توسط نشر نو؛

كتاب بلك بری هملت چاپ شد

كتاب بلك بری هملت چاپ شد

كتاب بلك بریِ هملت نوشته ویلیام پاورز با ترجمه علیرضا طاق دره توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، کتاب «بلک بریِ هملت» نوشته ویلیام پاورز اخیرا با ترجمه علیرضا طاق دره توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یکی از عناوین «کتابخانه فلسفه زندگی» است که این ناشر چاپ می کند. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۰ توسط انتشارات هارپر کالینز در نیویورک چاپ شد.
نویسنده کتاب پیش رو در این اثر با الهام از نگاه فلسفی امرسون، هنری دیوید تارو و چند ادیب و فیلسوف دیگر، به مبحث رابطه انسان با ابزار و فناوری نگاه می کند. ویلیام پاورز با آغوش باز از فواید فراوان فناوری و ابزارهای دیجیتال در تمام جزئیات زندگی استقبال کرده اما از به هم ریختن توازن زندگی به نفع ابزارها و البته تولیدکنندگان این ابزارها اعلام نگرانی کرده است. او اعتقاد دارد صفحات دیجیتال (رایانه، تبلت، تلفن همراه و …) کارهای شگفت انگیزی برای آدم های امروز می کنند اما باری را هم بر دوش شان می گذارند و نمی گذارند کار خویش را به بهترین شکل انجام دهند.
ویلیام پاورز در کتاب «بلک بری هملت» به این مسئله می رسد که ما به نظام فکری تازه هر روزه ای به منظور زندگی با صفحات دیجیتال نیازمندیم. او با نامگذاری مشکل و چالش امروز انسان با صفحات دیجیتال به اسم «مخمصه ارتباطات» به دنبال حل مسائل برآمده است. بنابراین با سفر به گذشته بشر و سده های پیش، حقایقی را درباره زندگی و افکار بعضی از برجسته ترین اندیشمندان همچون افلاطون، شکسپیر، هنری دیوید تارو و … مطرح کرده است.
این کتاب ۳ بخش اصلی با عناوین «چکاوک ها»، «در فراسوی جمعیت» و «در جست وجوی عمق» دارد که هرکدام به فصول مختلفی تقسیم می شوند. بخش اول، دربرگیرنده ۴ فصل «پرمشغله، بسیار پرمشغله»، «سلام مادر»، «سوار بر قایق» و «راه حل هایی که نیست» است. بخش دوم کتاب هم ۷ فصل را با این عناوین شامل می شود: «قدم زنان تا عرش»، «چشمه هایی در ذهن»، «آینه های کوچک»، «بلک بریِ هملت»، «خلق زندگی برای خویش»، «حریم والدن» و «خُنُکا خویشتن».
سومین بخش کتاب هم ۲ فصل دوازدهم و سیزدهم کتاب را شامل می شود که به ترتیب عبارت اند از: «کمی بی مشغله» و «وحشت از قطع ارتباط». بعد از بخش سوم هم «پی نوشت ها: بازگشت به اتاق» و «یادداشت ها» آمده اند.
در مجموع، نویسنده «بلک بری هملت» اعتقاد دارد ارتباط دیجیتال وقتی مفید می باشد که آنرا با چیزی که ضد آن است، به تعادل و توازن برسانیم؛ یعنی قطع ارتباط. وی در نتیجه مخاطب خویش را به ترک اعتیاد به فناوری دیجیتال و امکاناتش فرا می خواند.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
... اما چاپ کنندگان بزودی فهمیدند به کتاب های ارزان تر و کوچک تری هم نیاز است که برای مردم عادی که می خواهند برای خود کتاب بخوانند هم مناسب اند. تا اوایل دهه ۱۵۰۰، کتاب های جیبی با حروفی خواناتر چاپ شدند که ابداعات بسیارِ دیگری هم برای راحتی حال خواننده در آن بود.
اما تأثیر این تغییراتِ فراوان که در ارتباطات مکتوب پیش آمده بود فقط خصوصی نبود، یعنی در بلندمدت خصوصی نماند. در سال ۱۵۱۷، یک دیرنشین آلمانی که عقاید نامتعارفی در زمینه الهیات داشت اعتراضات خود به سیاست ها و روش های مختلف کلیسا را با میخ، بر در یک کلیسا در ویتنبرگ کوبید و نهضت اصلاحات پروتستانی را شروع کرد. مارتین لوتر از راه مطالعات شخصی و تحقیق در انجیل به این دیدگاه ها رسیده بود و فناوری چاپ با گذشت زمان به او امکان داد تا پیامش را به مخاطبان و خوانندگان زیادی برساند که هریک به نوبه خود از این چالش بزرگ در مقابل مقامات کلیسا آگاه می شدند و تصمیم می گرفتند چه موضعی اختیار کنند. ابزار گوتنبرگ در شکستن احاطه کلیسا بر قدرت نقش حساسی داشت و هم بر آن تغییرات بعدی سیاسی و اجتماعی که قرار بود دنیای مدرن را شکل بدهد. ریشه ارزش هایی به نام آزادی و برابری که امروزه آنها را عزیز می شماریم در همین گسترش مطالعه و قدرتی کاشته شد که مطالعه به هر شخص بخشید تا به تفکر مستقل برسد.
البته کتاب نقاط قوتِ بسیارِ دیگری هم دارد که آنرا به چنین ابزار مفیدی تبدیل نموده است؛ نقاط قوتی که بیان می کند این ابزار چگونه تا عصر کامپیوتر برقرار مانده است. دارنتون می نویسد:
«کتاب دستگاه فوق العاده از آب درآمده است، خصوصیت های برجسته کتاب عبارت است از: بسته بندی عالی اطلاعات در یک جا، ورق زدن و مرور آسان، راحتی مطالعه در حالت نشسته یا خوابیده، نگهداری و ذخیره سازی فوق العاده اطلاعات و هم مقاومت چشم گیر در مقابل خرابی. کتاب نیازمند به روزشدن و دریافت اطلاعات از اینترنت نیست، برای دسترسی به آن نیازمند اتصال به اینترنت یا خاموش و روشن کردن کامپیوتر نیستیم. لازم نیست رمزی را برای بازکردنش تایپ نماییم، آنرا به برق بزنیم یا چیزی را از وب دریافت نماییم. طراحی اش چشم را می نوازد. شکل به دست گرفتنش آنرا دلنشین می کند.»
این کتاب با ۳۱۹ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۸ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1399/06/08
01:19:37
5.0 / 5
1776
تگهای خبر: اجتماعی , بازار , ترجمه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پرسی بلاگ