مناسك متفاوت محرم بین اهل سنت

مناسك متفاوت محرم بین اهل سنت

به گزارش پرسی بلاگ كردستان عشق به حسین مرز نمی شناسد و این عشق مختص به شیعیان نیست و در طول تاریخ اهل تسنن دوشادوش شیعیان این غم جان گداز را به دوش می كشند.


شیعه و سنی نمی شناسد، محرم که می آید همه شهر رخت ماتم به تن خواهد نمود و هر شهر کربلایی و هر روز تاسوعایی است که به یاد شهید دشت کربلا خون می گریند.
محرم حکایت غریبی است، داغی است بر دل که 1400 سال است که گویی داغی است که روز گذشته بر دل نشسته، یادی است در حافظه جمعی مردم شهر که گویی تا قیام قیامت از یادها پاک نخواهد شد؛درک شور و حال حسینی مسلمان و غیرمسلمان که ندارد، در هر دین و مذهبی که باشی شور حسینی را که نظاره گر باشی قلبت از این همه عشق و ارادت به خاندان رسول به وجد خواهد آمد.
محرم که می آید همه رنگ های دنیا سیاه و سفید خواهد شد و نوای یاحسین در آسمان شهر طنین انداز می شود گویی که اینجا خود کربلا است.
عشق به حسین مرز نمی شناسد و این عشق مختص به شیعیان نیست و در طول تاریخ اهل تسنن دوشادوش شیعیان این غم جان گداز را به دوش می کشند؛ حسین حقیقتی انکار ناپذیر است و در این میان ارادت مردم کردستان در ماه شهادت سرور و سالار شهیدان در چارچوب رسم و رسوماتی تجلی می یابد.
محرم که می شود مردم شهر گویی که حماسه و ناله و فغان دشت کربلا را با دیده جان لمس کرده باشند، یک صدا شور حسینی سر می دهند و در استان کردستان، این سرزمین فرهنگ عاشورایی و عشق به اهل بیت، بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم آن به آداب و رسوم دیرینه مردمان این دیار در ماه محرم برمی گردد؛ هرچند که سال جاری به علت شیوع ویروس کرونا، عذاداری ها شکل و شمایل متفاوت تری پیدا کرده است اما این نتوانسته از شور و غوغای حسینی حاکم در شهر بکاهد.


تشت گذاری در سریش آباد
آئین تشت گذاری یکی از قدیمی ترین سنت ها و مناسک ماه محرم است که از حماسه سالار شهیدان الهام گرفته و یادآور لبان تشنه امام حسین در حماسه کربلا است؛ چونکه روایت است که عزاداران آب مشک ها را در تشت ریخته و لشکر حُر و اسب های سپاه او را سیراب کردند.
مراسم این آیین بدین شکل است که در روز نخست ماه محرم در داخل یک طشت بزرگ، آب ریخته می شود و سپس ۷۲ سیب به نماد ۷۲ یار امام حسین (ع) در کربلا، درون این طشت ریخته شده و روی آن با یک پارچه سبز پوشانده می شود؛ این طشت در همه مراسم عزاداری ها وجود دارد و در روز هفتم، این سیب ها برای تبرک بین مردم پخش می شود.
گِل گیران بیجاری ها در سوگ حسین
مراسم ماه محرم در شهرستان بیجار متفاوت تر از هر جای دیگری در میان مردمان این مناطق برگزار می گردد عزاداران حسینی در این روز با مراسم گِل گیران، غربت خاندان امام حسین (ع) و یاران با وفایش را در صحرای کربلا روایت و به تصویر می کشند.
حرکت گهواره حضرت علی اصغر در بین عزاداران
در روز شهادت حضرت علی اصغر(ع) و روز عاشورا، به یاد طفل شهید دشت کربلا گهواره ایی بین عزاداران به گردش در می آید و مادران برای شفای کودکان مریض خود نذر می کنند و صدقات خویش را در این گهواره ها می اندازند.
در روزی که منقش به نام حضرت علی اصغر(ع) کوچکترین سرباز امام حسین(ع) در صحرای کربلا است، مادران با گریه هایی که برای مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت از گونه هایشان جاری می شود با زمزمه «یا حضرت علی اصغر» در گوش شیرخواران و کودکان خود آنها را نذر یاری رسان صاحب الزمان(عج) می کنند.
پخش نذورات هم که بیشتر به صورت پذیرایی با غذای گرم در هیئت ها انجام می شود، از شب هفتم ماه محرم شروع شده و حاجت مندان و نیازمندان درگاه خاندان (ع) به قصد تبرک به این مجالس می روند؛ هرچند که سال جاری وجود ویروس کرونا این نذورات به صورت بسته های مواد غذایی به جای پختن نذورات در میان نیازمندان استان پخش می شود.
از دیگر برنامه های ماه محرم در استان کردستان، آتش زدن خیمه ها و چرخیدن عزاداران به دور آنها، سینه زنی، زنجیرزنی و همینطور قربانی کردن گوسفند در جلوی دسته های عزاداری و توزیع شیر، شربت و خرما است.


مهمترین درس عاشورا دشمن شناسی است
رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج، کربلا را سراسر درس برای جوامع اسلامی دانست و تاکید کرد: مسلمانان باید یزید و حسین(ع) زمان خویش را بشناسند و با شناخت کامل مواظب باشند، در زمین دشمن حرکت نکنند.
ماموستا اقبال بهمنی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه والای ماه محرم و واقعه کربلا نزد خداوند متعال اظهار نمود: محرم یکی از ماه های حرام است، خداوند بین ۱۲ ماه ۴ ماه را بعنوان ماه حرام قرار داده و پیامبر مکرم اسلام هم احترام خاصی برای این ماه گذاشته است.
ماموستا بهمنی با اشاره به اینکه روز دهم محرم برپایه احادیث روز خلقت آدم، نجات کشتی حضرت نوح و نجات قوم بنی اسرائیل از شر فرعون و فروعنیان بوده است، عنوان کرد: در این راستا پیامبر اکرم(ص) روز نهم و دهم محرم را برای روزه سنت برگزیده اند و فرمودند: «کسی این دو روز را روزه باشد گناه یک سال قبل اش پاک می شود.»
وی با تاکید بر اینکه ماه محرم یکی از بزرگترین ماه های تاریخ بشر بوده است، بیان نمود: سال ۶۱ هجری سالی خیلی غمگین برای امت اسلام بوده است و حتی بعضی از اصحاب دعا می کردند که در این سال در قید حیات نباشند.
نجات اسلام؛ هدف اصلی قیام امام حسین(ع)
ماموستا بهمنی با اشاره به تغییر و تحولات دوران حکومت یزید خاطرنشان کرد: در دوران حکومت یزید اسلام کاملاً تغییر و چیزی به نام دین باقی نمانده بود و این امر باعث شد تا در چنین شرایطی امام حسین(ع) برای نجات اسلام قیام کند.
وی با اشاره به اینکه هر وقت مردم نسبت به رهبر دینی خود بی وفایی کردند، مشکلات جدی برای جهان اسلام اتفاق افتاده است، اضافه کرد: عهدشکنی مردم کوفه با رهبر و پیشوای خود امام حسین(ع) باعث شد که عزیزترین فرزند پیامبر به بدترین شکل ممکن خون پاکش به زمین ریخته شود. هر وقت جامعه از رهبران دینی خود جدا شدند، خداوند اشرار را رهبر آنها قرار می دهد و افرادی زمام مردم را در دست می گیرند که هیچ رحم و مروتی ندارد.
ماموستا بهمنی کربلا را سراسر درس برای جوامع اسلامی دانست و تاکید کرد: مسلمانان باید یزید و حسین(ع) زمان خویش را بشناسند و با شناخت کامل مواظب باشند، در زمین دشمن حرکت نکنند. پس از شهادت امام حسین(ع) مردم کوفه پشیمان می شوند، خون حضرت حسین(ع) در کربلا راکد نایستاد و تمام جهان را دربر گرفت.
منکرترین، منکر جامعه بین الملل
وی با تاکید بر همراه و همگام شدن کشورهای اسلامی با مردم مظلوم فلسطین بیان نمود: در دوران ظلم و ستم های بی شمار رژیم صهیونیستی در حق مسلمانان، یکی از پادشاهان کشورهای اسلامی با به رسمیت شناختن اسرائیل، منکرترین منکر جامعه بین الملل را انجام می دهد و باید مسلمانان جهان در مقابل این اقدام نابخردانه کشورهای اسلامی ایستادگی کنند.
رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج با اشاره به اینکه در کتاب های فقهی تمام مذاهب اسلامی صلح زمانی با کافر درست و جایز است که همه مسلمانان موافق آن باشند، اظهار نمود: مهم ترین درس عاشورا و کربلا این است که دشمن زمان را بشناسید و از محوریت رهبر دینی خود خارج نشوید.
وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر هدف و فلسفه اصلی قیام امام حسین(ع) بوده است، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار و همواره مورد تاکید بزرگان دین قرار گرفته است.
ماموستا بهمنی در انتهای سخنان خود با بیان اینکه امام محمد غزالی امر به معروف و نهی از منکر را واجب دینی برای همه مسلمانان عنوان می کند، خاطرنشان کرد: هر وقت مؤمنی به مؤمن دیگر خیانت کند، بدانید که ایمان در قلبش نمی ماند.



1399/06/09
12:31:55
5.0 / 5
2014
تگهای خبر: كتاب , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ