معاون كتابخانه ملی خبر داد؛

فهرستگان نسخ خطی فارسی در جهان به ۱۲۰۰هزار نسخه افزایش می یابد

فهرستگان نسخ خطی فارسی در جهان به ۱۲۰۰هزار نسخه افزایش می یابد

به گزارش پرسی بلاگ فریبرز خسروی اظهار داشت: هم اكنون نزدیك به 700 هزار عنوان نسخ خطی فارسی در داخل و خارج از كشور در چارچوب فهرستگان معرفی شده كه این تعداد به رقم یك میلیون و 200 هزار نسخه خواهد رسید.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، فریبرز خسروی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: هم اکنون نزدیک به ۷۰۰ هزار عنوان نسخ خطی فارسی در داخل و خارج از کشور در چارچوب فهرستگان معرفی شده است که این تعداد به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخ خطی که کتب خطی ایرانی را نیز دربر می گیرد؛ خواهد رسید.
وی درباره فهرستگان کتب خطی فارسی و اهمیت این فهرستگان عنوان کرد: یکی از راه های دسترسی پژوهشگران به منابع پرارزش خطی ایجاد فهرستگان است. از گذشته تا امروز بحث انتشار لیست ها و فهرستگان ها مورد توجه افراد شاخصی بوده که به این حوزه توجه بسیار عمیقی داشته اند. مانند «ابن ندیم» و مرحوم «شیخ آقا بزرگ» که در زمینه کتب خطی همت بسیاری داشتند.
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: یکی از وظایف اصلی و بنیادین کتابخانه ملی ایران پرداختن به این لیست هاست. یعنی بتواند مجموعه و سامانه هایی را پدید آورند تا افراد بدانند اطلاعات در کجا موجود است و فهرستگان ها این امکان را به پژوهشگر می دهد که بداند اطلاعات کجا هستند.
خسروی اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حرکتی را از گذشته آغاز نموده بود که با همکاری موسسه الجواد در چارچوب «فنخا» انتشار یافته است که در آن مجموعه تلاش شده لیست نسخه های خطی ایران معرفی شود. در مجموعه ۴۰ جلدی «فنخا» لیست ۳۲۰ هزار عنوان کتاب خطی موجود در ایران نشر یافت. در آن زمان برای ماشینی شدن «فنخا» اقدامی نشده بود. در دوره اخیر در طرحی چند مرحله ای ابتدا اطلاعات «فنخا» بوسیله سامانه ای خاص اطلاع رسانی می شود و مراحل بعدی صورت ‍می پذیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: در فاز نخست این طرح لیست نسخه های خطی فارسی ایران و در فاز بعد لیست نسخه های خطی فارسی جهان معرفی می گردند و در مرحله بعد هم لیست کتاب های خطی نوشته شده توسط ایرانیان در جهان مورد نظر است که امیدواریم عملی شود. در این مجموعه تلاش شده تمام اطلاعات کتابشناختی که در لیست مادر آمده به این سامانه منتقل شود. علاوه بر این اطلاعات، نام کشور، شهرو نام کتابخانه، عنوان لیست با فرمت مارک به این سامانه افزوده شده است. امیدواریم فازهای بعدی این مجموعه نیز عملی شود و گام موثر و بلندی برای تسهیل مطالعات افرادی که در حوزه های تاریخی و کتاب های خطی کار می کنند خصوصاً لیست نویسان نسخ خطی ایران و جهان فراهم گردد.
خسروی به فهرستگان عراق اشاره نمود و اظهار داشت: علاوه بر تکمیل این طرح که با همکاری موسسه الجواد در حال انجام است؛ فهرستگان کتب خطی عراق نیز تدوین و با همکاری نهادهای عراقی انتشار یافته و در سامانه کتاب های خطی در دسترس قرار گرفت. این فهرستگان شامل لیست ۷۵ هزار عنوان کتاب خطی است که در ۲۰جلد انتشار یافته است.
معاون کتابخانه ملی در پایان، درباره دستاورد فهرستگان کتب خطی فارسی در ایران و جهان اظهار داشت: اگر کسی در جستجوی یک نسخه خاص و یا نسخ کتاب خطی خاصی باشد مجبور است تک تک کتابخانه های دارای لیست کتاب خطی را جستجو کند. کار ساده ای نیست چون لیست ها به خط و زبان هر کشوری تولید می شوند. در مجموعه فهرستگان کتابخانه ملی ایران، این موارد به فارسی برگردانده و دسترسی برای پژوهشگران تسریع شده است.


منبع:

1399/07/28
20:18:22
5.0 / 5
1275
تگهای خبر: اطلاع رسانی , تولید , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ