دكه مطبوعات؛

چهارمین گاه نقد روی پیشخوان آمد

چهارمین گاه نقد روی پیشخوان آمد

به گزارش پرسی بلاگ چهارمین شماره مجله گاهِ نقد (مجله تخصصی بررسی و نقد كتاب) با مبحث الگوهای توسعه منتشر گردید و روی پیشخوان مطبوعات آمد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، چهارمین شماره مجله «گاهِ نقد» (مجله تخصصی بررسی و نقد کتاب) اخیرا با مبحث «الگوهای توسعه» انتشار یافته و روی پیشخوان مطبوعات آمده است.
مجله «گاهِ نقد» با عنایت به خلأ موجود در نقد تخصصی حوزه های مختلف کتاب، توسط سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، تدوین و در حوزه های گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درست نویسی، روان شناسی و دین عرضه می شود.
شماره چهارم مجله «گاهِ نقد»، اولین جلد از مجموعه سه جلدی گاهِ نقد علوم اجتماعی با مبحث «جدال الگوهای توسعه در نشر ایران» است که جلد نخست، بر الگوهای توسعه نئولیبرال تمرکز دارد و به بررسی و تحلیل توسعه و الگوهای گوناگون آن در فضای نشر کشور می پردازد و با تمرکز بر الگوهای نئولیبرال و کمّی نگر، خصوصیت های آنها و الگوهای جایگزین را نقد و بررسی می کند.
در این شماره مهم ترین و اصلی ترین ناشران حوزه توسعه واکاوی شده و کتاب های هرکدام از این ناشران نقد و بررسی می شود. «گفتار»، «دیدار»، «هشدار» و «نقدوار» بخش های گوناگون این شماره هستند که هرکدام از زاویه ای ویژه به توسعه و خصوصیت های آن در آینه کتاب ها نگریسته اند.
در بخش «گفتار»، علیرضا حدادی سردبیر این شماره «گاهِ نقد»، سری به تاریخچه توسعه و خاستگاه های آن زده و با نگاهی به تاریخ چندصدساله تمدن غرب، الگوی توسعه و کوشش برای جهانی کردن آنرا موشکافی می کند. در بخش «دیدار»، نخست محسن امین در خصوصیت های اصلی توسعه چون وچرا می کند و با قراردادن توسعه در مقابل پساتوسعه، به صدمه شناسی آن می پردازد و با نگاهی به نظریات پسااستعماری و شرق شناسی، محوریت آمریکا و اروپا در الگوی توسعه را به چالش می کشد. در ادامه مطالب هم ایمان عابدی، با بررسی پیوند میان انسان و توسعه، به جایگاه انسان در الگوهای توسعه می پردازد و ابعاد فرهنگی و روانی توسعه موجود و توسعه مطلوب را واکاوی می کند.
در بخش «هشدار»، سیدمحمدرضا دادگستر به نقد و بررسی نئولیبرالیسم ایرانی و کارگزاران و نمایندگان آن پرداخته و مکتب نیاوران و اعضای آنرا بعنوان مهم ترین نمایندگان الگوی نئولیبرال و بازار آزاد در برنامه ریزی های توسعه در ایران معرفی و بررسی نموده است. سپس مهدی امیدی به جست وجوی عدالت در نحله های معاصر لیبرالی پرداخته و دیدگاه های گروه های برابری طلب، اختیارگرایان و جماعت گرایان را با یکدیگر مقایسه کرده است.
در بخش «نقدوار» این مجله هم مهم ترین ناشرانی که به توسعه نگاهی نئولیبرال و سرمایه محور دارند، معرفی، و اصلی ترین کتاب های آنان به صورت دقیق نقد و بررسی شده اند. در این بخش به ناشرانی چون دنیای اقتصاد، نی، روزنه، کویر و... پرداخته شده و الگوهای مطلوب توسعه و خصوصیت های آن از نگاه هرکدام از این ناشران مطرح گردیده است.
این مجله با ۲۷۲ صفحه روی پیشخوان روزنامه فروشی ها آمده نسخه الکترونیک آن هم از بخش کتابیکای برنامک «روبیکا» و هم برنامک «طاقچه» قابل تهیه است.


منبع:

1399/06/15
23:03:32
5.0 / 5
1787
تگهای خبر: اجتماعی , بازار , فروش , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ