این کمیته زیر نظر معاونت توسعه فعالیت می کند که آنها باید آمار را عرضه کنند.

کمبود نیرو؛ معضل جدی جامعه پرستاری
وی درباره وضعیت استخدام پرستاران هم اظهار داشت: مهمترین معضل جامعه پرستاری، امروز کمبود نیرو است و مشکلات زیادی در این حوزه داریم. اگر برخی قوانین را نمی توانیم درست اجرا نماییم، به علت کمبود نیرو است. اگر قانون ارتقاء بهره وری را نمی توانیم به صورت صحیح اجرا نماییم، به علت کمبود نیرو است، اما خوشبختانه در سال ۹۸ تا ۹۹ حدود ۱۰ هزار نیرو جذب کرده ایم و با تلاش مستمر و پیگیری های وزارت بهداشت و نظام پرستاری باعث شد بتوانیم ۱۰ هزار نیرو جذب نماییم که البته این میزان نمی تواند کمبود ما را جبران کند. بر همین مبنا مجوز استخدام ۳۰ هزار نیرو گرفته شد و توسط معاونت توسعه روند جذب صورت می گیرد که داریم تلاش می نماییم که درصد بالایی از این نیروها به پرستاری اختصاص پیدا کند.
وی درباره استفاده از پرستاران آبستن در بخش های کووید-۱۹، اظهار داشت: از همان زمان که کووید- ۱۹ شیوع پیدا کرد، ابلاغ کردیم که پرستاران پر ریسک که باردارند، بیماری زمینه ای دارند یا داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، از بیمارستان های ریفرال و کووید به کار نگیرند که خطری برایشان نداشته باشد که این اتفاق هم افتاد و این افراد در بخش ها و بیمارستان های غیر کووید ۱۹ فعالیت کنند.

سرانجام تعرفه گذاری خدمات پرستاری
حضرتی، درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار داشت: آن بخشی که به معاونت پرستاری مربوط است، مانند تعیین بسته های خدماتی و...، ما انجام داده ایم. سایر بخش ها در ارتباط با شورایعالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه و... است. البته جلسات بسیار زیادی در این حوزه برگزار شده است که برخی بخش های آنرا بر مبنای تعرفه گذاری مطرح می نماییم.
وی درباره کار افراد بدون تخصص در حیطه پرستاری در بعضی بیمارستان های خصوصی، اظهار داشت: اگر در مراکز درمانی به جای پرستار، گروه های غیر پرستار به کار می گیرند، تخلف است. حتما این تخلفات را به ما گزارش دهید تا پیگیری نماییم.

ابلاغ پرداخت فوق العاده ویژه کرونا به پرستاران
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره پرداخت فوق العاده ویژه پرستاران، افزود: ما باید دغدغه معیشت پرستاران را داشته باشیم که به همت معاونت توسعه پرداخت فوق العاده ویژه کرونا به دانشگاه ها اعلام شده است و دانشگاه ها باید فوق العاده ویژه را پرداخت کنند.
حضرتی درباره کاهش کارانه پرستاران، اظهار نمود: یکی از اقدامات برای اصلاح نظام پرداخت این بود که در اسفند ۱۳۹۸، با امضای معاون درمان، توسعه و پرستاری مقرر شد تا کارانه از اضافه کاری جدا شود که این کار در عمده دانشگاه ها انجام شده است. از طرفی در بیمارستان ها عمل های جراحی کم شده و درآمد اختصاصی بیمارستان و به دنبال آن کارانه ها کاهش یافته است. بنابراین فوق العاده ویژه تحقق پیدا کرده است که امیدواریم سریع تر در همه دانشگاه ها صورت گیرد.

وضعیت هزینه درمان پرستاران مبتلا به کرونا
وی درباره دریافت هزینه درمان از پرستاران مبتلا به کرونا، اظهار داشت: هم اکنون از مردم عادی هم برای کرونا پول درافت نمی کنند، چه برسد به پرستاران. اگر مورد خاصی بود به ما اعلام کنید تا پیگیری نماییم. ما ابلاغ کردیم که از پرستاران "های ریسک" در بخش های کرونا استفاده نشود. به هر حال امکان دارد هر جایی تخلف صورت گیرد که اگر به ما منعکس شود، پیگیری می نماییم.

سهم پرستاران از استخدام های جدید
معاون پرستاری وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: پرستاران ۳۰۰ روز است که در جبهه مقابله با کرونا مبارزه می کنند. هم اکنون ۱۴۴ هزار پرستار در دانشگاه های علوم پزشکی و حدود۶۰ هزار پرستار در بخش خصوصی، تأمین اجتماعی، دادگستری، نیروهای مسلح و... داریم. ۶۵ درصد نیروهای نظام سلامت را پرستاران می سازند. در زمینه استخدام پرستاران، امیدواریم حداقل بیشتر از ۵۰ درصد ۳۰ هزار نفری را که مجوز استخدام داریم، بعنوان پرستار جذب نماییم.
حضرتی درباره برنامه های وزارت بهداشت برای بهبود خدمات پرستاری در دوران کرونا با عنایت به اهمیت مراقبت در این بیماری، اظهار داشت: در جریان کووید- ۱۹ نشان داده شد که پرستاران نقش پر رنگی در نظام سلامت دارد و نشان داده شد که در پرستاری، مراقبت از بیماران بسیار حائز اهمیت می باشد. برای ماندگاری پرستاران، تشویق و حمایت و ایجاد انگیزه در پرستاران اقداماتی انجام شد. در بهمن ماه ۱۳۹۸، ابلاغیه ای از جانب معاونت توسعه در خصوص افزایش حقوق ۵۰ درصدی برای کلیه کارکنان نظام سلامت ابلاغ گردید. همینطور حقوق نیروهای قراردادی و کار معین و تبصره سه، ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و برای جذب نیروهای شرکتی بعد از جلسات با نمایندگان پرستاران و معاونت توسعه، ابلاغیه خرید خدمت آنها در بیمارستان ها و مراکز درمانی صادر شد که منجر به ساماندهی پرستاران شرکتی شد.
حضرتی درباره جذب نیروهای پرستاری شرکتی اظهار داشت: امتیاز ویژه آزمون استخدامی برای پرستاران در نظر گرفته شد و پرستارانی که در کرونا خدمت رسانی کردند، امتیاز ویژه می گیرند تا به صورت پیمانی و قراردادی جذب شوند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره تقدیر از پرستاران در دوران کرونا افزود: به همت وزیر بهداشت، از ۱۰۰۰ پرستار درگیر مستقیم در بخش های کرونا تقدیر گردید و سال جاری به مناسبت روز پرستار تقدیر ویژه ای از پرستار بخش های مراقبت ویژه کرونا کردیم. در عین حال سال جاری تعداد بیشتری پرستار بعنوان پرستار نمونه کشوری معرفی خواهند شد.
وی اضافه کرد: دستورالعمل های مختلفی هم برای تأمین وسایل محافظتی پرستاران، خروج پرستاران پرمخاطره از بیمارستان های ریفرال و... به دانشگاه ها ابلاغ گردید. همینطور تمدید طرح کادر پرستاری از ۲۴ ماه به ۳۶ ماه انجام شد که هم مشکل کمبود نیروی ما را کم می کرد و هم فرصتی بود برای کادر پرستاری. بروز رسانی پرداخت کارانه و اضافه کار هم انجام شد.

کاهش معوقات پرستاران
حضرتی همینطور اظهار داشت: پارسال پرستاران ما حدود ۱۸ ماه معوقه داشتند و ضافه کار هم ۱۲ ماه به صورت میانگین در کشور معوقه داشتند که هم اکنون به چهار ماه کاهش یافته است. ایجاد سازوکار عنوان شهید خدمت برای مدافعان سلامتی که در راه دفاع از بیماران شهید شدند از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.
ادامه دارد


1399/09/26
13:33:15
5.0 / 5
1159
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ