وزیر میراث فرهنگی مطرح كرد؛

74 توریست خارجی در ایران

74 توریست خارجی در ایران

به گزارش پرسی بلاگ مونسان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری از ورود 74 توریست خارجی در سه ماه اول سال آگاهی داد و اظهار داشت: بااینكه گردشگری 12 هزار میلیارد تومان خسارت دید اما تنها 175 میلیارد تومان آن پرداخت گردید.



گروه فرهنگ؛ علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته انجام شد، درباره بودجه وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: بودجه ما نسبت به سایر وزارتخانه ها تقریباً ۵۰ درصد آخرین وزارتخانه است. فکر می کنم وزارت ورزش حدود ۲، ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دارند ما یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم. کل بودجه حوزه میراث فرهنگی کشور ۲۶۰ میلیارد تومان است. اگر این را تقسیم بر ۳۲ هزار اثر ثبت ملی نماییم به هر اثر تاریخی تنها ۵ میلیون تومان بودجه می رسد یعنی تحت جمشید را باید با ۵ میلیون تومان اداره نماییم. کار سختی است تلاش شد که مردم را به کمک بیاوریم. بخشنامه میراث بانان افتخاری را ابلاغ کردیم. با انتقاداتشان ما را فعال تر می کنند. پس آنها بهترین محافظان میراث فرهنگی هستند. ما قسمتی از بناهای تاریخی را به مردم واگذار می نماییم حالا دو هزار پروژه مرمتی در کشور داریم که با مشارکت مردم در حال انجام می باشد.
تنها ۱۷۵ میلیارد تومان خسارت پرداخت شد
وی درباره خسارت کرونا به گردشگری نیز اظهار داشت: برآورد میزان خسارت کرونا به صنعت گردشگری تا مرداد حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است و تعداد افرادی که بیکار شدند نیز بسیار زیاد بود. برای پشتیبانی از این بخش ها اقدام فوری داشتیم و امهال اقساطی که گرفته بودند انجام و فرصتی برای پرداخت حق بیمه ها و اقساط داده شد. تا الان از ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت تنها ۱۷۵ میلیارد تومان، آن هم در چارچوب وام پرداخت شده است و منوط شده به اینکه حفظ اشتغال داشته باشند این اتفاق جذابیتی برای بخش های گردشگری نداشت. من نگران هستم. امید داشتیم که شیوع ویروس کرونا کم شود اما همچنان این بیماری در جهان می تازد.
وزیر میراث فرهنگی همین طور درباره سفرهای انجام شده توسط مردم و اظهارات اخیرش نیز توضیح داد: در تعطیلات خرداد ماه با اجازه ستاد کرونا یک نفس کشیده شده و با حجم سفری که اتفاق افتاد؛ هتلداران گفتند چک هایی که بابت عید داشتند را پرداخت کردند اما الان موج دوم را به دنبال داریم.
وی در پاسخ به این مساله که سفر موجب شیوع بیشتر بیماری شد اظهار داشت: بخش سفرهایی را داریم که مردم انجام می دهند و سفرهای برنامه ریزی شده را داریم که سفرهای در چارچوب تور برگزار می گردد ما کاملاً با وزارت بهداشت هماهنگ هستیم. هر چه که ستاد تصویب کرد را رعایت کردیم و وزارت بهداشت هیچ گاه هتل ها را تعطیل نکرد بلکه پروتکل را ابلاغ نمود. در تورهای گردشگری نیز فاصله های اجتماعی رعایت می شود. اما حجم سفرهای بی قاعده بود که موجب نگرانی وزارت بهداشت شد. متأسفانه به ما هم صدمه زد. بیان من هم در چند روز دیگر به شکل متفاوتی منعکس شد منظور من این بود آنچه که در حوزه کنترل ما و وزارت بهداشت اتفاق افتاده در قالب بوده و صدمه ای نزد. اما حجم سفرهای بی قاعده حتما لطمه هایی را داشته است و ما از مردم می خواهیم آنچه که وزارت بهداشت سفارش می کند در اولویت باشد.
۷۴ توریست در سه ماه اول سال به ایران آمدند
وی درباره تعداد توریستهای خارجی در کشور نیز اظهار داشت: در سال ۹۸ که انتهای آن با شیوع ویروس مواجه گردید ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار توریست خارجی داشتیم. در سه ماهه سال قبل حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار توریست داشتیم که این میزان در سه ماهه اول سال با افت شدیدی همچون کشورهای دیگر مواجه گردید و در ایران تنها ۷۴ توریست خارجی داشتیم.
مونسان اظهار داشت: در نظام های اقتصادی ترکیه، گردشگری در اولویت های یک و دو قرار دارد ولی در ایران هیچ گاه این طور نبوده است. تا پیش از کرونا برای بازارهای هدف برنامه ریزی کرده بودیم اتفاقات بدی برای گردشگری در سال قبل افتاد که همه اینها به گردشگری ضرر زد. حالا در دوران کرونا گردشگری ترکیه و دوبی فعال شده ولی ما هنوز این اجازه را نداریم چون اولویت با سلامت مردم است. هر زمان که ستاد کرونا این اجازه را بدهد ما هم آمادگی داریم تا گردشگری خارجی را فعال نماییم.
مونسان درباره حضور در نمایشگاه های گردشگری خارجی اظهار داشت: ما در همه نمایشگاه های گردشگری دنیا حضور داریم مثل آلمان و اسپانیا و عمده بازاریابی گردشگری خارجی هم در این دو نمایشگاه اتفاق می افتد. برای ۲۰ نمایشگاه خارجی برنامه ریزی شده بود که به کرونا خورد. باتوجه به موجودی مان توانستیم سال قبل در ۱۵ نمایشگاه حضور داشته باشیم.
وی اضافه کرد: وقتی در نمایشگاه های خارجی حضور پیدا می نماییم کل اقلام صنایع دستی را می فروشیم حتی کم هم می آورند چون مورد اقبال خارجی هاست. قسمتی از صنایع دستی هم اینترنتی فروخته می شود ما کوشیدیم در نمایشگاه های صنایع دستی خارجی شرکت نماییم فروش صنایع دستی در نمایشگاه های داخلی هم خوب است. اگر ستاد کرونا اجازه دهد می توانیم نمایشگاه صنایع دستی امسال را نیز برگزار نماییم.
منطقه آزاد مکران
وی اظهار داشت: ما کار مقایسه ای با چند کشور دنیا که چه حمایت هایی از هنرمندان کرده اند انجام داده ایم و آنرا به دولت نیز فرستادیم اما وضعیت درآمدی دولت طوری نیست که بتوان آنرا در سطح جهانی مقایسه کرد. در واقع ما باید در حوزه سرمایه در گردش یا مالیات نیز کمک می کردیم. دوستان در سازمان مالیاتی نیز نظر خودشان را دارند کاهش شدید درآمدهای نفتی بار خودش را روی درآمدهای مالیاتی انداخته است. فقط هم ما نیستیم. صنوف هم لطمه دیده اند. بسته دیگری با معاونت اقتصادی ریاست جمهوری در حال بررسی است که حداقل برای مالیات های سال ۹۸ فشار وارد نشود. قرار شده که ۷ ماهی را تا آخر سال فرصت دهند.
مونسان بیان کرد: یکی از بخش های مهم برای سواحل مکران بخش گردشگریست که برنامه ای را برای آن تهیه کرده ایم این ظرفیت وجود دارد که برای نخستین بار منطقه آزاد گردشگری در مکران داشته باشیم. تاکنون مناطق صنعتی و تجاری داشته ایم. مکران سواحل بی نظیری دارد. پیشنهادمان را برای معاون اول فرستاده ایم. باید به تصویب مجلس برسد.
اتفاقی که برای یک توریست افتاد
مونسان درباره اتفاقی که برای یکی از گردشگران در جریان سفر به جنگل های گلستان افتاد اظهار داشت: این تورها غیر مجازند ما آنها را در چرخه گردشگری نمی دانیم. تورهای گردشگری یعنی آنها که در سامانه ما وجود دارد و کد می گیرند و ضوابط ما را رعایت می کنند و اگر اتفاقی بیفتد حتما جریمه می شوند. اما گروهی خارج از قاعده به نقاطی رفته و اتفاقات ناگواری هم برایشان افتاده است. آنچه که اختیارات قانونی ماست برخورد با تورهای مجاز است. اگر هم وطنی به سفری رفت و برایش اتفاقی افتاد مربوط به حوزه ما نمی گردد و به لحاظ قانونی هم نمی توانیم کاری نماییم.


منبع:

1399/06/05
13:11:10
5.0 / 5
1746
تگهای خبر: اجتماعی , بازار , بیماری , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ