نویسنده كتاب قصه كربلا :

شعر عاشورایی كهنه نمی گردد

شعر عاشورایی كهنه نمی گردد

نویسنده كتاب قصه كربلا عاشورا را استواری بخش ادبیات ایران دانست و اظهار داشت: خیلی از شعرای متعهد خودرا ملزم به سرودن آثاری در این وادی می دانستند و این اشعار هیچ وقت كهنه نمی گردد.


به گزارش پرسی بلاگ به نقل از مهر، مهدی قزلی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفت و گو خلاقیت و دقت ادبی را از خاصیت های شعرای عاشورایی دانست و اظهار داشت: در ابتدای شکل گیری شعر فارسی در هر سده آثاری را در باب واقعه عاشورا می یابیم که هیچ وقت از تازگی آن کاسته نمی گردد.

وی با اعلان اینکه سرودن در قامت شعر عاشورایی در آثار هر یک از شعرا به شکلی دیده می شود، اضافه کرد: این اتفاق در حوزه نثر کمتر رخ داده است و می توان از آثار اندکی نام برد.

قزلی معتقد می باشد ادبیات منثور نسبت به ادبیات منظوم متأخر بوده و آنچه از ادبیات منثور یافت می شود، مبتنی بر ادبیات، نگارش نشده است و نویسنده قصد نگارش وقایع تاریخی را داشته که امروز در می یابیم این نویسنده دقت های ادبی بی شمار داشته است.

مشاور معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: برمبنای روایات تاریخی و دینی معتقدیم هیچ عمل و حرفی از جانب معصومین (ع) برمبنای هوا و هوس نیست؛ پس وقتی یک نویسنده می خواهد دیالوگ هایی را از لسان پاک ائمه بنویسد، دست و قلمش به لرزه می افتد.

قزلی افزود: حجم زیادی از کوشش های نویسندگی در حوزه عاشورایی به بازنویسی مقاتل اختصاص دارد که شامل آثار درجه یک و تولیدات ادبی نیستند.

دبیر اسبق جایزه جلال با اشاره به اینکه قدیمی ترین مقتل ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال با واقعه عاشورا فاصله زمانی دارد، اضافه کرد: شاعران باید بدانند در جاهایی بدون اتفاق افتادن خدشه ای در اصل ماجرا قادر به ورود به داستان آفرینی هستند. از طرفی شاعر باید به یاد داشته باشد که تخیل سبب می شود شاعر به عنوان پروردگار واژگان تلقی شود اما اجازه ندارد هر چیز را بگوید و هر چیزی بنویسد.

قزلی با تاکید بر اینکه حضرات نور، خود خطوط قرمز نگارش در حوزه عاشورا را روشن ساخته اند، اظهار داشت: امام صادق (ع)، امام کاظم (ع)، امام رضا (ع) و دیگران در باب اینکه ائمه که هستند و چه حدودی در عالم دارند و نسبتشان با مردم و جهان هستی و باری تعالی چیست، توضیحاتی روشن و شفاف داده اند و غلو بیش از اندازه را لعن نموده اند.

دبیر اسبق جشنواره شعر فجر از علاقمندی خود به این حوزه و دامنه دار بودن مطالعات شخصی در باب عاشورا سخن گفت و اضافه کرد: گاه زیاده گویی در بیان ماجراهای تاریخیِ مربوط به حضرات نور بی شمار اتفاق افتاده است. در عالم واقع دو برگ کاغذ بیشتر درباره حضرت علی اکبر (ع) در دست نداریم اما چون یک نویسنده برای نوشتن درباره ایشان اراده کرده است، آغاز به نگاشتن مطالبی از زمان پیامبر (ص) کرده و تا دوران ولادت حضرت علی اکبر (ع)، صد صفحه کتاب خودرا تکمیل نموده است.

قزلی زیاده گویی و اشتباه گویی را از دیگر مشکلات آثار نویسندگان عاشورایی دانست و اضافه کرد: نویسنده باید از توضیحات مکرر و آزار دهنده دوری کرده و تلاش کند کرده های امام (ع) و دیگران را بازگوید و در حقیقت درباره خوبی و بدی سخن به میان آورد که نکته ای به معرفت مخاطب اضافه نماید.

دبیر اسبق جایزه پروین اعتصامی "معرفت بخشی" آثار عاشورایی را به خوانندگان ناظر بر اشاره کتاب به کنش ها و واکنش های حضرات در واقعه عاشورا دانست و اظهار داشت: یکبار برای همیشه باید از حواشی و زواید در نوشتن پرهیز نماییم و برمبنای کنش ها و اصل خط قصه عاشورا پیش رویم.

1399/06/02
17:31:38
5.0 / 5
2146
تگهای خبر: آثار , تولید , جشنواره , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ