در سوگ آیت الله تسخیری

مفهوم گفتگو در وجودش خلاصه بود

مفهوم گفتگو در وجودش خلاصه بود

مرحوم آیت الله تسخیری بدون تردید از رهبران برجسته پروژه خطیر و مهم تحقق امت واحده اسلامی و از بنیانگذاران و طلایه داران جریان تقریب مذاهب اسلامی بود.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: علی معروفی کارشناس سازمان فرهنگ و ارتباطات
از شخصیت و مردی می خواهم سخن بگویم که مولفه های انسانی و معنوی را به سر حد کمال رساند. خشوع و خضوعش، کلام و نگاهش نشان از خرد و بزرگی و دانش عمیقش به مسائل پیرامون بود. به یاد می آورم روزی در سال ۷۸ از ماشین ساده و معمولیش پایین آمد و سربازانی را که جلوی در ورودی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به انجام وظیفه مشغول بودند، با محبت و اکرام زیاد مورد تفقد و قدرشناسی قرار داد. با آنها گفتگو کرد، «خسته نباشید» ی گفت و رفت. فکر کردم این کاری است یکه و اتفاقی… اما بعدها متوجه شدم که سیره اش بود این محبت و خضوع بیکرانه.
یا زمانی که آیت الله به خارج از کشور برای مناسبت ها می رفت و بعداز مدتی بخصوص سحرگاهان وارد محل کار می شد، بیشتر سربازان وظیفه را احوال پرسی می کرد و یا زمانی که یکی از آنها را نمی دید، از دیگران مدام جویای احوالش (یعنی همان سرباز غایب) می شد. این بزرگی و خضوع و خشوع را هیچگاه فراموش نخواهم کرد.
همچنین در نیمه شبی در دیماه ۱۳۷۷ که برف سنگینی تهران را فرا گرفت، حضرت آیت الله تسخیری با یک سینی قوری و چای و شیرینی از سرباز وظیفه آن مجموعه به گرمی در آن شب برفی پذیرایی کرد و مدتی را در باجه نگهبانی گذراند. اینها نشانه افتادگی و خضوع و احترام وافر و بالا به وظیفه شناسان بود. آن سرباز خاطره آن شب را صبحگاه بعد گفت و ما را از شوق دیدار آیت الله لبریز کرد.
درخدمت علم و دانش
بدون شک تلاش ها و مجاهدت های آن عالم گرانقدر و وارسته در مسئولیت های مهمی که بر عهده داشتند همینطور تربیت و پرورش طلاب و دانشجویان در حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور، نگارش و تألیف ده ها عنوان کتاب دانشگاهی و حوزوی و عضویت در مجامع و سازمان های اسلامی؛ از ایشان چهره ای ماندگار و اثرگذار در جهان اسلام ساخته است.
آیت الله تسخیری بعنوان شخصیتی مذهبی برخوردار از عمق فکری بالا، اقدامات بسیاری را در جهت تقویت اصول نیکی، همزیستی مسالمت آمیز، صلح و احترام متقابل هم در درون امت جهان اسلام و هم در راه تعمیق و گسترش گفت وگوهای بینادینی و بیناتمدنی انجام داد. آیت الله تسخیری به واسطه روحیه تقریبی و همچنین، مسئولیت هایی که داشته موفق شده بود تا با اندیشمندان فراوانی در جهان اسلام و حتی غیر مسلمان هم ارتباط برقرار کند و در دو بُعد نظریه و در عمل به مبحث وحدت مسلمان و مسایل جهان اسلام بپردازد.
بزرگ منادی وحدت
این سوابق علمی و اجرایی آیت الله تسخیری را تبدیل به یک چهره شناخته شده بین المللی و تقریبی کرد. فکر، منش، سلوک عملی و اندیشه امثال مرحوم آیت الله تسخیری این «بزرگ منادی وحدت» اگر گسترش پیدا می کرد و الگو می شد، امروز تفکرات داعشی و خشونت آمیز و نفرت آفرین بنام دین در دنیا رشد پیدا نمی کرد.
مرحوم آیت الله تسخیری بدون تردید از رهبران برجسته پروژه خطیر و مهم تحقق «امت واحده اسلامی» و از بنیانگذاران و طلایه داران جریان تقریب مذاهب اسلامی و دارالتقریب و حتی از دغدغه مندان نسبت به همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب محسوب می شوند و همواره از مجاهدین این عرصه بوده اند.
تألیف بیشتر از ۵۰ کتاب به زبان های مختلف در زمینه های تفسیر، اقتصاد اسلامی، مسائل فقهی، فکری و تاریخی و بیشتر از ۲۰۰ مقاله نشان دهنده عمق توانایی های فکری و علمی ایشان است. هرکدام از شاگردان ایشان هم سیره استاد را الگو قرار داده و در جهت خدمت به جهان اسلام طی طریق می کنند.
تواضع آیت الله تسخیری زبانزد همه دوستان و همکاران است؛ با همه بزرگی و مقام علمی در مقابل کمترین و کوچکترین همکاران با فروتنی برخورد می کرد و تمام قد می ایستاد؛ سبقت در سلام از رویه های ایشان بود و ملایمت در کلام و بزرگواری و ادب ایشان، درسی عملی برای همه ما بود.


منبع:

1399/05/30
21:43:28
5.0 / 5
1851
تگهای خبر: انسانی , بین المللی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پرسی بلاگ