سردبیر وطن امروز در گفت وگو با مهر؛

اعتقادات دینی مردم را نیز به مناسبات خارجی گره زده اند

اعتقادات دینی مردم را نیز به مناسبات خارجی گره زده اند

سید عابدین نورالدینی می گوید مقابل اقدام دولت فرانسه باید اراده ای فراتر از رسانه به میدان بیاید، اما برخی با نگاه طمعكارانه به مفاهیم بنیادین اعتقاد دینی را هم به مناسبات خارجی گره زده اند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: اقدام نابخردانه و وقیحانه امانوئل مکرون در توهین به دین مبین اسلام و حمایتش از کاریکاتورهای موهن نشریه شارلی ابدو، اعتراض شدید مردم مسلمان ایران و جهان را سبب شد. معیارهای دوگانه غرب در مساله آزادی بیان، همیشه مساله اصلی آزادگان جهان بوده است. آنها حتی کوچکترین نقد به خط قرمزهای خود (از جمله ماهیت رژیم صهیونیستی) را برنمی تابند اما توهین به اعتقادات یک میلیارد نفر از مردم جهان را آزادی بیان می شمارند.
متاسفانه دولتمردان کشورهای مسلمان همیشه از موضع منفعلانه به این رویکرد دوگانه نگریسته و هیچ وقت غرب را به چالش نکشیده اند. در تاریخ معاصر ثبت نشده که حکومت ها مقابل این توهین ها، وحدت نظری پیدا کرده تا واکنشی از موضع قدرت نشان دهند. یعنی حتی توهین ها به باورها و خط قرمزهای مشترک میان مسلمانان هم موجب اتحاد کشورهای اسلامی نشده است.
فراموش نکنیم که تفرقه در جهان اسلام خواست خود غربی ها از چند سده پیش است. اما همانطور که اشاره شد درست برعکس رفتار اهالی سیاست، مردم عادی و اهالی رسانه در جهان اسلام واکنش قدرتمندی نشان دادند. یکی از پربیننده ترین این واکنش ها جلد روزنامه وطن امروز به روز سه شنبه ششم آبان ۱۳۹۹ بود. این جلد که در اصل «صورت» حقیقی مکرون را نشان می داد، مورد استقبال قرار گرفت و در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و خیلی از کاربران مسلمان آنرا به اشتراک گذاشتند.
با سید عابدین نورالدینی سردبیر «وطن امروز» گفت وگوی کوتاهی داشته ایم که در ادامه آنرا مطالعه می کنید؛
* فکر می کردید که طرح جلد وطن امروز در پاسخ به سخنان موهن مکرون، این میزان مورد توجه قرار گیرد؟
بله تا حدودی احتمال می دادیم. ولی همکاران ما در روزنامه بیشتر توجهشان به موضوع ادای تکلیف و نشان دادن یک واکنش در وسع وطن امروز نسبت به اهانت رئیس جمهور فرانسه به ساحت نورانی پیامبر (ص) بود.
* معمولا جلدهای شما خبرساز می شود، بودند کسانی که به طرح «ابلیس پاریس» ایراد بگیرند؟
ندیدم کسی ایراد بگیرد. بیشتر لطف و عنایت نسبت به همکاران ما صورت گرفت. درباره توجه نسبت به روزنامه وطن امروز هم خب یک تیم خلاق و متعهد در روزنامه زحمت می کشند و از انتخاب سوژه و تولید محتوا تا صفحه آرایی محصول کار این عزیزان است.
* جلد «ابلیس پاریس» بازتاب بین المللی هم داشت؟ چنین طرح هایی در نشریات ممکنست در روابط سیاسی بین دو کشور اثرگذار باشد، اما قاعدتا ابتدا باید ایران و دیگر کشورهای مسلمان به علت کاریکاتورهای موهن شارلی ابدو و سخنان وقیحانه مکرون، اقداماتی تجدیدنظر طلبانه در روابط سیاسی و اقتصادی خود با فرانسه انجام دهند.
بله الحمدالله شماره روز سه شنبه وطن امروز بطور بی سابقه ای بازتاب بین المللی داشت. همکاران ما در وطن امروز زحمت کشیدند ولی حقیقتا دلیل اصلی این بازتاب گسترده، حساسیت و غیرت امت اسلامی نسبت به ساحت و حریم مقدس رسول الله (ص) است. درباره تاثیر اقدام وطن امروز بر روابط ایران و فرانسه هم اجازه بدهید آقای رئیس جمهور و وزیر خارجه خودمان یک واکنش متناسب و درخور به رفتار وقیحانه رئیس جمهور فرانسه نشان بدهند. بعد آن وقت شاید به موضوع امکان تجدید نظر در روابط سیاسی دو کشور برسیم که البته جواب مشخص است.
* به نظر شما چرا مسئولان دولتی درباره این اقدام نابکارانه مکرون در پشتیبانی از نشریه شارلی ابدو، واکنش قاطعی نشان ندادند؟
انتظاری نیست. وقتی نگاه طمع کارانه به مفاهیم شاخص و بنیادین وجود داشته باشد، چندان انتظار نداشته باشید رفتاری منطبق بر غیرت و تعصب دینی ببینید. قبلا دیدیم اقتصاد کشور و معیشت مردم را به تصمیم و انتخاب خارجی وابسته کردند، حالا هم می بینیم اعتقادات دینی مردم را به مناسبات خارجی گره زده اند. طبیعتا وقتی کربلا را درس مذاکره می دانند، انتظار نداشته باشید در ماجرای اهانت به رسول الله (ص) رگ غیرت دینی شان بجنبد.
* بهترین واکنش رسانه ای به اقدام مکرون از نظر شما چیست؟
ما در ماجرای اهانت به رسول الله (ص) در مرحله ماقابل رسانه ایم. رسانه یک ابزار است. مقابل این اقدام شیطانی دولت فرانسه، باید اراده ای فراتر از رسانه به میدان بیاید. باید دولت ها و کشورهای اسلامی نسبت به این مساله واکنش قاطع و منسجم نشان بدهند. اساسا اگر این شکاف و تفرق میان کشورهای اسلامی نبود، دولت فرانسه و مکرون به خودش جرات نمی داد نسبت به ساحت پیامبر اعظم (ص) جسارت کند. اقدام دولت فرانسه یک اقدام غیر اخلاقی و اهانت به بیش از یک میلیارد انسان است. این خلاف تمام موازین انسانی و اخلاقی است. ولی متاسفانه ما در دوره رخوت و خاموشی دولت های اسلامی به سر می بریم. البته این حرکت ها و نهضت های چند روز اخیر مردم مسلمان در کشورهای اسلامی مقابل دولت فرانسه نشان میدهد رخوت و خاموشی دولت ها به مردم مسلمان سرایت نکرده و همین استقبال از کاریکاتور وطن امروز نشان میدهد آنها تا چه اندازه تشنه یک اقدام متقابل برای نشان دادن اعتراض خود نسبت به اقدام موهن دولت فرانسه هستند. وقتی اراده ای در سطح دولت ها برای مقابله یا تنبیه دولت فرانسه بوجود بیاید، آن وقت رسانه ها بهتر می توانند از ظرفیت خود استفاده کنند.

1399/08/09
14:03:20
5.0 / 5
1201
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پرسی بلاگ