سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت:

استفاده از ظرفیت های طب سنتی و مكمل نگاهی جهانی است

استفاده از ظرفیت های طب سنتی و مكمل نگاهی جهانی است

پرسی بلاگ: سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به حركت نظام سلامت كشور برای همراهی با رویكرد جهانی استفاده از ظرفیت های طب سنتی و مكمل در كنار طب رایج تاكید نمود.



به گزارش دكتر محمود خدادوست در همایش «طب سنتی ایرانی؛ یك دهه فعالیت آكادمیك، نقد گذشته، افق آینده» در دانشگاه مشهد با اشاره به اینكه استفاده از ظرفیت های طب سنتی و مكمل در كنار طب رایج یك رویكرد جهانی است، اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ ادغام خدمات طب سنتی و مكمل را در نظام سلامت در دستور كار خود قرار داد و بدین منظور دانشكده های طب سنتی در كشور تاسیس شد.

وی با اشاره به قدمت چند هزارساله و ریشه دار بودن طب سنتی در فرهنگ و باور مردم كه قابلیت پذیرش آنرا در جوامع عمومی بیشتر می كند، اظهاركرد: هم اكنون دیگر بحث بود و نبود طب سنتی و مكمل مطرح نیست بلكه چگونگی نمایش خدمات در این حوزه مورد توجه است تا از این ظرفیت در امتداد ارتقای سلامت جامعه استفاده گردد.

سرپرست دفتر طب سنتی وزارت بهداشت اشاره كرد: مردم را باید در راه درست نمایش خدمات در حوزه طب سنتی هدایت نماییم تا آنچه به نفع سلامت آنان است در اختیارشان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینكه یكی از معضلات امروز جامعه جهانی در حوزه سلامت، شیوع بیماری های غیرواگیر است، اظهاركرد: سازمان جهانی بهداشت تنها راه مداخله و جلوگیری از این بیماری ها را اصلاح سبك زندگی می داند این در حالیست كه رویكرد اصلی طب سنتی ایرانی، نگاهی سلامت محور بر اساس ترویج سبك زندگی درست و جلوگیری از بیماری است.

خدادوست با تاكید بر اینكه با ادغام خدمات طب سنتی و مكمل در نظام سلامت به صورت قطع در حوزه جلوگیری از بیماری های غیرواگیر موفق خواهیم بود، اظهار داشت: تشخیص و درمان در طب سنتی ایرانی بر اساس مزاج است و استفاده از این ظرفیت كه مبتنی بر تفاوت های فردی است و می تواند نقش موثری در درمان موفق بیماری ها داشته باشد.

طب سنتی ایرانی توجه ویژه ای به اخلاق پزشكی دارد

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه آداب و ادب طبابت از نگاه حكمای ایرانی پیش نیاز علم طبابت است، اظهار داشت: آنچه كه هم اكنون در جامعه پزشكی مغفول مانده بحث های در رابطه با اخلاق پزشكی است كه با ورود طب سنتی ایرانی در نظام آموزش، پژوهش و نظام سلامت، این مباحث باز بیشتر از پیش توسعه می یابد.

وی با اشاره به اسناد بالادستی موجود در كشور برای توسعه طب سنتی ایرانی اظهاركرد: برمبنای برنامه ششم توسعه، داروهای طبیعی و سنتی در لیست داروهای رسمی كشور قرار می گیرد و خدمات تایید شده طب سنتی ایرانی باز در نظام سلامت ادغام می شود.

خدادوست اشاره كرد: نظام سلامت از نظر ساختاری و تشكیلاتی باز به حوزه طب سنتی و مكمل توجه كرده است و باید در ساختار تشكیلاتی تمامی دانشگاه های علوم پزشكی كشور، ادارات و دفاتر طب ایرانی و مكمل در معاونت درمان، كارشناس و كارشناس مسئول طب ایرانی در معاونت بهداشت و ادارات فرآورده های طبیعی و سنتی در معاونت غذا و دارو تشكیل گردد.

وی با تاكید بر اینكه توسعه طب سنتی ایرانی می تواند به اقتصاد درمان و سلامت باز كمك نماید، اظهار داشت: خوشبختانه در سال جاری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ادغام خدمات تایید شده طب سنتی ایرانی در نظام سلامت را بعنوان یك پروژه اقتصاد مقاومتی تصویب كرد.

به گزارش وبدا سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همین طور از تصویب تعرفه خدمات طب سنتی ایرانی و طب سوزنی و درج آنها در كتاب ارزش های نسبی خدمات توسط هیات دولت آگاهی داد و اظهاركرد: تدوین استاندارد خدمات طب سنتی ایرانی و طب سوزنی و ابلاغ آن توسط معاونت درمان وزارت بهداشت، راه اندازی درمانگاه ها و بخش های بین رشته ای از دیگر اقدامات مهم انجام شده تا به امروز در جهت توسعه طب سنتی ایرانی به صورت قانونمند و منطقی است.




1397/11/05
19:32:06
5.0 / 5
4918
تگهای خبر: آموزش , بیماری , خدمات , طب سنتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پرسی بلاگ