یادداشت؛

حدیثی كه عمل به آن خوی استكباری را در مسؤلان می كشد

حدیثی كه عمل به آن خوی استكباری را در مسؤلان می كشد

به گزارش پرسی بلاگ حدیث نصب شده در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با كرونا كه در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، از بسیاری جهات مهم می باشد. عمل به این حدیث هرگونه خلق و خوی استكباری را میان مسؤلان از بین خواهد برد.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه نظریه ولایت فقیه بوجود آمده است و بنا به کلام امام خمینی (ره) ولایت فقیه همان ولایت رسول الله و به تبع آن ولایت ائمه معصومین (ع) است. ازاین رو عمل به کلام و دستور ولایت فقیه فارغ وظیفه سیاسی وظیفه شرعی هم به حساب می آید. ولی فقیه در سلوک سیاسی خود هم مانند رسول الله و حضرت امیرالمومنین (ع) که زعامت سیاسی امت را هم بر عهده داشتند، عمل می کند.
مقام معظم رهبری، بعنوان زعیم سیاسی مردم و همه مسؤلان کشور، در دیدارهای خود با مسؤلان و همینطور سخنرانی ها، مدام به مسؤلان خدمت به خلق را بعنوان تذکری شرعی مدام مطرح کرده اند. همینطور در دیدارها با مسؤلان روش ارشادی ایشان با استفاده از ابزارهای دیگری هم اعمال می شود. بعنوان مثال معمولاً در این جلسات حدیث و یا روایتی که متناسب با مبحث دیدار و جلسه باشد، در بنری چاپ شده و در محل دیدار نصب می شود.
در جلسه امروز (سه شنبه سوم آبان ۱۳۹۹) ستاد ملی مقابله با کرونا که در حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد، بخش هایی از این حدیث حضرت اباعبدالله (ع) در دیوار پشت سر رهبری و جایی که قابل رؤیت برای همگان بود، نصب شده بود: «إِنَّ حَوَائِجَ اَلنَّاسِ إِلَیْکُمْ نِعْمَةٌ مِنَ اَللَّهِ عَلَیْکُمْ فَاغْتَنِمُوهَا وَ لاَ تَمَلُّوهَا فَتَتَحَوَّلَ نِقَما». (درخواست های مردم از شما از نعمت های الهی برای شماست، از این نعمت ها ملول و خسته نشوید.) این حدیث در «بحارالانوار» علامه مجلسی و «مُستَدرَکُ الوَسائل» علامه میرزا حسین نوری روایت شده است. در منابعی دیگر این حدیث را به حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب (ع) هم منتسب کرده اند.
این تذکری شرعی به مسؤلان برای خدمت به مردم ایران است و این تذکر چون از ناحیه ولی فقیه صادر شده پس مسؤلان برای عمل به آن حجت شرعی دارند. عمل به این سفارش اصولاً یک وجه ممیزه نظام مبتنی بر ولایت فقیه با نظام های دیگر است. چنین سفارش ای مسؤلان میانی نظام مبتنی بر ولایت فقیه را از رفتن به طرف خوی و خلق استکباری باز می دارد و این مؤلفه مطلوب معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) بود.
امام خمینی (ره) هم در روند مبارزات خود بر ضد نظام شاهنشاهی با تاکید ویژه بر مفهوم «مستضعفان» که منبعث از کلام الله مجید بود، به مبارزه با خلق و خوی استکباری برخاست. در رژیم پهلوی ساختار صرفا بر احترام جامعه نسبت به مسؤلان استوار بود. مبارزه با این ساختار در اصل پیکار با نظام نئولیبرالیسم محافظه کار بود که بر ساختار عمودی احترام ِ مبتنی بر نظم طبقاتی تاکید داشت.
تئوریزه کردن صف آرایی مستکبران در مقابل مستضعفان، تقابل عدل و ظلم و رویارویی محرومان و چپاولگران، از اقدامات مهم امام خمینی (ره) در مبارزات قلمی خود بود. معمار انقلاب اسلامی ایران که دستیابی به حکومت را تنها روش بسط و ترویج عدالت اسلامی می دانست، بعد از پیروزی انقلاب بارها خطاب به مسؤلان در لزوم توجه و رسیدگی به مستضعفان تاکید نمود. اهمیت این کار تا جایی رسید که امام (ره) خدمت به محرومان و مستضعفان را بالاترین عبادت خواند: «گمان نمی‏ کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.» به عبارتی امام (ره) مستضعفان و پابرهنگان را ولی نعمت مسؤلان خواندند.
روش رهبری و زعامت ولی فقیه منبعث از قول و فعل معصوم (ع) است. در تاریخ ثبت و ضبط است که حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب (ع) بعد از گرفتن رهبری سیاسی امت، مدت اشعث بن قیس را که کارگزار عثمان در آذربایجان بود در سمت خود ابقاء کرد. بعد از دریافت گزارش هایی حضرت ابتدا سفارش هایی را به او کرده اما در ادامه او را عزل کرد و به سمت کوفه فراخواند.


منبع:

1399/08/04
18:06:38
5.0 / 5
1514
تگهای خبر: مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ