یك جامعه شناس:

با درج نام مادر در كارت ملی، تابوی نابرابری جنسیتی می شكند

با درج نام مادر در كارت ملی، تابوی نابرابری جنسیتی می شكند

به گزارش پرسی بلاگ خوزستان یك جامعه شناس در مورد طرح مبحث درج نام مادر در كارت ملی، اظهار داشت: مطرح شدن درج نام مادر در كارت شناسایی قدم موثر، مثبت و خردمندانه ای در جهت تحقق بقیه حقوق زن در جامعه است و امیدواریم این قدم، اولین قدم برای مشخص شدن جایگاه حقوقی زنان باشد.



دکتر الهه موالی زاده در گفتگو با ایسنا، با اشاره به درخواست معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری برای درج نام مادر در کارت ملی، اظهار نمود: وارد شدن نام مادر در کارت های شناسایی، چهار مزیت به دنبال خواهد داشت؛ نخستین مزیت به رسمیت شناختن زنان در هویت اجتماعی است.

وی اضافه کرد: دومین مزیت، دقت در شناسایی افراد است چونکه هویت یک فرد از راه پدر و مادر وی مشخص می شود و بدین ترتیب، شاید برای نخستین بار تابوی برتری جنسی در جامعه شکسته شود و جامعه، از پتانسیل بالای زنان در توسعه استفاده نماید.

تابوی برتری جنسیتی بالاخره شکسته خواهد شد

موالی زاده بیان نمود: این تابو بالاخره در کشور ما شکسته خواهد شد و همان گونه که در هویت فرزند، نام پدر مطرح است؛ نام مادر هم مطرح خواهد شد.

وی اظهار داشت: همان گونه که پدر دارای جایگاه است، مادر هم دارای جایگاه مهمی است. درج نام مادر در کارت شناسایی و مشخص شدن جایگاه حقوقی مادر سبب ایجاد یک میراث معنوی و افزایش چسبندگی جامعه می شود و به ایجاد شرایط سالم و پویا در قالب خانواده در بلندمدت کمک خواهد نمود.

با مادران تعارف می شود اما جایگاه رسمی ندارند

این فعال حقوق بانوان اضافه کرد: طبیعتا زن در تمدن سازی یک جامعه نقش پررنگ و موثری دارد. امیدواریم که درج نام مادر در کارت شناسایی افراد، قدم نخست برای تحقق حقوق مادران و زنان در جامعه باشد.

وی در مورد جایگاه رسمی مادران در جامعه بیان نمود: با وجود اینکه به زنان و مادران ما گفته می شود که شما نصف جامعه و به وجودآورنده همه جامعه هستید و از این قبیل تعارفات با زنان وجود دارد اما جایگاه رسمی در جامعه ندارند؛ درج نام مادر باعث می شود که مادران ایرانی، حداقل در یک جایگاه رسمی قرار بگیرند.

جایگاه زن در جامعه باید تعریف شود

موالی زاده اظهار داشت: آنچه که مسلم است، این است که جایگاه زن در همه مسائل اجتماعی باید تعریف شود؛ ما هنوز هم در خیلی از مسائل حقوقی زنان از جامعه توقع داریم که جایگاه و حق زن را شفاف تر کند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: این مسئله جای بحث و گله بسیاری دارد که چرا حق و حقوق بانوان ما هنوز به صورت کاملا شفاف در جامعه مشخص نشده است. البته جای امیدواری هم وجود دارد که از این به بعد مشکلات پیش روی زنان قدم به قدم رفع گردد.

وی افزود: زنان در خیلی از موقعیت ها در جامعه، اثر بسیار پررنگی دارند اما متاسفانه حق آنان نادیده گرفته می شود و آنها را با جامعه مردان مساوی نمی دانند اما به هر حال به رسمیت شناختن جایگاه حقوقی مادر، قدم خوبی برای تحقق بقیه حقوق مادران است و امیدواریم در ادامه، اتفاقات بهتری رخ دهد.

زنان باید در تعریف "رجل سیاسی" گنجانده شوند

موالی زاده با اشاره به تعریف رجل سیاسی، خاطرنشان کرد: چگونه است که زنان در انتخابات نقش موثری دارند و نیمی از جامعه را می سازند اما در انتخاب شدن و کاندیدا شدن هیچ نقشی ندارند؟ البته به تازگی در تعریف رجل سیاسی، گفته شده که در انتخابات بعدی ریاست جمهوری زنان هم می توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند.

وی اضافه کرد: هر چند رای آوردن یا نیاوردن یک زن در انتخابات ریاست جمهوری به جامعه واگذار شده است اما همین مبحث "به رسمیت شناختن حق زنان"، قدم بزرگی در جهت تحقق برابری جنسیتی است.

نادیده گرفتن حقوق بانوان در حضانت و سیستم کاری

این فعال حقوق بانوان بیان نمود: امیدواریم حق زنان در بحث هایی مانند حضانت اطفال و حقوق بانوان در سیستم کاری هم مد نظر قرار گرفته شود. در سیستم کاری، به مردان حقوقی تعلق می گیرد که با وجود تلاش هایی که زنان می کنند، از این حقوق محروم هستند. از قبیل این موارد بسیار زیاد است و چه در محیط کار، چه جامعه و چه در بستر خانواده، حقوق زن باید مشخص و حفظ شود.

وی اظهار داشت: مطرح شدن درج نام مادر در کارت شناسایی قدم موثر، مثبت و خردمندانه ای در جهت تحقق بقیه حقوق زن در جامعه است و امیدواریم این قدم، اولین قدم برای مشخص شدن جایگاه حقوقی زنان باشد





منبع:

1399/07/07
13:55:21
5.0 / 5
1858
تگهای خبر: اجتماعی , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پرسی بلاگ