یادداشتی از علی اصغر هادوی نیا؛

اخلاق و اقتصاد از دیدگاه قرآن كریم

اخلاق و اقتصاد از دیدگاه قرآن كریم

به گزارش پرسی بلاگ بهترین راه برای تبیین ارتباط اخلاق و اقتصاد، عرضه منطقی است كه بتوان از راه آن این ارتباط را نفی یا اثبات كرد. این منطق بازگشت به رابطه بین هست ها و بایدها می كند.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، حجت الاسلام علی اصغر هادوی نیا عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اخیرا در حال نگارش تحقیقی با عنوان تأثیرات آموزه های اخلاقی قرآن کریم بر اقتصاد اسلامی است. در ادامه، چکیده ای در مورد این تحقیق آمده است: مبحث این تحقیق تأثیرات آموزه های اخلاقی قرآن کریم بر اقتصاد اسلامی است. درباره اهمیت و لزوم این تحقیق می توان گفت جنبه اخلاقی بایدها و نبایدها از مهم ترین جنبه هایی است که می تواند در نظریه پردازی درباره نظام، مذهب و علم اقتصاد اسلامی نقش ایفا نماید. در واقع این جنبه از بایدها و نبایدها هم در تعیین مهم ترین عناصر فلسفه اخلاق و هم در تعیین پیش فرض های اساسی نظریه های اقتصادی مؤثر است. درباره اهدافی که در این تحقیق دنبال می شود، می توان به موارد ذیل اشاره کرد: – معرفی رابطه مشخص بین اخلاق و اقتصاد بر مبنای آموزه های قرآنی – دسترسی به مهم ترین مبانی اخلاقی قرآن کریم که در اقتصاد اسلامی مفید می باشد. – معرفی برخی راه کارها که می تواند از راه تربیت اخلاقی، برخی مشکلات اقتصادی را به سامان برساند. – تاثیر در طراحی نظام اقتصادی اسلام. این تحقیق کاربرد زیربنایی دارد و می تواند مبنا برای تحقیقات دیگر قرار گیرد. در این تحقیق از روش تفسیر موضوعی – علمی، استفاده می شود. در این روش، به تحلیل های علمی، فقط از جهت عرضه عناصر اصلی مبحث خود که در واقع مساله اساسی این نوع تحلیل ها می باشد، اعتماد گردیده و پیرامون احکامی که علم، درباره آنها مطرح می نماید، با دیده تردید نگریسته می شود. محقق با یک نگاه مقایسه ای بین نگرش وحیانی و آنچه که در علم مورد بحث مطرح گردیده است، به دنبال قضاوت صحیح پیرامون مبحث می باشد. به عبارت دیگر نظریه های علمی تنها جهت «تنقیح موضوع» و «استخراج پرسش های اصلی» مورد مطالعه قرار می گیرد و بعد از آن، پرسش های مزبور به آیات قرآنی عرضه شده و پاسخ آنها ردیابی می گردد. بدین ترتیب با انتخاب این روش، از چالش «تطبیق و تحمیل معانی» و هم «جامعیت به معنای حداکثری»، فاصله گرفته خواهد شد. بهترین راه برای تبیین ارتباط اخلاق و اقتصاد، عرضه منطقی است که بتوان از راه آن این ارتباط را نفی یا اثبات کرد. این منطق بازگشت به رابطه بین هست ها و بایدها می کند. برای دستیابی به این منطق ابتدا باید الگوی پیشنهادی نظام مندی معرفت های اقتصادی معرفی گردد. مطابق این الگو اقتصاد در چهار گستره قابل تبیین است: مبانی فلسفی اقتصاد، فلسفه اقتصاد، علم اقتصاد، ساختار اقتصادی. از طرفی درباره اخلاق هم گستره هایی معرفی شده است: فرااخلاق، اخلاق هنجاری در دو بخش، اخلاق توصیفی، تربیت اخلاقی. در نظریه مختار (نتیجه گرای خودگرای لذت گرای فراگیر)، قید فراگیر تبیین کننده دو عنصر اصلی این نظریه خودگرایی فراگیر و لذت گرایی فراگیر می باشد. خودگرایی فراگیر با عنایت به دو مبنای اساسی آموزه های اسلامی حب ذات و ابعاد سه گانه وجودی انسان قابل طرح است. لذت گرایی فراگیر هم با تاکید بر آموزه هایی تبیین می شود که به تعریف خاصی از لذت و ارتباط آن با سعادت و هم اقسام سه گانه لذت و معیارهای رتبه بندی آن پرداخته اند.


منبع:

1399/09/12
14:46:01
5.0 / 5
1266
تگهای خبر: طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ